Tja jag vet ej om ni vill kalla detta projket, men jag tänkte fixa i ordning min volvo 142 1973. som har stått hemma i kanske 20-30 veckor. det var nämigen så att när jag körde en dag så gick topplockspackningen. å bilen fick bogseras hem, Jag tänkte genast fixa felet för bilen är underbar att köra och var då min enda bil.
men nån vecka efter så gick knät av, Så till bringade en vecka på sjukhus. sen efter fick jag åka hem, men lusten att meka var inte på topp, och sen att stö böjd över en motor är kankse inte det bäste med gips från foten upp till skrevet så att säg .

Men nu har jags att i gång, å tänkte dela med mig lite av det hela:) hoppas någon har tid å kolla:P Här på bild har vi då Volvon.
volvo 142 1973 i sina bästa dagarFör det första kan jag till lägga jag har inget stort garage så det första som var tvunget att göras var å städa bort lite skit. Inne i garaget skådar ni också besten som bröt mitt knä även kallad jennie.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490605_f4qezd.jpg]()
efter jag städat gav jag mig på volvon å putte den så nära mot garaget jag kunde efter som vi är i sverige regnar det ganksa ofta. regn på min motor nej tack. började ta bort lite saker som fögasare, avgasrör och annat roligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490616_0f25xf.jpg]()
I bland kan jag fakist tänka efter, å jag kom på att jag är ganska korkad så valde att smart nog märka ut tändkablarna, smart va

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490620_tqremo.jpg]()
Gav mig sedan på toppen, och kan säga att dom bultarna satt utav bara F&%#N känndes att motorn antagligen var oskruvad med sina 23 tusen mil.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490624_yqwfsd.jpg]()
efter lite slit kännde jag för att vila å ha skojj. Så jag åkte å köpte mig lite packningar
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490627_3dubq3.jpg]()
tänkte sedan vara smart en gång till och lyfta toppen utan att ventilstängerna (vet ej om dom heter så) Tanken var att Ventilstängerna skulle stanna på sina plattser. så hade det vart eklare att ja få allt rätt. men I stället fick vi ett bevis på hur korkad jag är då en av dom föll ner I motorn.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490637_fzbeki.jpg]()
Jag grät Våldsamt över förlusten av ventilstången. å funderade samtidigt som jag tog mig en bättre titt på toppen för att se vart möjligen allt mitt kylar vatten hade tatt vägen.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490638_0h63k5.jpg]()
Tog mig sedan en titt på motorn utan toppen på. Jag blev mycket sårad när jag såg att två cylindrar var vatten fyllda. En syn som inte enns en stor man som jag klarar av

så jag fotade det inte. ni bör inte se det heller för ert eget bästa.
För att komma på andra tankar så, började jag funderar på om min ventilstång kunde ligga där nere, medans jag ersatte den med en ny å körde på som vanligt. Men vågade ej ta risken så jag valde att börja dra ut motorn. å jag tyckte att det skulle vara lättast med växellådan på. så efter lite mindre fina ord å slit så fick jag å far ut den.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490643_o7xczt.jpg]()
Nu var det tid att rädda ventilstången som låg mycket ensamt i djupet av B20an. så jag började med att tappa motorn på Olja, trodde jag. men den första litern var bara gult vatten å sen kom lite olja. här är en bild av när jag väl fått loss oljetråget inget vacker syn. äver en viss saknad ventilstång ligger där nere.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/32819/490647_7iul6o.jpg]()
Längre än så har jag ej kommit. men tanken var att i morgon gå ut å tvätta rent oljetråget. men jag upptäckte i dag att audin som jag har som bruksbil var vatten fyld. pga ett litet klantfel dock ej från min sida tack å lov så måste bara ordna det först.
om någon har några tipps eller något till mig så kom gärna å säga det. tänkte ge mig på att lyfta lite på tanken i bilen för såg lite dåligt ut där bak. men motorn först