2988
Sök

Råd och tips sökes ang. bilvax m.m.

Firejennifer
27 oktober 2008
Trådstartare
#1
Vad kan det finnas för risker att först göra en lackrengöring på någons bil, och sedan vaxa? Finns det ens risker? smile

Kan börja från början - Jag har tänkt att göra iordning nära och käras bilar, både bilar med och utan metalliclacker. Göra en lackrengöring och sedan vaxa, även fixa inuti med dammsugning osv men det är ju inte det som är problemet wink

Jag vill bara veta att jag inte ger mig på något som kan vara skadligt för lackerna. Har hittills använt mig av Turtles produkter då jag tycker dom håller hög kvalité till ett bra pris... Har ju för sjutton haft både bensin och det ena och det andra på min imolaröda Saab, utan att det hänt något.

Men man vet ju aldrig, vips så kommer det säkert en bil som är känslig. Det är kanske någon här som har erfarenhet av 'hemmarekond', så att säga, som kan tipsa mig om vad som är bra eller inte?

Usch, är jag galen som tycker sånt här är roligt? sad Det kanske är mitt kall här i livet wink

Tacksam för svar smile

Aktad Medlem
301 Inlägg
27 oktober 2008
#2
Största risken är väl att slipa igenom lacken på kanterna, har själv aldrig lyckats med det (vad jag vet) men ägt två bilar där detta hade skett på något ställe.

Motortvätt är väl nästa grej som man inte ska göra i onödan, där är det trasa och tålamod som gäller.
Senast redigerat av morganevelina (27 oktober 2008)


Firejennifer
27 oktober 2008
Trådstartare
#3
morganevelina skrev:
Största risken är väl att slipa igenom lacken på kanterna, har själv aldrig lyckats med det (vad jag vet) men ägt två bilar där detta hade skett på något ställe.

Motortvätt är väl nästa grej som man inte ska göra i onödan, där är det trasa och tålamod som gäller.

Slipa igenom lacken på kanterna? big_smile Hur då menar du? smile

Motortvätt vet jag inte ens om jag vågar mig på sad På min förra bil, en opel, tog det flera dagar innan den ville starta igen, medan min pappa tar högtryckstvätten på sin motor, och han har en likadan bil som jag har nu. Blir väl bara en lättare tvätt av motorrummet iså fall smile

Aktad Medlem
301 Inlägg
27 oktober 2008
#4
Lacken är ju tunn, kör man för länge på veck, hörn och kanter så kan man slipa bort all lack. När du drar maskinen från en större plåt över ett veck eller en kant så läggs mer tryck på den lilla kanten..mao mer slitage.

Resultatet blir en ljus linje, i mitt fall var det två röda bilar. Bägge hade ljus grundfärg som lyste igenom på de skadade ställena.

Här har du att läsa i några veckor:

http://www.stackenbilvard.se/artiklarin … prakkod=SV

Massor med information i det forumet.. 


http://www.stackenbilvard.se

Ang vax så är det bästa jag testat "Ultra Glozz".


4 586 Inlägg
27 oktober 2008
#5
i dom flesta fall räcker det med en polish sedan vax. Ifall du skaffar en dubbelhuvad maskin så är risken mycket liten att du bränner igenom. Då den maskinen inte ger samma värme i lacken som en med en trissa


Firejennifer
27 oktober 2008
Trådstartare
#6
Morganevelina: Okej! smile Då fattar jag big_smile Klart det blir mer slitage då.. smile Ska kolla igenom länkarna, tack så jättemycket!

Jorre83: Ja precis smile Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om maskin... Känns som att vaxa för hand är bättre, dock jobbigare, men det är det kanske inte. Litar mer på mina egna händer än på maskiner wink

Avstängd
962 Inlägg
27 oktober 2008
#7
Så länge du inte våldar med rubbing eller maskin finns väll inga risker... Kör du med biltemas dubbeltrissade för 299 spänn och Sonax polish eller liknande så är det idiotsäkert, nackdelen är att det bara tar ytligare repor. Inga problem att stå och nöta på samma ställe i en halv minut med den... När det gäller vax tycker jag du skall ha Sonax flytande hårdvax, sjukt bra enligt mig! Glöm inte att handla Turtle Wax bumper shine till plastdetaljerna bara tongue

4 586 Inlägg
27 oktober 2008
#8
Firejennifer skrev:
Morganevelina: Okej! smile Då fattar jag big_smile Klart det blir mer slitage då.. smile Ska kolla igenom länkarna, tack så jättemycket!

Jorre83: Ja precis smile Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om maskin... Känns som att vaxa för hand är bättre, dock jobbigare, men det är det kanske inte. Litar mer på mina egna händer än på maskiner wink

vaxa förhand oj vilket jobb resutatet blir garanterat bättre med maskin

ett tips är att torka av lacken mer microfiberduk samt ha bra belysning


Firejennifer
27 oktober 2008
Trådstartare
#9
prodrive skrev:
Så länge du inte våldar med rubbing eller maskin finns väll inga risker... Kör du med biltemas dubbeltrissade för 299 spänn och Sonax polish eller liknande så är det idiotsäkert, nackdelen är att det bara tar ytligare repor. Inga problem att stå och nöta på samma ställe i en halv minut med den... När det gäller vax tycker jag du skall ha Sonax flytande hårdvax, sjukt bra enligt mig! Glöm inte att handla Turtle Wax bumper shine till plastdetaljerna bara tongue

Haha okej! Vad bra! Jag är inte så mycket för maskin faktiskt... smile

Yes, Sonax gör väldigt bra grejer de också, har använt mig utav deras lackrengöring och den tog himlans bra big_smile

Klart jag har bumpershine wink Har även vinylpanelsvax och grejer, när jag hade storgenomgång av min bil så var den som NY när jag var klar, blir sån himla skillnad inuti när man har gjort iordning dom... åh vad kul det är big_smile

1 Inlägg
27 oktober 2008
#10
Hej!
Har jobbat många år med bilvård, dock ej längre men på fritiden polerar och vaxar jag så ofta det går...
Det absolut viktigaste när du skall börja är att bilen är riktigt ren. En riktig och noga tvätt tar för mig som är van ca 45 min och då skall man ha ett bra kallavfettning, absolut inget miljömedel, funkar INTE.
1. börja med att lägga på medlet nedifrån och upp.
2.Låt verka typ 5 min och spola sedan nerifrån och upp.
3.Spruta sen avfettning mellan dörrarna (för det värsta som finns är när man inte gjort ordning där...)
4.Känn sedan på sidan av bilen med handen, är det fortfarande strävt, spruta på en gång till och ev ta en svamp. Aldrig svamp på en lack med lös skit på...
5.Sen tar du ett bilanpassat tvätt medel och sprutar på som du sen spolar bort med högtryck, åter igen nedifrån och upp.
6.Nu är det dax att tvätta bilen med svamp, börja med huv och tak så du inte drar upp skit från sidan och repar.
7.Skinna bilen torr. och sen är det dax för vax.
8.Börja med att vaxa för hand de områden du inte kommer åt med maskin (om du inte har maskin till resten av bilen blir det mkt jobbigt,,,..,
9.Se till att du inte får vax på bilens plastdetaljer, är mkt svårt att få bort sen.
TIPS är att antingen tejpa in med maskeringstejp eller att innan du börjar att vaxa smörja in plasten med vinylglans och på så sätt förhindra att vaxet fastnar på lister om du av misstag kommer åt dem.
...börja alltid med tak och huv när du skall vaxa, detta återigen pga att du inte skall dra upp skit och repa (syns mer på huv och tak än på sidorna)
Till sist lycka till!!!!!!!!!!!
..hör av dig om du får problem....
Firejennifer skrev:
Vad kan det finnas för risker att först göra en lackrengöring på någons bil, och sedan vaxa? Finns det ens risker? smile

Kan börja från början - Jag har tänkt att göra iordning nära och käras bilar, både bilar med och utan metalliclacker. Göra en lackrengöring och sedan vaxa, även fixa inuti med dammsugning osv men det är ju inte det som är problemet wink

Jag vill bara veta att jag inte ger mig på något som kan vara skadligt för lackerna. Har hittills använt mig av Turtles produkter då jag tycker dom håller hög kvalité till ett bra pris... Har ju för sjutton haft både bensin och det ena och det andra på min imolaröda Saab, utan att det hänt något.

Men man vet ju aldrig, vips så kommer det säkert en bil som är känslig. Det är kanske någon här som har erfarenhet av 'hemmarekond', så att säga, som kan tipsa mig om vad som är bra eller inte?

Usch, är jag galen som tycker sånt här är roligt? sad Det kanske är mitt kall här i livet wink

Tacksam för svar smile


Firejennifer
27 oktober 2008
Trådstartare
#11
TACK big_smile Ska skriva ut den listan och sätta den på väggen i verkstan wink

Har du testat Turtles nya vax? Turtle Ice tror jag det heter, ska tydligen vara bra och det gör inget om det hamnar på plastdetaljer, för det syns inte ändå. smile Men klart man ska vara varsam ändå. smile


snoop skrev:
Hej!
Har jobbat många år med bilvård, dock ej längre men på fritiden polerar och vaxar jag så ofta det går...
Det absolut viktigaste när du skall börja är att bilen är riktigt ren. En riktig och noga tvätt tar för mig som är van ca 45 min och då skall man ha ett bra kallavfettning, absolut inget miljömedel, funkar INTE.
1. börja med att lägga på medlet nedifrån och upp.
2.Låt verka typ 5 min och spola sedan nerifrån och upp.
3.Spruta sen avfettning mellan dörrarna (för det värsta som finns är när man inte gjort ordning där...)
4.Känn sedan på sidan av bilen med handen, är det fortfarande strävt, spruta på en gång till och ev ta en svamp. Aldrig svamp på en lack med lös skit på...
5.Sen tar du ett bilanpassat tvätt medel och sprutar på som du sen spolar bort med högtryck, åter igen nedifrån och upp.
6.Nu är det dax att tvätta bilen med svamp, börja med huv och tak så du inte drar upp skit från sidan och repar.
7.Skinna bilen torr. och sen är det dax för vax.
8.Börja med att vaxa för hand de områden du inte kommer åt med maskin (om du inte har maskin till resten av bilen blir det mkt jobbigt,,,..,
9.Se till att du inte får vax på bilens plastdetaljer, är mkt svårt att få bort sen.
TIPS är att antingen tejpa in med maskeringstejp eller att innan du börjar att vaxa smörja in plasten med vinylglans och på så sätt förhindra att vaxet fastnar på lister om du av misstag kommer åt dem.
...börja alltid med tak och huv när du skall vaxa, detta återigen pga att du inte skall dra upp skit och repa (syns mer på huv och tak än på sidorna)
Till sist lycka till!!!!!!!!!!!
..hör av dig om du får problem....
Firejennifer skrev:
Vad kan det finnas för risker att först göra en lackrengöring på någons bil, och sedan vaxa? Finns det ens risker? smile

Kan börja från början - Jag har tänkt att göra iordning nära och käras bilar, både bilar med och utan metalliclacker. Göra en lackrengöring och sedan vaxa, även fixa inuti med dammsugning osv men det är ju inte det som är problemet wink

Jag vill bara veta att jag inte ger mig på något som kan vara skadligt för lackerna. Har hittills använt mig av Turtles produkter då jag tycker dom håller hög kvalité till ett bra pris... Har ju för sjutton haft både bensin och det ena och det andra på min imolaröda Saab, utan att det hänt något.

Men man vet ju aldrig, vips så kommer det säkert en bil som är känslig. Det är kanske någon här som har erfarenhet av 'hemmarekond', så att säga, som kan tipsa mig om vad som är bra eller inte?

Usch, är jag galen som tycker sånt här är roligt? sad Det kanske är mitt kall här i livet wink

Tacksam för svar smile


252 Inlägg
28 oktober 2008
#12
för invändig städning typ dammtorkning kan med fördel göras  på följande sätt..

spruta  på fönsterputs i flytande form ej skum lr liknande. ta en torr ren trasa och om du har möjlighet blås med tryckluft smutsen in i trasan. under stolar o etc etc kan du med fördel blåsa ut all smuts brukar komma en del roliga fynd fram oxå samtidigt. annars ja dammtorka lister o sådant med ja..


bra medel att ha i garaget hemma:

Autosmarts waxpolish
lite av sonax grejjer om du inte får tag i proffsprodukter,
vinylglans för lister instegs lister och plast i motorrum och på sidorna på däcken så blir dom svarta o fina. kan använda en vanlig svamp o stryka med..

Gti-r

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 oktober 2008
#13
använd inte lackrengöring, kör hellre på med bilpolish eller rubbing beroende på hur matt lacken är och vilken typ av lack de är

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Firejennifer
28 oktober 2008
Trådstartare
#14
Tack för alla svar.

The mechanic: Varför inte lackrengöring då? Vad kan hända?

252 Inlägg
28 oktober 2008
#15
lackrengörningen är inte lika  "bra" som rubbing o polish är. den rengör inte lika mkt ner  på djupet.

rubbing är det klart bästa för oxiderade lacker o sådära  polish mer för typ skråmor o etc etc. finns så många modeller o sorter inom både polish  o rubbing som kan användas på så många olika sorter. men enklast är att  köpa en som funkar bra  på både metallic o solida lacker . typ en mer allround betonad. har du maskiner och i såfall vilka ? Oscillerande eller roterande enkeltrissig ?
vad för typ av puts vill du  upp nå på dina bekantas bilar ? typ normal med lite mer djup i ?
isådantfall räcker det med o rubba lacken sen köra en polish  o lägga vax på det. blir juh lätt o tvätta å ser fräsch ut o så.

Gti-r

35 Inlägg
28 oktober 2008
#16
hej det enda du behöver e meguiars produkter en stor förbättring mot turtle
kommer du till mässan besök os i meguiars monter
mvh crille


Firejennifer
29 oktober 2008
Trådstartare
#17
Tobbe_n skrev:
lackrengörningen är inte lika  "bra" som rubbing o polish är. den rengör inte lika mkt ner  på djupet.

rubbing är det klart bästa för oxiderade lacker o sådära  polish mer för typ skråmor o etc etc. finns så många modeller o sorter inom både polish  o rubbing som kan användas på så många olika sorter. men enklast är att  köpa en som funkar bra  på både metallic o solida lacker . typ en mer allround betonad. har du maskiner och i såfall vilka ? Oscillerande eller roterande enkeltrissig ?
vad för typ av puts vill du  upp nå på dina bekantas bilar ? typ normal med lite mer djup i ?
isådantfall räcker det med o rubba lacken sen köra en polish  o lägga vax på det. blir juh lätt o tvätta å ser fräsch ut o så.

OKej! smile

Jag använder mig just nu av mina inbygga maskiner - händer wink Har ju inte 'kommit' igång så att säga, och jag är inte säker på om jag litar på maskin, blir de verkligen bra? big_smile Känns som att man missar fläckar.. sad o ska man använda maskin med vax på och sen gå efter med en trasa och torka bort rester?...

Tja, normalblänkande än så länge wink Hehe!

Firejennifer
29 oktober 2008
Trådstartare
#18
SKYLINECRILLE skrev:
hej det enda du behöver e meguiars produkter en stor förbättring mot turtle
kommer du till mässan besök os i meguiars monter
mvh crille

Var får man tag på dom annars? de produkterna alltså.

166 Inlägg
29 oktober 2008
#19
Annars finns ju Menzerna Intensive Polish också! (lj-trading.se)Jag fick tips om det på garaget, och jag tycker det är ett rååskönt medel! Men då använder jag ju en enkeltrissa-maskin till det också. Hade polerat typ en bil med maskin innan det och folk varnade mig för att jag kunde "bränna" igenom lacken, men det gick då bra! Var inte alls så svårt. Bara man läser vad som står på flaskan och börjar försiktigt så går det bra! smile


Avstängd
962 Inlägg
29 oktober 2008
#20
http://forums.nasioc.com/forums/showthr … ;t=1583778

Där är en liten (eller stor) guide med text och massor av bilder, där kan du nog få lite inspiration tongue


Sök