jonesono skrev:
Visst är det så! Men är det en lätt uppgift att komma från en helt annan kultur och "vända om"?
Nej, det är det inte (oavsett vad folk än vill tro).
Det tar sin lilla tid innan de anpassar sig och det bör ske genom konsensus dvs en hjälp på traven från samhällets sida.
Inte med attityden att "du har två veckor på dig, fixar du inte det så åker du ut". T.o.m en schimpans förstår bättre! Det går heller inte att jämföra med om vi åker på någon 3-veckors thailandsemester och känner att "ja, men här var ju trevligt" osv.
Man bör/skall ställa krav, men det skall ske proportioneligt och med succesivt ökande grad.
Vet inte om du tolkar på ett sätt som jag ej skrivit eller om jag kanske är dålig på att förklara vad jag menar. självklar är det så att man inte "kastas ut efter 2 veckor" tar ju år att komma in i ett samhälle, speciellt om man kommer från en annan kultur och även annat språk. klart att samhället och alla vi som är del i det ska hjälpa till så mycket som vi kan.
är inte som många andra verkar vara i tråden att "packet ska ut om de inte är som vi, även om vi gör fel så ska de inte göra det.... bla bla"
När är det en fråga om belastning och när är det inte en fråga om belastning?
Skall man få en spark i röven som välkomstpresent, säg mig, hur tror du att många reagerar på det? Givetvis kan det funka på en del, men som alltid är det individer vi har att göra med.
Belastning är när man inte tillför något, krasst sett.... sedan att man med hjälp och stöttning kan ändra det (tex skolan är ett utmärkt exempel på det, inte är studenter en tillgång under utbildningen utan kostar pengar och resurser, men när man är klar så kan man börja betala tillbaka och producera till nästa gäng personer.
Skulle tippa på att de som ges en ärlig chans och har en god möjlighet att integreras också lyckas bli "svensk" med allt vad det innebär. Men det är precis detta som många inte riktigt ger... man stämplar massan och vips så är problemen överhängande.
klart som fan att alla kan bli en del i samhället, men inte säger jag att alla ska vara likadan, gå till kontoret/fabriken i sin kostym/blåställ 9-5 varje vardag.... stämpla folk (oavsett vad det gäller) gör alla väldigt snabbt, men problemet är att många som gör det inte är berädda att ändra sig utifrån sin första "uppfattning" bara för att det finns ett ruttet äpple i korgen är inte alla det, långt ifrån.
har många vänner av olika härkomst, religion, kultur osv osv... men menar att alla måste få olika mycket hjälp och stöd för att kunna komma in och bli en del av vårt underbara sverige.