Tanken på ett banbygge dök upp efter en åktur med Fredrik Ekblom på Gelleråsen. En ungdomsförälskelse i 205:an gjorde att det vart just den. Syftet med bygget är få till en "billig" banbil byggd som jag vill ha den.... Visa mer
2009-03-20 Projektet har inte stannat dock så har jobbet tagit mycket tid. Men i Fredags så vart det lite gjort.
Började med att testa mitt bättre begagnade rattnav. Självklart så var det annorlunda bultcirkel på navet och mitt snap off men det löste sig med hjälp av en borrmaskin.
Rattmuff från Biltema. Bling bling.....
Sedan så svetsade jag dit mina förstärkningsplattor för fjäderbenen samt bromsservon. Fjäderbens plattorna är 6 mm tjocka så något annat lär ge vika först. Sen så fick jag dit ett stag mellan buren och fjäderbenet innan tiden var ute.
Nästa gång så tar jag höger stag samt ett par stag inne i motorutrymmet.
Lyckades smita ner till garaget idag. Fick dit staget mellan höger A stolpe och fjäderbenstornet, så nu är buren så klar den kan bli. Tänkte först ha ett par stag inne i motorutrymmet som Shiny har på sin bil. Men jag kommer nog köra med ett vanligt fjäderbenstag istället.
En kass mobil bild vart det.
Så nu är det hög tid att börja fundera på vad man ska ha för färg på eländet. Någon som har tips på vad för färg man ska lacka underredet med?
2009-05-01 Idag fick pärlan se lite dagsljus för första gången på några år. Primerna hade en speciellfärg. Hade förväntat mig någon grå sörja när jag öppnade locket.
Rätt verktyg är A och O när man bygger bil.
Efter den snorgröna primern var det dags för lite svart. Helt klart nöjd med resultatet med tanke på att det var första gången som jag lackade med en riktigt spruta.
Efteråt åkte stödhjulen på igen då hon nu är klar undertill. Bra med bur när man ska ha något att sätta stropparna i.
Hemma efter en dag på vift.
Passade även på att byta till sommardäck på cittran.