4397
Sök

BMW köper volvo?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 oktober 2008
#21
JapMax skrev:
Volvo med Rwd igen vore ju kung smile

Eller så kanske det blir BMW med fwd tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 924 Inlägg
27 oktober 2008
#22
Rykten om att BMW skulle vara intresserade av Volvo florerade ju för ett par år sedan men det förnekades då helt att det fanns ens på kartan eller var möjligt...Volvo kan nog bli Asiatisk eller Indiskt däremot...

~ Life is short, have FUN! ~

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 oktober 2008
#23
kanske volvo kan bli snyggare också, dom har väll inte en enda snygg modell vad jag kan komma på tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 oktober 2008
#24
richardoo290 skrev:
ja volvo har enligt mig bättre bilar än BMW så höja standarden.. tss.. kanske på bmw:s bilar då? tongue
men de skulle vara jävligt bra faktiskt! ford har ju kört volvo i botten.. hata ford och kommer alltid göra det.. fyfan det skär i hjärtat när man tänker på vad dem gjort mot volvo! hoppas BMW tar över så kanske volvo får lite friare händer och ser till att bygga bra svenska bilar igen? volvos säkerhet och komfort blandat med tysk teknik .. låter väldigt bra! big_smile

Ett typexempel på den svenska avundsjukan? Om en bmw är värd extrakostnaden jämfört med en volvo kan man kanske tycka olika om, men de flesta (läs motortidningar typ teknikens värld etc) anser att bmw är en betydligt bättre bil.

Att en bmw bara skulle gå sönder hela tiden och vara svindyr att äga är fördommar ,skapade av sura volvoägare som argument som försvar för att frugan inte lät dem köpa Bmw? Sanningen är att Bmw är ungefär lika dyr att äga lite beroende på vad man får för förs premie. I mitt fall blir det mkt billigare främst pga den lägre förbrukningen.

Men tillbaka till topic, varför skulle bmw köpa volvo? Det blir ju bara en direkt konkurrent till deras egna bilar? Hela märkets image är ju premiumbilar, mer bil för mer pengar, så att de skulle lägga massa pengar på ett nytt märke och utvecka modeller baserade på liknande teknik för att kunderna ska köpa dessa istället verkar lite ologiskt.

Minns någon rapports intervju med någon ekonomiprofessor inom bilindustrin (hade naturligtvis en flashigare titel) i samband med volvos varsel? Han sa att anledningen till volvos kris är att de gått i från sina kärnvärden som en bil som är billig att köpa säker, och som håller för det mesta (tex en grusväg utan att stuka någon fräsig alufälg som är obligatorisk pga bromsarna osv) Och att volvos försök att bli en premiumbil kommer ta död på märket.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2008
#25
_Glenne_ skrev:
kanske volvo kan bli snyggare också, dom har väll inte en enda snygg modell vad jag kan komma på tongue

Äh, BMW slutade ju göra snygga bilar efter E39/E46.
1-serie coupe ser ju bra ut, men i övrigt så är det ju riktigt illa.
Såpass illa att dom passar ihop med XC60 och allt vad Volvo skiter ut sig nuförtiden tongue


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 oktober 2008
#26
Subw000fer--92 skrev:
_Glenne_ skrev:
kanske volvo kan bli snyggare också, dom har väll inte en enda snygg modell vad jag kan komma på tongue

jora stylade wink men volvo 850 o s90 e najs...

smaksak iofs.... dock gillar jag faktiskt v40...snyggaste bilen volvo har gjort enligt mig, 965/v90 ser ju också helt okej ut... men det är nog dom enda bilarna volvo har gjort som ser helt okej ut smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2008
#27
Subw000fer--92 skrev:
steifan skrev:
Mortalis skrev:
Vad ska BMW med Volvo till? Egentligen..

Har väl en schysst krocktest-anläggning m.m.
Alltid nåt wink

Som någon skrev på nån nyhetssajt, Volvo blir som VW 'är' för Audi.

efter audi köpte vw har det blivit riktigt bra bilar ta t,e,x nya volkswagen CC volkswagen touareg smile

Audi är ju VWs premium-märke.

Audi -> premium
VW -> lite enklare bilar

BMW skulle ju kunna köra sexor i alla BMW-modeller
och köra med Volvo som fyrcylindriga billigare 'folkvagnar' tongue
Eller nåt.


tobbe91
27 oktober 2008
Trådstartare
#28
Hexenhammer skrev:
n0b0dy_ skrev:
Inte en chans på jorden att Volvo skulle vara bättre än BMW.... Bryr mig inte vad folk säger, det finns en anledning varför det går så som det gör för dom.... Om BMW köper Volvo så skulle det gynna Volvo rejält..

"Bättre" är ju jävligt svårt att säga. Det beror ju helt och hållet vad man är ute efter. Jag skulle alla dagar välja en sprillans ny valfri Volvo istället för en sprillans ny valfri BMW, t.ex. Det är för att jag hatar sportiga bilar, jag hatar bilar med hårda stolar, jag hatar bilar dom drar mycket bensin (jo, det finns ett gäng hos Volvo som drar mänskligt), jag hatar bilar som inte har en endaste aning om vad "design" innebär, och som tycker att svart plast och en ratt som ser ut som ett pungskydd är snyggt.

...ja, det var väl det.

om det är några som gör plastiga bilar så är det fanimej volvo, och det verkar som om du har blivit smittad av svensk avundsjuka för BMW är bättre än volvo och dom drar mindre än volvo med, farsan har en 530td -08 med en rax sexa på 240hk drar 0,6l milen blandad körning

4 001 Inlägg
27 oktober 2008
#29
steifan skrev:
Subw000fer--92 skrev:
steifan skrev:
Har väl en schysst krocktest-anläggning m.m.
Alltid nåt wink

Som någon skrev på nån nyhetssajt, Volvo blir som VW 'är' för Audi.

efter audi köpte vw har det blivit riktigt bra bilar ta t,e,x nya volkswagen CC volkswagen touareg smile

Audi är ju VWs premium-märke.

Audi -> premium
VW -> lite enklare bilar

BMW skulle ju kunna köra sexor i alla BMW-modeller
och köra med Volvo som fyrcylindriga billigare 'folkvagnar' tongue
Eller nåt.

Audi = VAG Premium
VW = VAG standard eller vad man ska kalla det.

Edt: jag hade bara skrivit hälften...
Senast redigerat av kolvas (27 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 oktober 2008
#30
Tobbe91: Precis! att volvo skulle göra snålare bilar än bmw är ju löjligt.

Volvos "snålbil" (C30 1,6 lr nått sånt) fick teknikens värld aldrig under 0,7. Skribenten trodde det var fel på bilen men nähä. Detta var som sagt en 1,6a på typ 105hp.

Bmws snålbil 118d är dels miljöbil, dels var deras testförbrukning 0,47 dvs snäppet över de 0,45 bmw anger. Denna bil har 145hp...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

tobbe91
27 oktober 2008
Trådstartare
#31
Rquired skrev:
Tobbe91: Precis! att volvo skulle göra snålare bilar än bmw är ju löjligt.

Volvos "snålbil" (C30 1,6 lr nått sånt) fick teknikens värld aldrig under 0,7. Skribenten trodde det var fel på bilen men nähä. Detta var som sagt en 1,6a på typ 105hp.

Bmws snålbil 118d är dels miljöbil, dels var deras testförbrukning 0,47 dvs snäppet över de 0,45 bmw anger. Denna bil har 145hp...

precis hörde från en bekant till farsan som hade skaffat en c30 den drog 1,5l/milen blandad körning det förklarar ju sig själv hur dåliga volvo är

DFFL
9 020 Inlägg
27 oktober 2008
#32
Nice, då kanske jag inte behöver skämmas när jag skaffar familj och hus och VOLVO!
(Fast det tänker jag inte göra ändå, kör tyskt nu, kommer köra tyskt resten av livet.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 oktober 2008
#33
FireTraXX skrev:
Nice, då kanske jag inte behöver skämmas när jag skaffar familj och hus och VOLVO!
(Fast det tänker jag inte göra ändå, kör tyskt nu, kommer köra tyskt resten av livet.)

Känner samma sak, fast man ska dock aldrig säga aldrig smile För 20 år sen va de inte många som ville ha japanskt wink


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 oktober 2008
#34
tobbe91 skrev:
Rquired skrev:
Tobbe91: Precis! att volvo skulle göra snålare bilar än bmw är ju löjligt.

Volvos "snålbil" (C30 1,6 lr nått sånt) fick teknikens värld aldrig under 0,7. Skribenten trodde det var fel på bilen men nähä. Detta var som sagt en 1,6a på typ 105hp.

Bmws snålbil 118d är dels miljöbil, dels var deras testförbrukning 0,47 dvs snäppet över de 0,45 bmw anger. Denna bil har 145hp...

precis hörde från en bekant till farsan som hade skaffat en c30 den drog 1,5l/milen blandad körning det förklarar ju sig själv hur dåliga volvo är

och det är ju mer än vad min gammla bmw drar vid riktigt hård blandad körning.. och då är ju det en -87 till och med tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2008
#35
Kan ju bidra med lite halvdassiga siffror som ger en uppfattning om storleksskillnaden mellan märkena.

Anställda Volvo Cars: ~25 000
Anställda Bayerische Motoren Werke AG: ~110 000

Volvo, Tillverkade bilar 2006: 427 747 (sålda)
BMW, Tillverkade bilar 2006: 1 366 838 (tillverkade)

Alltså BMW är fyra gånger så stort sett till personalen
och säljer tre gånger så många bilar.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 oktober 2008
#36
Sök på henrik schyffert stockholm live på youtube, enligt han kommer alla dit (till volvo) så småningom wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2008
#38
Cappucino skrev:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081027-volvo-bmw-salja/index.xml

Första kommentaren där:

" Av Eric Löfberg 2008-10-27 kl 14:26Gissar att BMW skulle dra volymmässiga fördelar genom att kunna marknadsföra Volvo som ett premium-light-varumärke. Kanske lite som Volkswagenvarumärket i VW-gruppen där Audi är fullpremium."

Klockrent.


4 001 Inlägg
27 oktober 2008
#39
steifan skrev:
Cappucino skrev:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081027-volvo-bmw-salja/index.xml

Första kommentaren där:

" Av Eric Löfberg 2008-10-27 kl 14:26Gissar att BMW skulle dra volymmässiga fördelar genom att kunna marknadsföra Volvo som ett premium-light-varumärke. Kanske lite som Volkswagenvarumärket i VW-gruppen där Audi är fullpremium."

Klockrent.

finns ingen VW grupp, det finns en VAG-grupp där VW ingår, VW är förkortning av Volkswagen.

lite offtopic men ändå.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 oktober 2008
#40
steifan skrev:
Kan ju bidra med lite halvdassiga siffror som ger en uppfattning om storleksskillnaden mellan märkena.

Anställda Volvo Cars: ~25 000
Anställda Bayerische Motoren Werke AG: ~110 000

Volvo, Tillverkade bilar 2006: 427 747 (sålda)
BMW, Tillverkade bilar 2006: 1 366 838 (tillverkade)

Alltså BMW är fyra gånger så stort sett till personalen
och säljer tre gånger så många bilar.

Fast BMW går med vinst.
BMW har högre pris på sina bilar
BMW gör bilar som inte hamnar sist i kvalitetstester utan i toppen...



Sök