Hej!
Har jobbat många år med bilvård, dock ej längre men på fritiden polerar och vaxar jag så ofta det går...
Det absolut viktigaste när du skall börja är att bilen är riktigt ren. En riktig och noga tvätt tar för mig som är van ca 45 min och då skall man ha ett bra kallavfettning, absolut inget miljömedel, funkar INTE.
1. börja med att lägga på medlet nedifrån och upp.
2.Låt verka typ 5 min och spola sedan nerifrån och upp.
3.Spruta sen avfettning mellan dörrarna (för det värsta som finns är när man inte gjort ordning där...)
4.Känn sedan på sidan av bilen med handen, är det fortfarande strävt, spruta på en gång till och ev ta en svamp. Aldrig svamp på en lack med lös skit på...
5.Sen tar du ett bilanpassat tvätt medel och sprutar på som du sen spolar bort med högtryck, åter igen nedifrån och upp.
6.Nu är det dax att tvätta bilen med svamp, börja med huv och tak så du inte drar upp skit från sidan och repar.
7.Skinna bilen torr. och sen är det dax för vax.
8.Börja med att vaxa för hand de områden du inte kommer åt med maskin (om du inte har maskin till resten av bilen blir det mkt jobbigt,,,..,
9.Se till att du inte får vax på bilens plastdetaljer, är mkt svårt att få bort sen.
TIPS är att antingen tejpa in med maskeringstejp eller att innan du börjar att vaxa smörja in plasten med vinylglans och på så sätt förhindra att vaxet fastnar på lister om du av misstag kommer åt dem.
...börja alltid med tak och huv när du skall vaxa, detta återigen pga att du inte skall dra upp skit och repa (syns mer på huv och tak än på sidorna)
Till sist lycka till!!!!!!!!!!!
..hör av dig om du får problem....
Firejennifer skrev:
Vad kan det finnas för risker att först göra en lackrengöring på någons bil, och sedan vaxa? Finns det ens risker?
Kan börja från början - Jag har tänkt att göra iordning nära och käras bilar, både bilar med och utan metalliclacker. Göra en lackrengöring och sedan vaxa, även fixa inuti med dammsugning osv men det är ju inte det som är problemet
Jag vill bara veta att jag inte ger mig på något som kan vara skadligt för lackerna. Har hittills använt mig av Turtles produkter då jag tycker dom håller hög kvalité till ett bra pris... Har ju för sjutton haft både bensin och det ena och det andra på min imolaröda Saab, utan att det hänt något.
Men man vet ju aldrig, vips så kommer det säkert en bil som är känslig. Det är kanske någon här som har erfarenhet av 'hemmarekond', så att säga, som kan tipsa mig om vad som är bra eller inte?
Usch, är jag galen som tycker sånt här är roligt?
Det kanske är mitt kall här i livet
Tacksam för svar