3833
Sök

Tänkte börja med Racing, behöver råd och tips som nybörjare. I skåne området.

4 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Tjena!

Det är så att jag har lagt ihop en liten summa pengar för att börja med lite racing, till en hyfsad tävlingsbil osv.

Hur är det, finns det klubbar och liknande, där man som nybörjare kan träna/tävla i Skåne?

Tackar för alla svar! big_smile

KHRacing
22 oktober 2008
Skriv vad du lagt undan så är det lättare att hjälpa dig - dä där är rätt stora
andra utgifter förutom själva fordonet :-)

jag vet lite om detta då jag själv sysslar med det.

4 001 Inlägg
22 oktober 2008
bland det billigaste för dig måste vara att köra RS-cup i rally.

kolla lite med närmaste motorklubb och här finns oxå lite info om tävlingsformen:
www.sbf.se
http://www.asfaltcup.se/

sen finns det ju ännu billigare alternativ i form av långlopp med standardbil
Senast redigerat av kolvas (22 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 488 Inlägg
22 oktober 2008
Detta är fel forum att posta det i, här ska endast evenemang presenteras. Jag flyttar tråden till allmänt åt dig och gör rubriken tydligare. Tänk på det framöver smile

Mvh
Moderator

FreddeK
22 oktober 2008
vad menas med racing? är det samma som rally, drifting och banåka?

KHRacing
22 oktober 2008
Freddeponken skrev:
vad menas med racing? är det samma som rally, drifting och banåka?

typ ja...
folkrace
dragrace
drifting
banracing
backe
m.m är en typ av racing.

Vi får ha trådskaparen till att precisera sig lite

Det är mkt runt i kring som kostar... liksom

Solfilmsmontör
947 Inlägg
23 oktober 2008
Allt som har med bilar o göra kostar. Det är en dyr hobby att utöva med Rally/banåkning w/e. Oftast så räcker de ju inte med att du ska köpa en bil och sen tro att du kan tuta o köra. Vissa kräver licenser, start avgifter, försäkringar mm. Samt att bilen skall ju hållas i form också. Äter ju däck och motor när man ligger på gränsen hela tiden i kurvor och rak sträckor.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 827 Inlägg
28 oktober 2008
Som många andra säger så är det inte lite pengar som skall sparas ihop utan det kommer tugga MYCKET pengar från dig om du ska köra själv.

Vårt garage ska börja köra långlopp nästa år med civicen (kolla hemsidan här under) och själva bilen är en väldigt liten del rent ekonomiskt att lägga ut. Övrigt som tillkommer är bla:

Anmälningsavgifter (nån tusenlapp per helg)
Däck, soppa, reparationskostnader (nån tusenlapp per helg)
Släp
Dragbil med allt som innebär
Sovplats mellan lör-sön
Licenser
mm mm mm

Skulle jag vara i ditt läge så hade jag hittat några polare som vill köra långlopp med dig, eftersom det är ekonomiskt ohållbart att hålla igång ett racingteam ur egen kassa... Tyvärr.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 001 Inlägg
28 oktober 2008
jag kan ju säga lite om vad mitt rallyåkande kostar, då räknar jag ganska lågt och jag köper oftast begagnade däck, då landar jag på mellan 3500 - 5000kr/tävling förutsatt att allt håller på bilen, budgeten jag gjorde för SSR i år landade på över 18.000kr sad

I dessa summor är det inte medräknat något värde eller inköp av bil utan bara faktiska kostnader för tävlingen såsom mat, bensin & däck och tävlingsavgifter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök