2637
Sök

Hjälp med att köpa baselement, bygga baslåda!

14 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Hej, jag behöver hjälp, jag har tänkt att bygga en baslåda med två baselement i, jag har hittat ett billigt baselement på 15" från JB systems, känner någon till dom? Bra eller dålig kvalité? Sen har jag kollat på lite kändare märken och då kan jag få 12" för ungefär samma pris. Sen funderar jag lite på om det är bäst att ha ett baselement på 15" med 500watt eller ett på 12" med 800watt? Vilket blir bäst bas? Vill som sagt ha så mkt dunk som möjligt. Jag kom även fram till att jag ska bygga lådan med spånskiva och inte mdf för det skulle bli för dyrt, kmr det att bli jättestor skillnad på ljud om jag tar spånskivan? Som ni förstår vill ja ha det så billigt som möjligt men ändå så bra som möjligt. Sen undrar jag också om jag bör bygga en helt sluten låda eller en basreflexlåda, förresten kanske man utnyttjar basarna bäst om man bygger två lådor? Bör jag ha någon dämparvadd? Går det med skumgummi? Och om man ska bygga basreflex, hur noga är det med storlek på röret?

Är tacksam för alla svar!

4 074 Inlägg
29 oktober 2008
15" eller 12" spels väl ingen större roll. 15" flyttar dock mera luft men grejen är att ju bättre steg du har desto bättre trycker det på,nu menar jag ju inte en bas på 100wrms och ett mono block på 1500wrms utan ett lämpligt steg till den basen du har! spån eller mdf spelar vad jag vet ingen roll,jag brukar bygga i spånskiva alla fall... men mdf är ju mer skonsam mot verktygen. Jag tycker personligen att du borde satsa på ett lite dyrare bas element i stället för ett billigt. vad har du för steg att driva basen med?
Basreflex ger ju mera flås och det är väl det du vill åt? storleken på röret i basreflex är ganska noga..
men där du köper basen kan nog hjälpa dig med lådritning!
Lycka till!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

14 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
BJonsson skrev:
15" eller 12" spels väl ingen större roll. 15" flyttar dock mera luft men grejen är att ju bättre steg du har desto bättre trycker det på,nu menar jag ju inte en bas på 100wrms och ett mono block på 1500wrms utan ett lämpligt steg till den basen du har! spån eller mdf spelar vad jag vet ingen roll,jag brukar bygga i spånskiva alla fall... men mdf är ju mer skonsam mot verktygen. Jag tycker personligen att du borde satsa på ett lite dyrare bas element i stället för ett billigt. vad har du för steg att driva basen med?
Basreflex ger ju mera flås och det är väl det du vill åt? storleken på röret i basreflex är ganska noga..
Lycka till!

Har inte köpt slutsteg än utan ska köra den ett litet tag på min förstärkare 400watt. Går det bra att använda skumgummi  att dämpa med i lådan?

4 074 Inlägg
30 oktober 2008
ok.... hör med dom du köper basen av,vissa lådor och basar behöver ej dämpas!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2008
Kawan skrev:
BJonsson skrev:
Lycka till!

Har inte köpt slutsteg än utan ska köra den ett litet tag på min förstärkare 400watt. Går det bra att använda skumgummi  att dämpa med i lådan?

Nej inte skumgummi.
Däremot går det bra att döda en gammal huvudkudde om det är vadd i den.
Annars finns billiga på jysk.
Köp ingen dunkudde bara big_smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

14 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Jag har bestämt att jag ska bygga med spånskiva, men hur tjock bör det vara? Vissa har sagt 16mm, andra 22mm, vilken bör man ha för att få bäst bas? Blir det stor skillnad?

4 074 Inlägg
1 november 2008
täta ordentligt i alla skarvar med silicon åxå!

lycka till

466 Inlägg
1 november 2008
tjena jag kör 22 mm spånskiva . både limma och skruva ihop den. destu tättare destu bättre. jag har alltid bara kört med rockford eller stroker . känner tyvärr inte till några andra big_smile)

14 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Okej, jag tänkte köra dem på en förstärkare i början men jag förstår inte riktigt effekterna, någon kanske kan förklara? Jag har en jättegammal förstärkare hemma som det står har en uteffekt på 400watt, men när jag kollar på helt nya förstärkare så står det typ 2x35watt på uteffekt, blir det bara 70watt uteffekt då? Då måste ju den gamla vara mycket bättre?

21 761 Inlägg
1 november 2008
Vad heter förstärkaren som du har hemma?

Sök