3391
Sök

Varför 2-dörrars

irie
21 oktober 2008
#21
master_lars skrev:
två dörrar rostar mindre än 4 dörrar

Personligen gillar jag mer bilar med två eller tre dörrar än fyra eller fem dörrar. Dels för att jag tycker att bilen vilken den än är ser mer "slimad" ut. Men även för att om man tänker på hur många gånger man öppnar framdörrarna respektive bakdörrarna. På min Saab 99 som är 4dörrars så är bakdörrarna så är dörrarna mer "kärva" och oslitna än vad framdörrarna är.

Nackdelen med en 2 eller 3 dörrars bil är väl att dörrarna oftast blir större, och gör det lite knepigare vid öppning och stängning om man står nära andra bilar vid en trång parkering.

Gillar också 2 dörrar mer än 4 just för utseendet skull, ibland kanske det är mer praktiskt med 4 dörrar men i mitt fall så är dom tillfällena ganska få (och varför köpa en bil för att man kanske någon gång har det behovet).
När man frågar folk varför dom t.ex. skaffat sig en kombi (fast dom saknar hund, husvagn, lantställe osv.) så brukar svaret bli att kan vara bra ifall man köper en stor pryl typ TV eller kylskåp. Hur ofta sker det, är ju bara att hyra ett släp/liten lastbil dom få gångerna det blir aktuellt och istället köpa en fräckare tvådörrars.

Att det sedan skulle vara knepigare att öppna/stänga dörrarna vid en trång parkering känner jag inte igen, kan iofs bero på att jag alltid dubbelparkerar.  big_smile

Reparatör
630 Inlägg
21 oktober 2008
#22
PelleWikstrom skrev:
Kan nån svara på varför bilar som t.e.x Volvo gjorde 242:an som bara har 2-dörrar och inte ENDAST bilar med 4 dörrar som ju har många många fler fördelar.
Även Saab 900 gjordes ju sedan ett tidigt skede med 2-dörrars version.

Tycker mest bara att 2-dörrars bilar är jobbiga för passagerare att hoppa i och ur o.s.v

varför inte tillverka endast bilar med 4-dörrar?

kan nån bringa klarhet i detta?

Jag hade inne en volvo 143a å laga för många år sedan . Ägaren hade jobbat på volvo å tjatat till sig så att han fick göra en kaross till sig själv . Så bilen hade 1 dörr på vänster å 2 dörrar på höger sida .


174 Inlägg
21 oktober 2008
#23
Att Saab och Volvo har släppt tvådörrars beror nog på att dom har försökt få en "sportigare" image.
Coupémodeller brukar ju just se lite sportigare ut.
Sen kan jag hålla med om att det är opraktiskt och mer eller mindre misslyckat när det gäller både Saab och Volvo...

Sen kan man vända på frågeställningen och undra varför sportiga bilar såsom Evo's och Imprezor ofta har fyra dörrar. Subarus WRC-bilar byggdes ju, runt 1997-2000 iallafall, på "2D" (Type R) karossen, som har två dörrar, därav fanns egentligen ingen större anledning att släppa fyrdörrars gatbilar...


16 197 Inlägg
21 oktober 2008
#24
själv har man ju en jetta "cupé"...hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

irie
21 oktober 2008
#25
mektrollet skrev:
PelleWikstrom skrev:
Kan nån svara på varför bilar som t.e.x Volvo gjorde 242:an som bara har 2-dörrar och inte ENDAST bilar med 4 dörrar som ju har många många fler fördelar.
Även Saab 900 gjordes ju sedan ett tidigt skede med 2-dörrars version.

Tycker mest bara att 2-dörrars bilar är jobbiga för passagerare att hoppa i och ur o.s.v

varför inte tillverka endast bilar med 4-dörrar?

kan nån bringa klarhet i detta?

Jag hade inne en volvo 143a å laga för många år sedan . Ägaren hade jobbat på volvo å tjatat till sig så att han fick göra en kaross till sig själv . Så bilen hade 1 dörr på vänster å 2 dörrar på höger sida .

Tror knappast att han lyckades tjata till sig att få bygga bilen så, har själv jobbat på Volvo i många år och hade kollegor som var med och byggde dessa bilar med 3-dörrar.
Att det byggdes ett fåtal sådana (har för mig att det var tre stycken) var ett mänskligt misstag då byggnationen är uppdelad i vä. resp. hö.sida.
Kortfattat så började felet i karosseriet där den ena montören lade in en karossida för 2 dörrar medans den andre lade i en för 4 dörrar. Sedan upptäcktes inte misstaget förren bilen var på väg in i måleriet.
Man var på väg att lyfta av dom från banan men så beslutade man att bygga vidare istället för att kunna ha dom i PR-syfte. Vad jag har hört så finns två av dom fortfarande kvar.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
22 oktober 2008
#26
irie skrev:
mektrollet skrev:
PelleWikstrom skrev:
Kan nån svara på varför bilar som t.e.x Volvo gjorde 242:an som bara har 2-dörrar och inte ENDAST bilar med 4 dörrar som ju har många många fler fördelar.
Även Saab 900 gjordes ju sedan ett tidigt skede med 2-dörrars version.

Tycker mest bara att 2-dörrars bilar är jobbiga för passagerare att hoppa i och ur o.s.v

varför inte tillverka endast bilar med 4-dörrar?

kan nån bringa klarhet i detta?

Jag hade inne en volvo 143a å laga för många år sedan . Ägaren hade jobbat på volvo å tjatat till sig så att han fick göra en kaross till sig själv . Så bilen hade 1 dörr på vänster å 2 dörrar på höger sida .

Tror knappast att han lyckades tjata till sig att få bygga bilen så, har själv jobbat på Volvo i många år och hade kollegor som var med och byggde dessa bilar med 3-dörrar.
Att det byggdes ett fåtal sådana (har för mig att det var tre stycken) var ett mänskligt misstag då byggnationen är uppdelad i vä. resp. hö.sida.
Kortfattat så började felet i karosseriet där den ena montören lade in en karossida för 2 dörrar medans den andre lade i en för 4 dörrar. Sedan upptäcktes inte misstaget förren bilen var på väg in i måleriet.
Man var på väg att lyfta av dom från banan men så beslutade man att bygga vidare istället för att kunna ha dom i PR-syfte. Vad jag har hört så finns två av dom fortfarande kvar.

Skam va fränt ändå Jag själv hade en gång en 141 dörrplåten hade släppt på höger sidan så den gick inte att öppna hahaha

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Reparatör
630 Inlägg
22 oktober 2008
#27
irie skrev:
mektrollet skrev:
PelleWikstrom skrev:
Kan nån svara på varför bilar som t.e.x Volvo gjorde 242:an som bara har 2-dörrar och inte ENDAST bilar med 4 dörrar som ju har många många fler fördelar.
Även Saab 900 gjordes ju sedan ett tidigt skede med 2-dörrars version.

Tycker mest bara att 2-dörrars bilar är jobbiga för passagerare att hoppa i och ur o.s.v

varför inte tillverka endast bilar med 4-dörrar?

kan nån bringa klarhet i detta?

Jag hade inne en volvo 143a å laga för många år sedan . Ägaren hade jobbat på volvo å tjatat till sig så att han fick göra en kaross till sig själv . Så bilen hade 1 dörr på vänster å 2 dörrar på höger sida .

Tror knappast att han lyckades tjata till sig att få bygga bilen så, har själv jobbat på Volvo i många år och hade kollegor som var med och byggde dessa bilar med 3-dörrar.
Att det byggdes ett fåtal sådana (har för mig att det var tre stycken) var ett mänskligt misstag då byggnationen är uppdelad i vä. resp. hö.sida.
Kortfattat så började felet i karosseriet där den ena montören lade in en karossida för 2 dörrar medans den andre lade i en för 4 dörrar. Sedan upptäcktes inte misstaget förren bilen var på väg in i måleriet.
Man var på väg att lyfta av dom från banan men så beslutade man att bygga vidare istället för att kunna ha dom i PR-syfte. Vad jag har hört så finns två av dom fortfarande kvar.

Detta va ju typ 20 år sedan han va inne å serva så det kan mycket väl vara så som du skriver men han sa som ja skrev till oss . Kanske för att va lite tuffer tongue
Skickade ut killen på lacken för att be han kolla om han hitta nått fel på bilen . Han gick säkert 10 varv runt bilen utan att se skillnsdrn på sidorna . Ja de ska väl erkännas att det tog ett tag för en annan med . Blev rätt ställd när det gick upp att det va en 143a big_smile .



Sök