3242
Sök

Råd om vinterförvaring nån??

369 Inlägg
28 oktober 2008
maximus skrev:
_Robbzon_ skrev:
Mobergarn skrev:
Tack för tipset dum dum wink

Vet ju inte var han bor men från gävle och söder ut så är det rena döden att köra med bilarna på vinter, bara massa salt och skit som gör så bilarna ser ut som fan med rost osv efter bara några år, nnaee men en så fin bil så ha den inne under vintern! sätt gärna upp den på pallbockar så du inte får ovala däck, gör en noggrann tvätt och gärna ett överdrag över bilen, kolla glykolen, koppla bort batteriet, se tilll att du inte har godis eller något som möss och annat skit kan bli sugna på... annars ska det väl inte vara några problem! smile Se till att ingen tar den bara smile

inget överdrag då det kan samlas kondens under..
som sagt bilen ska inte stå flera år så ideén med pallbockar är onödigt..tycker jag iallafall

99,9% av alla överdrag är gjorda av material som andas, det är ju inte direkt ngn plastpåse man drar över o pallbockar är bara en extra försiktighets återgärd..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
jag tycker överdragen funkar bra

"bara en mor kan älska en sån son"

369 Inlägg
28 oktober 2008
volvokrille12 skrev:
Förstår inte hur ni står ut med saltade vägar. Allt extra jobb de medför.. Överdrivet tvättande slitage på bromsar osv

Det är totalt värdelöst med allt saltande, dom har fått ngn fnatt, det räcker att dom visar ett snökorn i tvn så far dom ut och sprider salt, visst det tar bort halkan osv i knappt ett dygn sen är dom ute igen, hade varit bättre att använda grus på dom mindre vägarna och ha rediga maskiner till att ploga och inte massa små traktorer som inte tyar få undan mer än hälten,  har själv varit med i snöjouren sen ett par tre år tbx och salt är mest till att förstöra, även man spolar bilen undertill osv så äter det upp bromsrör osv totalt!

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
Vad min erfarhet säger så är salt ganska onödigt. Här på ön saltar vi inte och de funkar bra. Och så är jag också snöröjningsledare på visby flygplats. Och har tidigare jobbat på bromma flygplats. Och inom flygområdet saltar man inte och de funkar ju ändå. Men där är de högre krav på själva röjningen. Men sand går ju bra att använda på mindre vägar. Och vi har ju inge vintrar längre. Det gäller ju bara att vänja sig med osaltade vägar... Det är kostsamt med salt både för vv och bilägarna

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 oktober 2008
Skölj motor med någon billig olja, eftersom oljan innehåller sot och skit innefrån motorn.
Om skiten får stelna i några månader så kommer det sitta som cement.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Maskinförare
1 163 Inlägg
28 oktober 2008
volvokrille12 skrev:
Vad min erfarhet säger så är salt ganska onödigt. Här på ön saltar vi inte och de funkar bra. Och så är jag också snöröjningsledare på visby flygplats. Och har tidigare jobbat på bromma flygplats. Och inom flygområdet saltar man inte och de funkar ju ändå. Men där är de högre krav på själva röjningen. Men sand går ju bra att använda på mindre vägar. Och vi har ju inge vintrar längre. Det gäller ju bara att vänja sig med osaltade vägar... Det är kostsamt med salt både för vv och bilägarna

Men hur tror du planeringen går då?
Då rostar ju inte bilarna upp lika fort, och då får man ju inte sälja lika många bilar.. *skratt*

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
skulle de vara negativt.

Avstängd
962 Inlägg
28 oktober 2008
p-nyhlen skrev:
inget som inte lite avfettning kan fixa;)

volvokrille12 skrev:
saltet då ni som dras med de.

Men problemet med saltet är ju inte direkt på karossen, utan under bilen och där hjälper ingen avfettning (snarare skälper) och det är ju lite svårare att hålla bilen fräsch under... Jag förstår inte varför vissa ska vara så envisa med att folk ska köra sina bilar på vintern, kan ni inte fatta att vissa bryr sig om sina bilar?

369 Inlägg
28 oktober 2008
prodrive skrev:
p-nyhlen skrev:
inget som inte lite avfettning kan fixa;)

volvokrille12 skrev:
saltet då ni som dras med de.

Men problemet med saltet är ju inte direkt på karossen, utan under bilen och där hjälper ingen avfettning (snarare skälper) och det är ju lite svårare att hålla bilen fräsch under... Jag förstår inte varför vissa ska vara så envisa med att folk ska köra sina bilar på vintern, kan ni inte fatta att vissa bryr sig om sina bilar?

Kloka ord smile   Min saab har varit inställd de flesta vintrar och är mer eller mindre som ny undertill även den är 6 år gammal nu! Bättre att köpa sig en gammal bil som man inte behöver vara så rädd om.. Men sen har det ju med hur man prioterar och värderar sin bil men det är min åsikt och jag kommer inte ändra på den hur mycket man tjatar på mig!
Senast redigerat av _Robbzon_ (28 oktober 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 oktober 2008
Visst, undertill e ju de som e problemet...har iof inte minsta rost undertill trots 8 år på nacken, tror inte en Audi, som har kanonrostskydd, skulle ha några problem IGENTLIGEN (som man tydligen ska skriva numera i livet).
Har haft en bubbla ståendes nåra år, och luft i däcken är en bra grej iaf haha tongue O veva ner en ruta så de inte luktar apa!

25 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Näe de är väl egentligen inget problem heller tror jag men den är även rätt sänkt å är rädd att däcken tar i skärmen om man lyckas vålda ner bilen i nå gupp. Men nu har man ju en 740 som får gå istället wink
Mortalis skrev:
Visst, undertill e ju de som e problemet...har iof inte minsta rost undertill trots 8 år på nacken, tror inte en Audi, som har kanonrostskydd, skulle ha några problem IGENTLIGEN (som man tydligen ska skriva numera i livet).
Har haft en bubbla ståendes nåra år, och luft i däcken är en bra grej iaf haha tongue O veva ner en ruta så de inte luktar apa!

Random Hero
4 047 Inlägg
30 oktober 2008
brett på vägen i en snöig kurva e en bra förvaring för en 4wd
Senast redigerat av DusanMandick (30 oktober 2008)

Dog food lid. Backwards

Elektriker
1 138 Inlägg
30 oktober 2008
va jag vet så ska man ställa bilen på pallbockar över vinter.. eller iaf låta däcken rullas lite då o då.. för annars sammals smått skit i däcken på botten och gör så du får obalans i däcken.. men bara ett rykte..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

Blyfot
829 Inlägg
30 oktober 2008
daajvid skrev:
va jag vet så ska man ställa bilen på pallbockar över vinter.. eller iaf låta däcken rullas lite då o då.. för annars sammals smått skit i däcken på botten och gör så du får obalans i däcken.. men bara ett rykte..

Jag föreslår uppställnings hjul...

Avstängd
962 Inlägg
30 oktober 2008
daajvid skrev:
för annars sammals smått skit i däcken på botten och gör så du får obalans i däcken.. men bara ett rykte..

Det där var helt magiskt, jag älskar denna sidan!
Senast redigerat av prodrive (30 oktober 2008)

Avstängd
93 Inlägg
30 oktober 2008
2kg extra tryck i däcken  ,totalt ca 5kg i ditt fall i varje däck
skriv en lapp på passagerar säte OBS 5KG tryck i däcken . på vår kanten är denna lapp skön att läsa av innan första provturen , så man vet sänka trycket smile

236 Inlägg
30 oktober 2008
DusanMandick skrev:
brett på vägen i en snöig kurva e en bra förvaring för en 4wd

word

Saab ng900 Steg 3+

Avstängd
93 Inlägg
30 oktober 2008
om ja ska säga mitt DET ÄR NU DU SKA STÄLLA PÅ EN SÅN BIL ! kung köra på vintern med

Trätekniker
387 Inlägg
30 oktober 2008
Blir så trött på folk som "tror" "har hört" osv......

Det ända du behöver göra är att plocka ur allt ätbart så slipper du möss mm
Kör ner några rutor 5mm så luften kan cirkulera
Tvätta bilen, men de fattar du själv!

Sedan är det bara att vänta till våren, inget mer behöver du göra!
Detta är då om bilen står på betong eller liknande torrt underlag med tak och låst garage dörr!

2 kg mer luft = skitsnack!
pallbockar = skitsnack
Byta, skölja oljan = skitsnack!

Detta vet jag av erfarenhet!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Avstängd
962 Inlägg
30 oktober 2008
oleg skrev:
Blir så trött på folk som "tror" "har hört" osv......

Välkommen till garaget.org.

Sök