2459
Sök

Håller motorn för chiptrimning?

1 497 Inlägg
20 oktober 2008
#41
wetese skrev:
nepp inget annat avgas system, men sportluftfilter kanske de blir, men de får man väl ingen mer effekt av direkt?

Lägg märke till att jag skrev sportluft nu.
Inte öppet wink

Motorn andas ju helt klart lite bättre med ett sportluft.
Skall du byta avgas så satsa på 3" från turbo med 3" katt.
Och dra 2,5" efter katten.

Framförallt skonsammare mot turbon att arbeta med 3" DP.

Och köp ett löst utbytesstyrdon steg 3.
Du bör dock kolla över kopplingen till alla nämna steg.
Om du har 220mm tryckplatta i din då..

// Axel

655 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#42
aja, kan inte så mkt, men ja satsar nog på steg 1 till och börja med, lär ju bli lite skillnad iaf!smile


2 164 Inlägg
21 oktober 2008
#43
Ett steg 1 gör skillnad ja.
Bara en sak.
Har man väl börjat trimma är de svårt att sluta.

MVH

F


148 Inlägg
21 oktober 2008
#44
Fredrik-79 skrev:
Ett steg 1 gör skillnad ja.
Bara en sak.
Har man väl börjat trimma är de svårt att sluta.

MVH

F

Word smile


655 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#45
hehe, kan tänka mig de:P


371 Inlägg
21 oktober 2008
#46
Du kan ju kika på e85-steg1 så att du får ut det där lilla extra ur din befintliga hårdvara wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 497 Inlägg
21 oktober 2008
#47
NiV3Rt skrev:
Du kan ju kika på e85-steg1 så att du får ut det där lilla extra ur din befintliga hårdvara wink

Vart finns detta att köpa?
Tror du verkligen att spridare och soppapump klarar med detta? wink

155 Inlägg
21 oktober 2008
#48
jag har nordic etanolkonverting och trim, funkar helt felfritt..


371 Inlägg
21 oktober 2008
#49
AxlSam skrev:
NiV3Rt skrev:
Du kan ju kika på e85-steg1 så att du får ut det där lilla extra ur din befintliga hårdvara wink

Vart finns detta att köpa?
Tror du verkligen att spridare och soppapump klarar med detta? wink

Nordic annonserar ut det på sin hemsida, och de andra trimfirmorna ska nog också klara det om så önskas.

Spridarna ska inte vara några problem med. Det man gör är att sänka laddtrycket på högre varv, men trots detta så drar jag ifrån en kompis med sqr steg1 wink
Dock började min bränslepump skrika strax efter jag började köra på e85. Om det var en slump eller inte vågar jag inte säga, bytte den dock i förebyggande syfte smile

http://img125.imageshack.us/img125/6812/bild7ah6.png
Laddtrycksmappen jag kör på. Skulle tro att sqr steg1 har runt 1 bar på maxvarv med fullgas.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Civ.Ing.
70 Inlägg
21 oktober 2008
#50
wetese skrev:
Hej! har en saab 900, 2.0T som ni ser, har lagt ut mycket pengar på den, men funderar nu på att lägga lite pengar på chiptrimning, men e osäker på om motorn kommer hålla för de? Tänker mest på att den snart gått 25 000 mil.
Tack på förhand!smile

En motors livslängd hänger ihop med slitage och utmattning.
Så länge du inte använder den högre effekten så utsätts ju motorn inte för den ökade belastningen heller.
Dock är det mer troligt att man börjar gasa ännu mer när man väl trimmat.

Frågor man kan ställa sig:

Kommer mitt trim att förlänga livet på bilen?


655 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#51
Har nu kollat runt lite, funderade ju på steg 1 först, men nu har ja hittat en begagnad steg 3 box från maptun. Men hur e de om man köper en begagnad box, kan den ha blivit utsliten på något vis? Eller e de bara att montera och köra, eller ska man göra några slags inställningar på bilen? Och slutligen, kommer bilen hålla för steg 3? Eller lådan kanske rycker efter en vecka? tacksam för svar!smile


457 Inlägg
16 februari 2009
#52
Du måste veta lite om bilen boxen kommer ifrån. Tex, har ni lika motor, ACC, farthållare och om det fanns TCS (antispinn). Du måste ha en matchande bil. Förstår du? Bilen håller, kör med huvudet och inte med gasen så håller lådan också! big_smile

655 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#53
aa okej, jo ja förstår!smile såhär hade han skreve i annonsen iaf : 1 st t5 box till 900 94-98 samt 9-3 till och med 1999 265hk 370 nm manuell pris 2500 kr


457 Inlägg
16 februari 2009
#54
Vet inte hur noga det är med att allt ska matcha varandra riktigt. Men när du köper nytt chip så ska ju sånt fyllas i vad man har, jag antar att det har betydelse för dom är ju trixar inuti boxen! smile

P.S Hade du vart med så hade Nordic Uhr nyligen halva priset på all mjukvara! D.S
Senast redigerat av Aern (16 februari 2009)

655 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#55
ohfan, missa ja:( aa jo de måste de ju ha, men om de e rätt box , e de bara att plugga i den då? så ska bilen gå som den ska? Eller måste de göras några inställningar, just
för min bil??


177 Inlägg
17 februari 2009
#56
Du kan inte köra med steg 3 box i din bil om du har original downpipe (främre delen direkt efter turbon).
Har provat det i en kompis bil, funkar inget bra alls.
Blir alldeles för mycket mottryck.
Dock kan du köra steg 2 utan problem i en original bil.

Sen risken med begagnad box är denna (citaterat från stcs):

"Om du Har VSS så kan du ta vilken box du vill som inte har VSS o bilen kommer starta.

Om du Har VSS så kan du ta vilken box du vill som HAR VSS och programera in den med Tech 2 och den startar.

Har du däremot en bil UTAN VSS o sätter i en box MED VSS så startar den inte,, inte ens med Häxkraft. "

VSS = Startspärr


655 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#57
okej, hur vet man om man har så kallat VSS?
Så de går inte köra med steg 3 alls menar du??? utan att byta avgassystem?? märkligt..


177 Inlägg
17 februari 2009
#58
Har för mej att man har det om man har larm.
Nej jag tycker inte direkt att det är märkligt, jämför gärna 3 tum dp med originalet så får du ser vilken skillnad det är.
Vet inte heller hur bra det är att köra med original kat med steg 3, det kanske nån annan kan svara på?
Flödet blir för dåligt med det ökade avgastrycket och kan i värsta fall skada motorn.

Visst det går att köra lugnt och fint, men kommer inte gå att köra hårt.
På hans bil så slog den i laddspärren eller nåt likande, för det blev en jäkla tvärnit gång på gång.
Senast redigerat av VonPluring (17 februari 2009)


655 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#59
okejokej! har pratat me killen som hade boxen nu iaf, och de va från en 9-3 årsmodell 98. han säger att den ska passa på 900 också, men ja är tveksam till detta.. ?


655 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#60
Har hittat en annan steg 3 box nu iaf! Men kommer bilen ens hålla för denna kraft? Det är väl riktiga påfrestningar för en bil som gått snart 25 000 mil! Kommer jag få byta ut mycket i motor? Hela växellådan kanske? vad tror ni?



Sök