2253
Sök

lambda värdet är för högt, hur sänker jag det?§

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#1
besiktade bilen idag, och fick dommen bromsrör rostangrepp och för högt lambda värde! min fråga till er är: Hur ska jag få ner det värdet? bilen måste bli godkänd inom nästa vecka, annars måste jag betala skatten på den, vilket jag inte vill göra för den ska ställas av under vintern!

så snälla alla som kan! hjälp mig smile

/jonas

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2008
#2
Antingen så kan du:

-Täta avgassystemet.

-Byta lamdasonden

-Mappa om bilen (om den är trimmad vill säga)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#3
avgassystemet ska vara tätt, eller är det mer specifikt någonstans på röret som det inte får läcka? typ innan katt/lambda eller är det varsomhelst på röret?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2008
#4
Allt läckage stör lamdavärdet sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
#5
innan lambdasonden, vilken ja misstänker sitter i katalysatorn.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
#6
twin_cam skrev:
Allt läckage stör lamdavärdet sad

´
oj, du hann före. bra de tongue lärde man sej nått nytt smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#7
okey! får ta och gå över med tätningsmassa hela vägen då och byta packningar också kanske! men jag ska inte behöva byta katalysator då eller?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
#8
inte om CO värdet är bra smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#9
vad skönt smile men finns det ngt mer än otätt avgas som kan spela in på lambdavärdet då? och hur kollar jag det isf?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
#10
twin_cam skrev:
Antingen så kan du:

-Täta avgassystemet.

-Byta lamdasonden

-Mappa om bilen (om den är trimmad vill säga)

De är väl som twin_cam säger. De där är sakerna som kan störa ut lambdan, har ingen vetskap av nått annat iaf.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
23 oktober 2008
#11
Lite T-röd i tanken tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2008
#12
supersupra87 skrev:
Lite T-röd i tanken tongue

Funkar mot hög CO-halt, men ställer till lamdan ännu värre wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 024 Inlägg
23 oktober 2008
#13
hur stort avgasystem har du ?


Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
#14
Rand skrev:
hur stort avgasystem har du ?

Av ren nyfikenhet.. Vad har det med saken att göra? smile

Än är inte den sista idioten född..

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2008
#15
DoT skrev:
Rand skrev:
hur stort avgasystem har du ?

Av ren nyfikenhet.. Vad har det med saken att göra? smile

Inte mycket om det varit som det ska innan med samma avgassystem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#16
ända skillnaden från förra årets besiktning är en japsdämpare.. annar är det orginal till längst bak! men det har ökat för varje år detta värdet!

2003 var värdet 1,01
2004 var det 1,00
2005 var det 1,00
2006 var det 1,03
likdant 2007
och iår låg det på 1,06vilket är 0,03 för högt!

vet inte om det hjälper något men lite fakta iaf! jag har ägt bilen sedan 2005

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 oktober 2008
#17
Tycker de e lite märkligt...så många inlägg...men ingen undrar va de e för bil.....?

1 062 Inlägg
24 oktober 2008
#18
den kan dra tjuvluft ngnstans med
med tanke på att det är högt lambda så e det ju mager blandning sad

hur såg hc halten ut vilket värde låg det på?

men som skrivet mest troligt att det är en läcka på avgas hade samma problem på min 1.06 i lambda men jag tog avgaspasta på varenda skarv sen så gick den finfint igenom smile

Team Björkeryd

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#19
hc halten var fin! inget höjt alls har jag för mig, eller jo, den var grinig på det först, men efter ett värmevarv gick den ner till normalt! men ska plocka ner och täta hela systemet så får vi se hur det ser ut! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 661 Inlägg
25 oktober 2008
#20
Varför plocka ner det? Hissa upp bilen, säkra den med pallbockar eller om du har billyft, starta den och lägg dig under. Hörs direkt om det läcker nånstans eller så känner du med handen om du är osäker.


Sök