3241
Sök

etanol på vr6.a

6 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
tja har konverterat om min vr6:a till ren etanol nu men funderar på om de är skadligt på någe sätt för bilen?
MVH\\per tack för svar...

Tjenna är en mupp som kolla runt på sidan och letar bra tips till golf

517 Inlägg
26 oktober 2008
kolla på etanol.nu

/Martin - Wolfsburg GTI

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2008
_zardoz_ skrev:
tja har konverterat om min vr6:a till ren etanol nu men funderar på om de är skadligt på någe sätt för bilen?

Ja det kan varaskadligt då jag tvivlar på att du konverterat bilen och tvivlar att du kör på ren etanol.

Motiveringen är att hade du konverterat din bil så hade du haft så pass mycket koll att du var medveten om möjligheter samt risker. Ren etanol är inte lätt att få tag på, tror du menar E85.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 275 Inlägg
26 oktober 2008
_zardoz_ skrev:

Konverterad eller bara tankat i E85?

165 Inlägg
26 oktober 2008
Finns ju många sätt för att konvetera me.

Du kan byta till 30% större spridare, skaffa bredbandslambda och en BTR.

Eller skaffa en Flextek
http://www.etanol-i-tanken.nu/om_flextek.asp

och många andra sätt.

Men om du nu har koveterat till E85 vilket är 15%bensin och 85% ren etanol.

Så är det nog mest att du behöver halvera intervallen för oljebyte som gäller.

Kanske att du ska slänga in en skvätt extra bensin i blandningen nu i vinter för annars kan du få problem att starat motorn.
Senast redigerat av amby (26 oktober 2008)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
26 oktober 2008
Bör man inte byta bränsleledningar oxå? för ledningrna tål inte spriten lika bra som bensinen.

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2008
Rspeter skrev:
Bör man inte byta bränsleledningar oxå? för ledningrna tål inte spriten lika bra som bensinen.

Vandringssägen eller verklighet?  Har du testat eller bara hört ryckten på nätet?  Etanolen eller det höjda soppatrycket som äter gammla slangar?   bra fråga....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Häst
1 099 Inlägg
26 oktober 2008
torpis skrev:
Rspeter skrev:

Vandringssägen eller verklighet?  Har du testat eller bara hört ryckten på nätet?  Etanolen eller det höjda soppatrycket som äter gammla slangar?   bra fråga....

Har med hört att det bara är bullshit. Dock inte från någon "säker" källa.

Än är inte den sista idioten född..

183 Inlägg
26 oktober 2008
DoT skrev:
torpis skrev:
Rspeter skrev:

Har med hört att det bara är bullshit. Dock inte från någon "säker" källa.

VAHH vadå? litar du inte på bosse bildoktor? Han har ju gjort en film om etanol har jag för mig wink

3 354 Inlägg
26 oktober 2008
angående det där med att etanolen äter ledningar. hur kommer det sig att radiostyrda fordons ledningar klarar sig.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

26 Inlägg
26 oktober 2008
Seth skrev:
angående det där med att etanolen äter ledningar. hur kommer det sig att radiostyrda fordons ledningar klarar sig.

Finns speciell bränsleslang för etanol

Full fart spar tid

CNC operatör
280 Inlägg
26 oktober 2008
hur många rc bilar går på etanol? jag har haft några stycken och dom har gått på Metanol:P

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 oktober 2008
_zardoz_ skrev:

om du har konverterat finns det inga risker...

om du nu bara tankat E85 och kanske höjt soppa trycket finns det stora risker...

221 Inlägg
26 oktober 2008
Vad jag vet så är det metanolen som äter upp dom vanliga slangarna inte etanol. Sen så löser etanolen dock upp färg och annan skit som sitter i tanken. Så bara byta bränslefiltret efter att man har kört lite med etanol. Kan ju alltid byta till nya slangar för att vara säker. Kostar ju inte mkt. Detta är vad jag har läst mig till så ingen egen erfarenhet.

3 354 Inlägg
27 oktober 2008
MHperformance skrev:
hur många rc bilar går på etanol? jag har haft några stycken och dom har gått på Metanol:P

metanol o etanol är rätt så lika.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

CNC operatör
280 Inlägg
27 oktober 2008
etanol kostar ca8.50kr/litern och metanol 130kr/litern måste väl ändå vara ganska mycket skillnad?

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 oktober 2008
MHperformance skrev:
etanol kostar ca8.50kr/litern och metanol 130kr/litern måste väl ändå vara ganska mycket skillnad?

Ett M. big_smile
Nej, metanol används ju till dragracingmaskiner t.ex. så det måste väl vara mer "effektvänligt"?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

CNC operatör
280 Inlägg
27 oktober 2008
TurbOla skrev:
MHperformance skrev:

Ett M. big_smile
Nej, metanol används ju till dragracingmaskiner t.ex. så det måste väl vara mer "effektvänligt"?

haha ja skulle väll vara det.. ja håller nog med om det.. annars ska jag börja köra rc bilarna på det, mycket mycket billigare smile

3 354 Inlägg
27 oktober 2008
Claes_H skrev:
Seth skrev:

Finns speciell bränsleslang för etanol

hade för mig att det var en vanlig bränsleslang man använde inom metanol/etanoldrivning. därför blanda jag ihop med etanol o metanol bränsleledningar.

3 354 Inlägg
27 oktober 2008
och den kemiska uppbyggnaden är väldigt lik mellan metanol o etanol. samma beståndsdelar.
metanol: CH3OH
etanol:C2H5OH o då borde ju ledningar påverkas relativt likadant vid användning av metanol eller etanol

Sök