Tänkte ställa undan min -99ans Audi S4a över vintern så ja tänkte kolla om de va nån som hade lite tips å råd på vad man ska tänka på när man ställer undan respektive tar fram den efter vintern. Kommer för övrigt stå i kall-garage.
jag brukar kolla glykolen så den inte fryser.. Koppla bort batteri och ställa bilen på pall bockar sen när jag tar fram den så kollar jag oljan i motorn och V-lådan och däcktryck kollar alla vätskor så det ser bra ut sen brukar jag ta en prov tur för att känna att inte bromsarna sitter fast och så..
Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Vet ju inte var han bor men från gävle och söder ut så är det rena döden att köra med bilarna på vinter, bara massa salt och skit som gör så bilarna ser ut som fan med rost osv efter bara några år, nnaee men en så fin bil så ha den inne under vintern! sätt gärna upp den på pallbockar så du inte får ovala däck, gör en noggrann tvätt och gärna ett överdrag över bilen, kolla glykolen, koppla bort batteriet, se tilll att du inte har godis eller något som möss och annat skit kan bli sugna på... annars ska det väl inte vara några problem! Se till att ingen tar den bara
alltså bilen ska inte stå i flera år.. koppla loss batteriet och fyll tanken.. starta inte bilen..låt den stå bara.. du behöver inte rulla bilen heller..har du värdelösa däck som plattar till sig,så rättar dom till sig till våren.. har du känslig handbroms så dra inte den.. byt oljan till våren när allt skit har lagt sig i botten.. släng in en torrboll och musfällor.. glöm inte att tömma torrbollen då och då..den samlar på sig vatten ganska fort..
Vet ju inte var han bor men från gävle och söder ut så är det rena döden att köra med bilarna på vinter, bara massa salt och skit som gör så bilarna ser ut som fan med rost osv efter bara några år, nnaee men en så fin bil så ha den inne under vintern! sätt gärna upp den på pallbockar så du inte får ovala däck, gör en noggrann tvätt och gärna ett överdrag över bilen, kolla glykolen, koppla bort batteriet, se tilll att du inte har godis eller något som möss och annat skit kan bli sugna på... annars ska det väl inte vara några problem! Se till att ingen tar den bara
inget överdrag då det kan samlas kondens under.. som sagt bilen ska inte stå flera år så ideén med pallbockar är onödigt..tycker jag iallafall
Är precis så jag tänker, är i så klockrent skick och så vill jag även behållla den i så tack för stödet och tipsen
_Robbzon_ skrev:
Mobergarn skrev:
Tack för tipset dum dum
The_Mechanic skrev:
Word !
Okej, har hört att man ska ha så lite som möjligt i tanken från en del men håller mig nog till din version pga kondens å skit. Är skapligt ordentliga däck ja har på den (kumho) men de går bra att skita i att palla upp den??
maximus skrev:
alltså bilen ska inte stå i flera år.. koppla loss batteriet och fyll tanken.. starta inte bilen..låt den stå bara.. du behöver inte rulla bilen heller..har du värdelösa däck som plattar till sig,så rättar dom till sig till våren.. har du känslig handbroms så dra inte den.. byt oljan till våren när allt skit har lagt sig i botten.. släng in en torrboll och musfällor.. glöm inte att tömma torrbollen då och då..den samlar på sig vatten ganska fort..
byt olja kolla vätskor ställ den på däck inte är rädd om underhålls ladda batteriet. Lägg i en torrboll tvätta och vaxa gärna innan men se till att den är torr. Städa ur så att inte råttorna hittar något roligt att äta. Lägg över ett biltäcke