3397
Sök

Varför 2-dörrars

7 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Kan nån svara på varför bilar som t.e.x Volvo gjorde 242:an som bara har 2-dörrar och inte ENDAST bilar med 4 dörrar som ju har många många fler fördelar.
Även Saab 900 gjordes ju sedan ett tidigt skede med 2-dörrars version.

Tycker mest bara att 2-dörrars bilar är jobbiga för passagerare att hoppa i och ur o.s.v

varför inte tillverka endast bilar med 4-dörrar?

kan nån bringa klarhet i detta?

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
21 oktober 2008
142/242 mfl. byggdes väl för att det var dyrare att bygga 4 därrars bilar så 2dörrars bilarna var en bas-model.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Muttley
21 oktober 2008
olika förfrågan helt klart.
vissa tycker de är bra med enbart 2 dörrar vissa tycker de är bra med 4 dörrar och vissa tycker de är bra med 2 dörrar och en skjutdörr.

2 182 Inlägg
21 oktober 2008
2 dörrars är snyggare

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Eliminator
1 441 Inlägg
21 oktober 2008
Billigare och "sportigare" om nu en volvo kan vara det?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 oktober 2008
Sokrates skrev:
Billigare och "sportigare" om nu en volvo kan vara det?

/Tommy.

Hahahah! Bäst! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 198 Inlägg
21 oktober 2008
två dörrar rostar mindre än 4 dörrar

Personligen gillar jag mer bilar med två eller tre dörrar än fyra eller fem dörrar. Dels för att jag tycker att bilen vilken den än är ser mer "slimad" ut. Men även för att om man tänker på hur många gånger man öppnar framdörrarna respektive bakdörrarna. På min Saab 99 som är 4dörrars så är bakdörrarna så är dörrarna mer "kärva" och oslitna än vad framdörrarna är.

Nackdelen med en 2 eller 3 dörrars bil är väl att dörrarna oftast blir större, och gör det lite knepigare vid öppning och stängning om man står nära andra bilar vid en trång parkering.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 oktober 2008
Fan så mkt snyggare iaf

Och så blir det ju midre gångjärn mindre lås å ja midre av allt egentligen lättare brukar det ju bli med

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

7 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
två dörrar rostar mindre än 4 dörrar....

Börjar tro att det är det här med rosten och att det är billigare att bygga 2-dörrars bilar som det hänger på.....

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 oktober 2008
Ett tag var 3 dörrars bilar mer populära, och dyrare, än 5 dörrar, begagnade BMWs t.ex.
Uppfattas som "sportigare" eller "ungdomligare"..troligtvis för att när jag ser en 3 dörrars så tänker iaf inte jag att det sitter en 35-45 tant/gubbe med barn och barnvagnar, utan en yngre modell tongue

7 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ett tag var 3 dörrars bilar mer populära, och dyrare, än 5 dörrar, begagnade BMWs t.ex.
Uppfattas som "sportigare" eller "ungdomligare"..troligtvis för att när jag ser en 3 dörrars så tänker iaf inte jag att det sitter en 35-45 tant/gubbe med barn och barnvagnar, utan en yngre modell tongue

PRECIS...

När man har raggat upp nån och dom till slut sitter där i baksätet så har dom ingen DÖRR att fly igenom sen va....perfa...tongue

kanske man skulle skaffa en 2-dörrars ändå?...cool

7 275 Inlägg
21 oktober 2008
Enda anledningen till att jag skaffade 3 dörrars istället för 5 var att jag fick bilen till ett sånt otroligt bra pris att jag inte kunde tacka nej.

Kan inte säga att jag har hittat någon fördel...
Någon kompis har väl sagt att den ser snyggare ut än 5 dörrars men enligt mig är det skitsamma, skiljer inte mycket.

Sen har vi den roliga biten...
Krångligare att åka många.
Mindre utrymme.
Pga det lilla utrymmet så används listen som ett fotsteg, alt man halkar med foten och sliter bort den.
Finns inga nerfällbara rutor i bak så om någon vill snacka med någon på utsidan måste dom luta sig frammåt och trängas med dom i fram.

7 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Vi behöver nog lite fler åsikter här.... tongue

vad är för och nackdelarna med 2-dörrars respektive 4-dörrars?

ska köpa en bil i februari tänkte jag...så nu står jag och väger... big_smile

Lär tyvärr bli en 2000 - 3000 kronors bil som är skattad å besiktad nåra månader till som jag får skaffa...
är man arb.lös så är man...tyvärr...

Nån som har nåt tips?

644 Inlägg
21 oktober 2008
Ska du handla bil i den prisklassen är nog antalet dörrar det sista du ska bekymra dig för..

7 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Pellefax skrev:
Ska du handla bil i den prisklassen är nog antalet dörrar det sista du ska bekymra dig för..

Jag vet....det här med dörrantalet är bara nåt som jag i största allmänhet har gått och gnagt på i huvudet under en tid... wink

Lär väl bli en Saab 900 eller Volvo 240 runt -80 skulle jag tro...

neckwomen_88
21 oktober 2008
2-dörrars är (enligt min personliga åsikt) snyggare, sportigare, cleanare osv osv...

4-dörrars har jag dock gärna på brukisen för att kunna slänga in saker och personer där bak.

Masterworks
21 oktober 2008
PelleWikstrom skrev:

Du tror inte min skulle se skum ut med 4 dörrar? hehehe... wink

https://www1.garaget.org/archive/60/59078/58325/58325-968985.jpg

7 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Masterworks skrev:
PelleWikstrom skrev:

Du tror inte min skulle se skum ut med 4 dörrar? hehehe... wink

http://www1.garaget.org/archive/60/5907 … 968985.jpg

Jo de ä klart...hehehe... big_smile

Tror inte jag var tydlig nog bara när jag skrev inlägget...
jag syftade inte på sportbilar utan mest på gamla härkar som volvo240, saab900, opel o.s.v

3 059 Inlägg
21 oktober 2008
Blir snyggare med 2 dörrar bara..
Om det är klöddigt för polare att ta sig i och ur är ju upp till dom för  själv kör man ju o tar sig in bekvämt..
Fördelar med 4 e ju att man enkelt kan lasta in saker/personer i baksätet..
Nu e de så smidigt på min compact att fast det är en 2 dörrars så har den fällbart/delbart baksäte och kan lasta in ganska mycket o enkelt där.. Den används mest från o till jobb av tjejen och om man bara ska en snabbis till stan o handla eller så.
Vet inte hur många o vilka 2 dörrars som har fällbart baksäte.

1 198 Inlägg
21 oktober 2008
Det som egentligen talar för en 4-5 dörrars bil i en säkerhetssynpunkt är att de oftast är försärkta mellan dörrarna. Men även att bilen blir lite tyngre i och med förstärkningarna och de "extra" dörrarna.

Sök