3134
Sök

Sänka eller inte sänka

_eliiin_
20 oktober 2008
Trådstartare
#1
Funderar på om jag ska sänka min 945 classic lr inte... Det är riktigt bra komfort att åka i den och jag behöver inte oroa mig för att den skrapar i någonstanns då den kan köras på sketvägar ibland... Funderar på att sätta på adonkjolar och 17'' R fälgar med lågprofil däck, då kanske det blir rätt snyggt ändå och jag förlorar inte komforten (killen som har sänkt bil säger att min är mycket skönare att åka) och jag blir då av med den fula glipan ovanför däcken... nån som har tips?

961 Inlägg
20 oktober 2008
#2
kommer se ut som en jeep om du inte sänker den , kommer ju fortfarande ha glipan där om du har 17" .. så ja tycker att du ska sänka .. smile .. har iaf sagt min åsikt

Pure DieselPower

268 Inlägg
20 oktober 2008
#3
Att sänka bilen har ju sina nackdelar på komforten! Men så länge du inte byter dämpare så blir den ju inte mega stötig. Jag bytte allt och åka på dåliga o håliga vägar är ju inte det roligaste tongue.
Men hela o fina vägar är den jätte rolig på, och ser bra mycket bättre ut med sänkt bil om man har lite större fälgar med ju wink


_eliiin_
20 oktober 2008
Trådstartare
#4
Marcus_Turbo skrev:
Att sänka bilen har ju sina nackdelar på komforten! Men så länge du inte byter dämpare så blir den ju inte mega stötig. Jag bytte allt och åka på dåliga o håliga vägar är ju inte det roligaste tongue.
Men hela o fina vägar är den jätte rolig på, och ser bra mycket bättre ut med sänkt bil om man har lite större fälgar med ju wink

jo men nu ska jag inte bara åka på släta vägar och vill inte riskera som killen gör ibland att man hör ett skrapande ljud under bilen i vissa gropar... man kan ju få den snygg förövrigt så...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 oktober 2008
#5
Den blir snyggare och roligare att köra (om man sänker på rätt sätt dvs) men som du säger stötig och riskerar att släpa i backen.

Så, vill du ha en "snygg banbil" eller en praktisk och komfortabel bruksbil? Men bara för att man ska sänka så betyder ju inte det att man måste sänka den 6cm. Det är bara du som har svaret på frågan sänka eller ej smile

Rock'n Roll

huh?
10 427 Inlägg
20 oktober 2008
#6
Monterar du sänkfjädrar bara rakt upp och ner så blir bilen inte så jäkla låg ändå.
Sänkfjädrar brukar vara något hårdare än original så får väl lite sämre komfort.

Min 740 är endast sänkt med sänkfjädrar:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-971243.jpg
Inte så att du får in huvudet mellan däcket och framskärmen fram, men
tillräckligt för att inte se ut som en jeep tongue

Med 17" fälgarna tog jag 225/45 17 däck som ger 12mm större diameter
än 185/65 15 däck (originaldimensionen). Alltså har avståndet mellan däck
och skärmkant minskat. Samtidigt som hastighetsmätaren visade mer rätt.

Ej sänkt:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/197177_v3rfy7.jpg

Skön förändring fram om inte annat.

Edit:
På papperet ska väl min ha blivit sänkt 25mm.
Tror detsamma gäller alla 940s.
(för att modellerna har de kortare original/'turbo'-fjädrarna från början)
Senast redigerat av steifan (20 oktober 2008)


249 Inlägg
20 oktober 2008
#7
^^ Kul att se en sån med originalstötfångare smile


Jag tycker; byter du fälgar ska du sänka den också. Dock blir det rätt mycket stötigare om du byter till sänkningsfjädrar och sätter på lågprofil, men stabilare i kurvorna kränger mindre osv..

Men om du inte byter fälgar tycker jag du ska låta den vara som den är.
Senast redigerat av 85an (20 oktober 2008)

911 Inlägg
20 oktober 2008
#8
vill du ha komfort så skulle jag valt att ta bort lågprofildäck iaf !  Krypvinkeln blir mindre med lågprofil men färden blir mer stötigare

pic up the phone, wazzzaaa

3 714 Inlägg
21 oktober 2008
#9
ska du sänka den så räcker det väl med 35-40 mm

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

FreddeK
21 oktober 2008
Trådstartare
#10
hej jag tycker du ska behålla bilen som du har den och bara ta hand om den istället. Visst är det tufft med större fälgar och kjolpaket men helt ärligt blir man bara en i mängden....

En lätt toning på den sen räcker det.

Varför jag säger detta: du behåller värdet och bilen behåller sin komfort och du kör ju vägar som inte är 100procentiga.

Bara vad jag tycker...

mvh Fredde

_eliiin_
22 oktober 2008
Trådstartare
#11
Freddeponken skrev:
hej jag tycker du ska behålla bilen som du har den och bara ta hand om den istället. Visst är det tufft med större fälgar och kjolpaket men helt ärligt blir man bara en i mängden....

En lätt toning på den sen räcker det.

Varför jag säger detta: du behåller värdet och bilen behåller sin komfort och du kör ju vägar som inte är 100procentiga.

Bara vad jag tycker...

mvh Fredde

oki:) tänker ju göra lite småsaker på den men vill inte få den råstylad... blir dock ingen toning då jag uppskattar bra utsikt bak.


Sök