2774
Sök

Om man vill ha två st batterier i bilen

583 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#1
tjenare. jag undrar hur man drar kablarna om man vill ha två st batterier i bilen. och så att den laddas av bilen?..


16 197 Inlägg
22 oktober 2008
#2
va r de för bil samt har du orginal generator?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

583 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#3
det är en Volvo 855.a 96.a yes det är orginal generator i den.


644 Inlägg
22 oktober 2008
#4
Du jag lånar tråden lite!


Tänkte ha dubbla batterier i skuffen sen på min 745a! då hade jag tänkt att eventuellt ha dubbla generatorer så att en laddar batterina bak litegrann iaf!

Men då till min fundering! Om man kopplar ihop batterierna bak räcker det om man drar laddningen till det ena batteriet ? får båda batterierna laddning då?


21 761 Inlägg
22 oktober 2008
#5
ogge89 skrev:
Om man kopplar ihop batterierna bak räcker det om man drar laddningen till det ena batteriet ? får båda batterierna laddning då?
Ja, båda batterierna får laddning. Men sätt så korta kablar som möjligt mellan batterierna.

644 Inlägg
22 oktober 2008
#6
Drönirettab skrev:
ogge89 skrev:
Om man kopplar ihop batterierna bak räcker det om man drar laddningen till det ena batteriet ? får båda batterierna laddning då?
Ja, båda batterierna får laddning. Men sätt så korta kablar som möjligt mellan batterierna.
Oekj de blir väll kanske 1 - 1,5 meter kabel mellan batterierna(50mm2)! så blir de nog 35mm2 eller 50mm2 kabel bak ifrån generatorn
Senast redigerat av ogge89 (22 oktober 2008)


21 761 Inlägg
22 oktober 2008
#7
bengan87 skrev:
tjenare. jag undrar hur man drar kablarna om man vill ha två st batterier i bilen. och så att den laddas av bilen?..
Du drar en grov pluskabel från främre batteriet till det bakre batteriet, säkring ska sitta i båda ändar av kabeln högst 30cm från batterierna. Jag rekommenderar minst 35mm2 kabel och 150A säkringar.
Senast redigerat av Drönirettab (22 oktober 2008)

644 Inlägg
22 oktober 2008
#8
Drönirettab skrev:
bengan87 skrev:
tjenare. jag undrar hur man drar kablarna om man vill ha två st batterier i bilen. och så att den laddas av bilen?..
Du drar en grov pluskabel från främre batteriet till det bakre batteriet, säkring ska sitta i båda ändar av kabeln högst 30cm från batterierna. Jag rekommenderar minst 35mm2 kabel och 150A säkringar.
men tänkte jag inte skulle använda det främmre batteriet alls utan bara ha dom två bak å sen bara ha ena generatorn som laddar lite på batterierna bak! och den andra på det främmre batteriet!


583 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#9
klarar en generator av att ladda två st batterier?


Avstängd
122 Inlägg
24 oktober 2008
#10
min v70 klarade iaf av det wink

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
#11
Ja, generatorn klara av det, men om man drar ur batterierna mycket så får den jobba väldigt hårt. Det innebär att ur den synvinkeln kan man säga att dubbla batterier belastar generatorn ganska mycket, fast ifall man inte låter batterierna bli djupurladdade så är det normalt sett inga problem.

Vet man om att batterierna har blivit djupurladdade så bör man istället koppla på en batteriladdare och låta den göra "grovjobbet". smile

583 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#12
Okej. då vet ja smile tackar!!!! big_smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
24 oktober 2008
#13
Men jag fattar inte riktigt. Om jag sätter 2 batterier brevid varandra där fram, räcker det då att sätta en kabel från - till - och en från + till +? Då blir det som ett stort batteri va?big_smile
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
#14
Så kan man säga, ja. Större dieselbilar brukar ha dubbla batterier under huven vad jag vet.
Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2008)

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 oktober 2008
#15
Drönirettab skrev:
Så kan man säga, ja. Större dieselbilar brukar ha dubbla batterier under huven vad jag vet.
Aha ok, så då kan jag köpa ett likadant batteri och sätta brevid! Då kommer det räcka dubbelt så länge:)
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

4 Inlägg
24 oktober 2008
#16
Hur man kopplar Dubbla batterier beror dels på syftet, och om generator/kablar klarar av det hela. Det beror dels på, Strömuttag, Batteriets kapacitet i Ah Typ av batteri mm. Om det bara är för att det är för trångt med ett tillräckligt stort startbatteri så går det bra att direkt paralellkoppla 2 batterier. Tänk då på att båda batterierna åtminstone bör ha samma kapacitet i Ah men helst vara identiska pga risk med självurladdning mellan batterierna.
Vid dubbla generatorer måste man tänka på att ha 2 helt skilda strömkretsar pga risk för självsvängning i reglerkretsarna. Därför är det bättre att byta till den största möjliga passande generatorn, och se till att ha bra drivrem speciellt om det inte är multiribb.

En annan lösning om man vill ha extra batteri för förbrukare, t.ex slutsteg, kylbox etc är att ha ett skiljerelä och/eller en laddbooster som ser till att det bakre batteriet inte används vid start och omvänt att startbatteriet inte töms om man använder kylbox eller stereon en längre tid. Då kan man även använda batterier av helt olika typ, t.ex marin/fritid eller speciella optima som tål djupurladdning till det bakre och ett vanligt startbatteri till det främre. Om man har laddbooster så ser den även till så att dels startbatteriet blir fulladdat först och dessutom, beroende på fabrikat ser till att laddspänningen är tillräckligt hög (14,4V) För att även xtra batteriet ska kunna bli fulladdat.

Andra fördelar med ett batteri typ optima (gel) är att man slipper batterilåda och risk för syraläckage, dessutom så brukar de ha typer av anslutnigspoler vilket underlättar installationen, dessutom så tycker många att dessa batterier är snygga.

Oj, det blev mycket! Hoppas att det "leder" er rätt smile

/Thomas

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
#17
thomasservice skrev:
optima (gel)
Ehrm, AGM om jag får be. wink

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
#18
BrajjAxx skrev:
Då kommer det räcka dubbelt så länge:)
Teoretiskt sett blir det så.

4 Inlägg
24 oktober 2008
#19
Drönirettab skrev:
thomasservice skrev:
optima (gel)
Ehrm, AGM om jag får be. wink
Korrekt, Syran är i vilket fall bunden, gel är något annat men också dessa är bra vid cycklisk drift.
Ett vanligt startbatteri kan endast laddas ur med 30% utan att batteriet riskerar att skadas. Ett Cylindriskt (T.ex. Exide maxxima deep cycle) kan laddas ur med 100%  upp till 750 ggr ett Gel batteri kan också det urladdas ända upp till 100% utan att skadas det med.

Fördelarna innebär att man i stället för dubbla batterier kan ha ett Gel /Agm batteri och och ändå få tillgång till mera Ah

/Thomas

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
#20
Nja, Maxxima tål 750 urladdningar ner till runt 50% urladdning, inte 100%. Det står inget angivet hur många 100% urladdningar det tål, däremot Optima YT ska tåla 350 st 100% urladdningar (ner till 10,5V).


Sök