3424
Sök

Vill ha tips till förstabil för ca 17.000 kr

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 oktober 2008
tobee skrev:
Köp japanskt!! Nissan primera, Toyota corolla, mazda 323 etc är riktigt bra bilar som bara går och går... och går. Det går att hitta fina "kärringkörda" i den prisklassen. 16 ventilarna är också riktigt pigga, jag hänger lätt av gamla sunkna SAAB 900/9000 med kass turbo med brudens 115 hästars corolla;) Rost är ett problem på japanarna men alla bilar rostar oavsett märke. Bara att försöka hitta ett hyffsat bra exemplar som går att hålla efter ett par år utan att BP blir griniga! Du lär ju inte behålla den till du blir 30 direkt!

och jag körde ifrån 140-150hk japanare med min gammla sierra 2,0 dohc 8v på 120hk jag med så, så att japanarna går så ruggigt bra som det låter går ju att diskutera... visseligen bearbetad topp på sierran men det ger ju knappast många hk tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Statstjänsteman
125 Inlägg
31 oktober 2008
Hej, en Golf mkIII funkar den är ju både rolig, vettig och säker. Vettiga driftskostnader om man tänker på ekonomin (skatt, försäkring) men går samtidigt att göra rolig. När det gäller begagnatköp i den prisklassen bör man tänka på tidigare ägare och då bör man som tidigare nämnt undvika GTI och VR6.

Min 1.8 GL gjorde iaf 200 Km/h på autobahn vid semestern 1995, inte illa för 90 (snarare 100+ hp org)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 oktober 2008
vw___tompa skrev:
Om du vill ha en ganska krångelfri bil så ska du inte köpa nån volvo i alla fall.

Hmmm? Och vad bygger du det på? Äldre Volvo med några större/dyrare fel skulle jag villja påstå är ganska ovanligt.....

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

261 Inlägg
31 oktober 2008
tobee skrev:
Om man nu ska sluta å va tråkig/förnuftig och föreslå japanare...

Detta säger mitt hjärta, 318 iS Coupe -92. Härlig bil för 17 000:- : http://www.blocket.se/vi/18866388.htm?ca=6_s

Håller med  dej!!haft en sån dom e pigga o går snålt,verkligen!!

Me-BboyLuna

261 Inlägg
31 oktober 2008
_Glenne_ skrev:
tobee skrev:
Köp japanskt!! Nissan primera, Toyota corolla, mazda 323 etc är riktigt bra bilar som bara går och går... och går. Det går att hitta fina "kärringkörda" i den prisklassen. 16 ventilarna är också riktigt pigga, jag hänger lätt av gamla sunkna SAAB 900/9000 med kass turbo med brudens 115 hästars corolla;) Rost är ett problem på japanarna men alla bilar rostar oavsett märke. Bara att försöka hitta ett hyffsat bra exemplar som går att hålla efter ett par år utan att BP blir griniga! Du lär ju inte behålla den till du blir 30 direkt!

och jag körde ifrån 140-150hk japanare med min gammla sierra 2,0 dohc 8v på 120hk jag med så, så att japanarna går så ruggigt bra som det låter går ju att diskutera... visseligen bearbetad topp på sierran men det ger ju knappast många hk tongue

Håller med..en sierra 2.0i CLX DOCH motor är åerfekt,,bakhjulsdriven om du vill ha det sen billgt att äga ock går snålt..vist kan det finnas rost men fina sierrer går att hitta har en sån 99%rost fri!

Me-BboyLuna

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Tack för alla svaren.

Som jag skrev förut. Det är inte viktigt att bilen är "snabb"

Det lutar mest åt en golf 3a.. tycker att dom är riktigt snygga och det e ju bra bilar!

http://www.blocket.se/vi/17972384.htm?ca=15_s

Den blev jag sugen på. Såg bra ut och va i rätt prisklass.. Inte alltför långt att åka heller.
Problemet är att den har haft 12 ägare och ska besiktigas nu i november...

Känns som om det kan va något fel som kan kosta mycket pengar..

Volkswagen - Das Auto

4 586 Inlägg
31 oktober 2008
Jag köpte min nissan primera ifrån 1995 i aug -08 hade då gått 19.000 och var i nästan rostfritt skick. Bilen kostade mig 14.000:- bästa bilen jag haft än så länge

kan starkt rekomendera en Primera för problemfritt ägande

4 586 Inlägg
31 oktober 2008
tobee skrev:

håller med min primera är i bättre skick än många golf 3or samt mycket trevligare att köra

Delta_Rebel
31 oktober 2008
För 17000  får du en  Volvo 740 i mkt gott skick. Vad folk än säger så e det bra bilar. 740n ja ägde är den som har krånglat absolut minst av dom bilarna jag ägt.

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Har börjat fundera lite på:

Bmw 318 eller 320.. kan det va nått?

Volkswagen - Das Auto

735 Inlägg
31 oktober 2008
Puttski skrev:
Tack för alla svaren.

Som jag skrev förut. Det är inte viktigt att bilen är "snabb"

Det lutar mest åt en golf 3a.. tycker att dom är riktigt snygga och det e ju bra bilar!

http://www.blocket.se/vi/17972384.htm?ca=15_s

Den blev jag sugen på. Såg bra ut och va i rätt prisklass.. Inte alltför långt att åka heller.
Problemet är att den har haft 12 ägare och ska besiktigas nu i november...

Känns som om det kan va något fel som kan kosta mycket pengar..

Stanna upp lite nu! Som jag fattar det har du inte så mycket cash att röra dig med. Då vill du väl ha en bil som håller huh!? Du ville ha en bil som tar dig från a till ö. Då ska du inte välja nån gammalt ungdomskört lik..! Nu kanske jag låter lite väl tråkig men jag vill bara få dig att se saker och ting ur ett annat perspektiv. Bara ett tips, kanske läge att bekanta sig med denna sida:
http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Där får man en väldigt bra överblick över vilka bilar man ska hålla sig ifrån och vilka man ska köpa.
Gör en jämförelse mellan VW golf -95 och en Toyota Corolla -95 så ska du få se något väldigt intressant!

735 Inlägg
31 oktober 2008
_Glenne_ skrev:

Lycka till att dra ifrån tjejens corolla med en sierra DOCH;) Kolla in den här filmen så fattar du vad jag menar. corollor är inte att leka med!! Dom går förvånadsvärt bra för 115hk
http://www.garaget.org/video/ws6ktwj3uy4h
För övrigt går polarens(Janken här på garaget) primera 115hk exakt jämt med corollan så den är inte sämre den heller.

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 oktober 2008
tobee skrev:
_Glenne_ skrev:

Lycka till att dra ifrån tjejens corolla med en sierra DOCH;) Kolla in den här filmen så fattar du vad jag menar. corollor är inte att leka med!! Dom går förvånadsvärt bra för 115hk
För övrigt går polarens(Janken här på garaget) primera 115hk exakt jämt med corollan så den är inte sämre den heller.

en liten sketen corolla går bra 0-100 kanske sen cyklar man ju ifrån dom :p

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 oktober 2008
Puttski skrev:

vet inte hur ni har de där uppe..

men visst bmw är kanske inte så dyra å underhålla/serva...kan inte redigt utala mig om de då jag inte äger någon men polaren får för sin e30 325a betala 9papp om året i trafikförsäkring medans jag på min TURBO betalar 6 om året för helförsäkring... å de tycker jag överväger rätt bra...betala 10 papp om året för en bil som är 20 år gammal...nja så tänk inte bara på vad bilen kostar i säg...man ska ha råd å ha den försäkrad å köra med den också!!!!! de är inte bara inköp som kostar

735 Inlägg
31 oktober 2008
Xuri skrev:
tobee skrev:
_Glenne_ skrev:

Allt är ju relativt;)

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 oktober 2008
tobee skrev:
Xuri skrev:
tobee skrev:

Allt är ju relativt;)

näää roll

de behövs mer än 115hk å typ 90 nm för att de ska röra på sig lol

735 Inlägg
1 november 2008
Xuri skrev:
Puttski skrev:

vet inte hur ni har de där uppe..

men visst bmw är kanske inte så dyra å underhålla/serva...kan inte redigt utala mig om de då jag inte äger någon men polaren får för sin e30 325a betala 9papp om året i trafikförsäkring medans jag på min TURBO betalar 6 om året för helförsäkring... å de tycker jag överväger rätt bra...betala 10 papp om året för en bil som är 20 år gammal...nja så tänk inte bara på vad bilen kostar i säg...man ska ha råd å ha den försäkrad å köra med den också!!!!! de är inte bara inköp som kostar

Precis, bmw är inte så dyra att underhålla och gamla E30 håller ihop rätt bra om man nu bortser från rost. Men försäkringspremien är inte rolig att tas med... För övrigt är 320 -88(näst efter corollan då haha) det mest problemfria jag haft. Men den drar mycket soppa. Under 1 liter per mil var väldigt sällan jag kom under.. Och detta är inget onormalt. Men en sak är säker. E30 är en riktigt trevlig bil att köra runt i!
E36(1991-1998) har jag aldrig ägt så det vill jag inte uttala mig om. Men en kompis har en 318iS och körglädjen från E30 finns kvar i dom nyare modellerna, det vet jag!

4 586 Inlägg
1 november 2008
Xuri skrev:
tobee skrev:
Xuri skrev:

Allt är ju relativt;)

näää roll

inte alla japsare som har 1.5-1.6L motorer. Min japs har en 2 litersmotor under huven och den tar garanterat inte stopp vid 100km/h
Senast redigerat av jorre83 (1 november 2008)

735 Inlägg
1 november 2008
Xuri skrev:
tobee skrev:
Xuri skrev:

Allt är ju relativt;)

näää roll

Hehe jo, men nu verkar det ju som du jämför din trimmade 960 med en undernärd corolla lol Därav utrycket: Allt är relativt

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2008
jorre83 skrev:
Xuri skrev:
tobee skrev:

Allt är ju relativt;)

näää roll

inte alla japsare som har 1.5-1.6L motorer. Min japs har en 2 litersmotor under huven och den tar garanterat inte stopp vid 100km/h

när stoppar den då ? 120 ?

Sök