3714
Sök

etanol på vr6.a

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 oktober 2008
#21
Seth skrev:
och den kemiska uppbyggnaden är väldigt lik mellan metanol o etanol. samma beståndsdelar.
metanol: CH3OH
etanol:C2H5OH o då borde ju ledningar påverkas relativt likadant vid användning av metanol eller etanol

Mmmm väldigt lika? Eller är det så? Gå till valfri stripp nästa sommar och försök sälja mack-etanol till killarna som kör metanoldrivna bilar, kör med 300% prispåslag och du gör dig en hacka och dom är nöjda, eller blir dom det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Random Hero
4 047 Inlägg
27 oktober 2008
#22
Seth skrev:
och den kemiska uppbyggnaden är väldigt lik mellan metanol o etanol. samma beståndsdelar.
metanol: CH3OH
etanol:C2H5OH o då borde ju ledningar påverkas relativt likadant vid användning av metanol eller etanol

metanol brinner som bäst vid 50 grader + medans metanol brinner bäst vid 0 o benisin vid -40 grader ? har för mej de va nån sån skit på kemin i 9an tongue

Dog food lid. Backwards

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#23
TurbOla skrev:
MHperformance skrev:
etanol kostar ca8.50kr/litern och metanol 130kr/litern måste väl ändå vara ganska mycket skillnad?

Ett M. big_smile
Nej, metanol används ju till dragracingmaskiner t.ex. så det måste väl vara mer "effektvänligt"?

Kom igen!  det är såhär felaktiga vandringssägner startar!!!!

Etanolen som det pratas om är inte etanol utan E85 för 8:50/liter!!!!

Metanolen kostade sist jag köpte 4kr/liter (200l fat) Det ni pratar om är Nitrometan som i sig inte är ett bränsle utan en slags "booster"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#24
Blixten854 skrev:
Vad jag vet så är det metanolen som äter upp dom vanliga slangarna inte etanol. Sen så löser etanolen dock upp färg och annan skit som sitter i tanken. Så bara byta bränslefiltret efter att man har kört lite med etanol. Kan ju alltid byta till nya slangar för att vara säker. Kostar ju inte mkt. Detta är vad jag har läst mig till så ingen egen erfarenhet.

Du har delvis rätt. Det finns i regel ingen skit i tanken som lossnar av E85, däremot reagerar E85 med olja och bensin som finns i din bils olika system.

Jag har varit i kontakt med Sekab som tillverkar E85 samt Bensinbolaget JET som levererar min E85 för att reda ut ett och annat.

Det är en soppa allt ihop. Sekab säger att bensinbolagen häller i lite av varje efter leverans medans JET hävdar att Sekab själva kör ut deras E85 till mackarna... 

Det är olika tillsatser i olja bensin och E85, dessa reagerar med varandra och bildar utfällningar. Man kan ju misstänka att Sekab jobbar häcken av sig för att lösa problemen iom man nu för tiden kör flexbilar på blandningar av olika sorters bensin samt E85 och dessutom med olika oljor.

Sekab har för länge sedan tagit bort PIB(eller om det var PIM) ur E85 för det reagerar med bensin, dock finns PIB i oljor. Detta fäller ut på ventiler och insugskanaler och sätter igen motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 oktober 2008
#25
torpis skrev:
Blixten854 skrev:
Vad jag vet så är det metanolen som äter upp dom vanliga slangarna inte etanol. Sen så löser etanolen dock upp färg och annan skit som sitter i tanken. Så bara byta bränslefiltret efter att man har kört lite med etanol. Kan ju alltid byta till nya slangar för att vara säker. Kostar ju inte mkt. Detta är vad jag har läst mig till så ingen egen erfarenhet.

Du har delvis rätt. Det finns i regel ingen skit i tanken som lossnar av E85, däremot reagerar E85 med olja och bensin som finns i din bils olika system.

Jag har varit i kontakt med Sekab som tillverkar E85 samt Bensinbolaget JET som levererar min E85 för att reda ut ett och annat.

Det är en soppa allt ihop. Sekab säger att bensinbolagen häller i lite av varje efter leverans medans JET hävdar att Sekab själva kör ut deras E85 till mackarna... 

Det är olika tillsatser i olja bensin och E85, dessa reagerar med varandra och bildar utfällningar. Man kan ju misstänka att Sekab jobbar häcken av sig för att lösa problemen iom man nu för tiden kör flexbilar på blandningar av olika sorters bensin samt E85 och dessutom med olika oljor.

Sekab har för länge sedan tagit bort PIB(eller om det var PIM) ur E85 för det reagerar med bensin, dock finns PIB i oljor. Detta fäller ut på ventiler och insugskanaler och sätter igen motorn.

De e bra att någon håller i de här me e-85 . de verkar vara en enda soppa rörande huruvida de e bra eller inte..De enda jag personligen e lite skeptisk för är..e-85 verkar vara "torrt" så pumpar skär och så...verkar logiskt..mer sprit mindre smörja...blyfri 95 mer smörjande..kan man jämföra de med den gamla å den nya dieseln eller...? Du som vet Torpis...! såvitt jag förstår så krävs år av testande för att kunna säga exakt...rätta mej om jag har fel...!
Senast redigerat av mrbuggy (27 oktober 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#26
mrbuggy skrev:
Du som vet Torpis...! såvitt jag förstår så krävs år av testande för att kunna säga exakt...rätta mej om jag har fel...!

Nja, jag vet inte allt i E85-träsket. Dock vet jag så pass mycket att jag kommit runt de värsta fallgroparna.  Min motor har med litereffekt liknande den hos F1bilar rullat ett år nu helt utan motorrelaterade driftstopp.  Så nog funkar E85.

Om man enl svensk lag leder tillbaka vevhusventilationen in i insuget så har man automatiskt fin smörjning av ventilens nedre del smile

and bränslepumpen så har min klarat sig.  Jag trodde den rasat en gång men det var helt enkelt så att den inte orkade pumpa nog med soppa till min effekt. 

Jag hade faktiskt en bränsleslang som gav upp pga E85, men det var ingen originalmonterad slang utan en eftermonterad variant i någon hårdplast.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 oktober 2008
#27
torpis skrev:
mrbuggy skrev:
Du som vet Torpis...! såvitt jag förstår så krävs år av testande för att kunna säga exakt...rätta mej om jag har fel...!

Nja, jag vet inte allt i E85-träsket. Dock vet jag så pass mycket att jag kommit runt de värsta fallgroparna.  Min motor har med litereffekt liknande den hos F1bilar rullat ett år nu helt utan motorrelaterade driftstopp.  Så nog funkar E85.

Om man enl svensk lag leder tillbaka vevhusventilationen in i insuget så har man automatiskt fin smörjning av ventilens nedre del smile

and bränslepumpen så har min klarat sig.  Jag trodde den rasat en gång men det var helt enkelt så att den inte orkade pumpa nog med soppa till min effekt. 

Jag hade faktiskt en bränsleslang som gav upp pga E85, men det var ingen originalmonterad slang utan en eftermonterad variant i någon hårdplast.

Så..kontentan e den då att jag skulle kunna koppla in en flexitune på B230 F :en å köra e-85 me den..har väl å göra me lite längre öppettider på spridarna om jag förstår rätt..ja kör 50% just nu..men ja märkte att den e lite kinkig...redan me 50%..ja har dessutom mindre spridare i den just nu 200cc/m.. ska vara 214..

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#28
mrbuggy skrev:
Så..kontentan e den då att jag skulle kunna koppla in en flexitune på B230 F :en å köra e-85 me den..har väl å göra me lite längre öppettider på spridarna om jag förstår rätt..ja kör 50% just nu..men ja märkte att den e lite kinkig...redan me 50%..ja har dessutom mindre spridare i den just nu 200cc/m.. ska vara 214..

Ja flexitune är betydligt bättre än höjt bränsletryck.   Vänd på vevaxelgivaren för att höja tändläget också smile   (funkar iaf på lh 2.4)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 oktober 2008
#29
torpis skrev:
mrbuggy skrev:
Så..kontentan e den då att jag skulle kunna koppla in en flexitune på B230 F :en å köra e-85 me den..har väl å göra me lite längre öppettider på spridarna om jag förstår rätt..ja kör 50% just nu..men ja märkte att den e lite kinkig...redan me 50%..ja har dessutom mindre spridare i den just nu 200cc/m.. ska vara 214..

Ja flexitune är betydligt bättre än höjt bränsletryck.   Vänd på vevaxelgivaren för att höja tändläget också smile   (funkar iaf på lh 2.4)

De e ju 2,4..men vända på den...Hur menar du..passar ju bara på ett sätt...eller e de inte svänghjulsgivaren du menar..

224 Inlägg
28 oktober 2008
#30
MHperformance skrev:
etanol kostar ca8.50kr/litern och metanol 130kr/litern måste väl ändå vara ganska mycket skillnad?

var har du fått den infon ifrån ????

TurbOla skrev:
Ett M.
Nej, metanol används ju till dragracingmaskiner t.ex. så det måste väl vara mer "effektvänligt"?

ställer samma fråga vart har du fått den infon ifrån ???
Senast redigerat av MST4 (28 oktober 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

CNC operatör
280 Inlägg
28 oktober 2008
#31
MST4 skrev:
MHperformance skrev:
etanol kostar ca8.50kr/litern och metanol 130kr/litern måste väl ändå vara ganska mycket skillnad?

var har du fått den infon ifrån ????

TurbOla skrev:
Ett M.
Nej, metanol används ju till dragracingmaskiner t.ex. så det måste väl vara mer "effektvänligt"?

ställer samma fråga vart har du fått den infon ifrån ???

med tanke på att jag brukar handla metanol vet jag vad den ungifär ligger på..
och det finns mackar här i olofström som man kan se hur mycket bensin, disel, e85 bland annat ligger på "/

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2008
#32
mrbuggy skrev:
De e ju 2,4..men vända på den...Hur menar du..passar ju bara på ett sätt...eller e de inte svänghjulsgivaren du menar..

Ja den passar bara på ett håll, man får fila på styrpiggarna. Det ändrar tändläget med 6grader om jag minns rätt, var ett tag sedan.   Sök på de större volvoforumen för info i ärendet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2008
#33
MHperformance skrev:
med tanke på att jag brukar handla metanol vet jag vad den ungifär ligger på..

Nej det vet du inte, du har antingen blandat ihop Metanol och Nitrometan, eller så blandar du ihop Metanol och RC-bränsle som innehåller i regionen 20% syntetolja, 15% nitrometan samt resten Metanol, eller har någon lurat dig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

CNC operatör
280 Inlägg
28 oktober 2008
#34
torpis skrev:
MHperformance skrev:
med tanke på att jag brukar handla metanol vet jag vad den ungifär ligger på..

Nej det vet du inte, du har antingen blandat ihop Metanol och Nitrometan, eller så blandar du ihop Metanol och RC-bränsle som innehåller i regionen 20% syntetolja, 15% nitrometan samt resten Metanol, eller har någon lurat dig.

på innehållsförteckningen står det
metanol 99,9 % och sedan ricin olja?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2008
#35
MHperformance skrev:
torpis skrev:
MHperformance skrev:
med tanke på att jag brukar handla metanol vet jag vad den ungifär ligger på..

Nej det vet du inte, du har antingen blandat ihop Metanol och Nitrometan, eller så blandar du ihop Metanol och RC-bränsle som innehåller i regionen 20% syntetolja, 15% nitrometan samt resten Metanol, eller har någon lurat dig.

på innehållsförteckningen står det
metanol 99,9 % och sedan ricin olja?

Då har du blivit lurad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

CNC operatör
280 Inlägg
28 oktober 2008
#36
torpis skrev:
MHperformance skrev:
torpis skrev:

Nej det vet du inte, du har antingen blandat ihop Metanol och Nitrometan, eller så blandar du ihop Metanol och RC-bränsle som innehåller i regionen 20% syntetolja, 15% nitrometan samt resten Metanol, eller har någon lurat dig.

på innehållsförteckningen står det
metanol 99,9 % och sedan ricin olja?

Då har du blivit lurad.

konstigt, havannamagsinet i kstad,
det är ju fin soppa och bilen går bra

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

6 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#37
okej sorry att jag inte talade klartext , ren E85 kör jag på och har inte bytt någrabränsleslangar de ända jag har gjort är att ha ställt upp soppa trycket , vill kolla efter med en bredbandslamda men äger tyvärr ingen sån. orginal trycket var 2,4 bar och har då ställt upp den till 2,8 , och vid fullt gaspådrag ger den 3,2bar. och den går som vanligt förutom att den kan vara lite svårstartat.

Tjenna är en mupp som kolla runt på sidan och letar bra tips till golf

224 Inlägg
28 oktober 2008
#38
MHperformance skrev:
torpis skrev:
MHperformance skrev:
på innehållsförteckningen står det
metanol 99,9 % och sedan ricin olja?

Då har du blivit lurad.

konstigt, havannamagsinet i kstad,
det är ju fin soppa och bilen går bra

Båda är en sorts sprit.
Metanol är träsprit så den ska man inte dricka
Etanol finns på våra mackar och på Systembolaget wink

det som skiljer dem åt är destileringsprocessen.
men det är inte så dyrt att framställa nått av dem.
//martin
Senast redigerat av MST4 (28 oktober 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa


Sök