3256
Sök

Hjullager byte

537 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Hej!

Ska byta hjullager VF på min Mazda 323F 1992.

Fått av bromsok, skiva mm. Men hur får jag av själva navet?

Entreprenör
1 784 Inlägg
25 oktober 2008
markuse90 skrev:
Hej!

Ska byta hjullager VF på min Mazda 323F 1992.

Fått av bromsok, skiva mm. Men hur får jag av själva navet?

Hmm..kommer inte ihåg om den e framhjulsdriven....?

537 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Japp. Framhjulsdriven.

Entreprenör
1 784 Inlägg
25 oktober 2008
markuse90 skrev:
Japp. Framhjulsdriven.

OK..ja kan inte säga exakt då hur men de e lite pyssel...drivaxeln måste dras ur och sen tror jag du måste ta bort alla leder så du får bort hela klumpen...sen beror de på om de e två lager i den eller ett stort bara...e du säker på att lagret e slut då...för som sagt...de e lite jobb..kan gå att lossa den i nederkant å vika ut hela fjäderbenet också..
Senast redigerat av mrbuggy (25 oktober 2008)

1 072 Inlägg
25 oktober 2008
Ta bort spindeln från kaross. Slå ur navet (fälgfästet) ur lagret. Sedan pressar du ut lagret eller så knackar du ut bit för bit, och sedan svetsa en skruv på tvären för att få ut lagerbanan. Sedan lägger du det nya lagret i frysen en stund och pressa i den i spindeln. Och sedan sätter du i navet i lagret igen. På med spindeln, skiva osv..

537 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Ja. Det lagret är kaputt. Hörde inte ens motorn pga av hjullagret, glappar även riktigt fint.

Verkar rätt invecklat detta.

Skriv gärna mer tips mm.

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 oktober 2008
sik skrev:
Ta bort spindeln från kaross. Slå ur navet (fälgfästet) ur lagret. Sedan pressar du ut lagret eller så knackar du ut bit för bit, och sedan svetsa en skruv på tvären för att få ut lagerbanan. Sedan lägger du det nya lagret i frysen en stund och pressa i den i spindeln. Och sedan sätter du i navet i lagret igen. På med spindeln, skiva osv..

.gör så.....

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 oktober 2008
Jag gjorde nyligen detta på skolan, på en Ford Mondeo.
men dom ovan har ju redan förklarat.
men jag ska ge dej ett tips.
försök ha en vän som hjälper dej. det blir såå mkt lättare big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

537 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Spindeln?
Är det den som sitter längst ned?

Sen bara med våld slå bort navet från bilen?

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 oktober 2008
markuse90 skrev:
Spindeln?
Är det den som sitter längst ned?

Sen bara med våld slå bort navet från bilen?

sitter en spindelled längst ner som hela benet sitter fast i..ta bort å vik ut hela fjäderbenet..

4 586 Inlägg
26 oktober 2008
när du fått bort spindelen så ifall du inte har en verkstadspress. Lämna den till verkstad det spar mycket tid samt blir inte så dyrt. Då du gjort det värsta jobbet

537 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Får ej av spindeln!

Har lossat på bulten som sitter i själva spindeln och "klumpen". Men sitter apa.
Även lite bilder åt er. Ursäktar att några av bilderna var dåliga, garage kameran är inte den bästa.

Bara jag får av klumpen från bilen och kan ta den till en verkstad så dem får press o hålla på. får även inte ev själva styrleden eller fäste från dämparen.

http://img221.imageshack.us/my.php?image=pict7640vn6.jpg

http://img402.imageshack.us/my.php?image=pict7641nd9.jpg

http://img207.imageshack.us/my.php?image=pict7644nc6.jpg

http://img340.imageshack.us/my.php?image=pict7647ll3.jpg

http://img517.imageshack.us/my.php?image=pict7651yd9.jpg
Senast redigerat av markuse90 (26 oktober 2008)

4 586 Inlägg
26 oktober 2008
finns  avdragare för spindeleder på biltema
Senast redigerat av jorre83 (26 oktober 2008)

537 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:

Funkar dem bra då? Och hur ska jag göra med stötdämparfästet och styrleden?

4 586 Inlägg
26 oktober 2008
markuse90 skrev:
jorre83 skrev:

Funkar dem bra då? Och hur ska jag göra med stötdämparfästet och styrleden?

har båda typerna som dom säljer på biltema dom fungerar fint. tar även bort styrleder. Dock så brukar väl dämparen sitta med 2st bultar sedan ska den bara loss

537 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Muttern för styrleden har jag fått bort. Ska väl bara köpa en mutter som går på den så jag kan banka.

Bulten för spindeln är också borta, den har sen bara rostat fast e.d, får väl prova en sån avdragare.

Sen dämparfästena då. Har en 230volt 900w mutterdragare, men det går inge vidare med den. så åker väl på att få köpa en luftdriven mutterdragare. Hur starka ska man ha? Man vill ju ha en så stark som möjligt. Tex Biltemas på 744Nm, men den ska man ha 3/4" hylsor till. Vilket inte verkar finnas?

Sen har vi ju Jula, 576Nm, och den är för 1/2", vilket jag både har några av och finns att köpa. Räcker det momentet?

34 Inlägg
27 oktober 2008
Nja, det beror på hur hårt spindelleden sitter. Jag ska byta mina och fått bort 3 men den fjärde och sista vägrar släppa. Jag har värmt, jag har bankat skiten ur den med slägga, avdragaren jag köpte på mekonomen för en hundring bara böjde sig (inte så bara kan jag lova!) och den lilla gaffeln från biltema jag köpte hjälpte inte heller. Två lossade med lätt våld från en vanlig snickarhammare, den tredje lossade med en avdragare... Men som sagt, sitter dem fast så sitter dem, jag har svettats och gråtit.....
Lycka till! smile

Trying is the first step towards failure...

537 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Så, jobbat lite med bilen idag.. kommit en liten bit på väg i alla fall. Fått av styrleden med en Biltema avdragare, gick på ett nafs, dock värre med spindeln, då det är lite väl tajt. Men borde gå om jag får bort drivaxeln.

Sen har vi bultarna för stötdämpar benet. Sitter apa och fick inte ens loss med en 600Nm muttermaskin.
Men kom sen på, mutterspräckare. Spräcka muttern o sen slå ut bulten, borde väl kunna gå? Sen byta mutter och bultar. Är väl bara o slå ut bulten sen?

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 oktober 2008
markuse90 skrev:
Så, jobbat lite med bilen idag.. kommit en liten bit på väg i alla fall. Fått av styrleden med en Biltema avdragare, gick på ett nafs, dock värre med spindeln, då det är lite väl tajt. Men borde gå om jag får bort drivaxeln.

Sen har vi bultarna för stötdämpar benet. Sitter apa och fick inte ens loss med en 600Nm muttermaskin.
Men kom sen på, mutterspräckare. Spräcka muttern o sen slå ut bulten, borde väl kunna gå? Sen byta mutter och bultar. Är väl bara o slå ut bulten sen?

Hoppas du förstår att du e starkare om du drar själv med ett riktigt handtag..

537 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Fick bort klumpen nu!

Återstår bara att hämta ut lagret o sen bege sig till nån verkstad för att få det pressat.

Nått man bör byta ut medan det redan är lossat? Spindelled eller nåt?

Sök