2943
Sök

Turboval ?

24 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej, har en 940 som jag vill trimma lite hade jag tänkt, hade då tänkt byta till en lite större turbo, undrar bara vilken jag ska välja. Siktar på 250-300 hk... har fått tips om att jag ska ha en intern wastegate i turbon. Men som sagt så skulle jag vara glad om jag kunde få lite tips om vilken turbo jag borde använda mig av..

MVH

Allt i allo
358 Inlägg
31 oktober 2008
#2
hjälper dom kunniga grabbarna med frågan :
Motor?!

De é nice !

24 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#3
Ojdå hehe glömde visst av det... Det är en B230FK..

Allt i allo
358 Inlägg
31 oktober 2008
#4
okey nu när vi vet det så lockar jag lite turbo kunniga personer genom att skriva.

STOPPA I EN LASTBILSTURBO.

(nu är det bara att vänta så kommer någon och säger va du ska ha wink )
Senast redigerat av Ramneborg (31 oktober 2008)

De é nice !

1 059 Inlägg
1 november 2008
#6
t16 med stora huset alt t19 eller s60r turbon k24,garrett t28 osv:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Allt i allo
358 Inlägg
1 november 2008
#7
garrett t28 sitter på vilken bil?

De é nice !

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2008
#8
racefan skrev:
t16 med stora huset alt t19 eller s60r turbon k24,garrett t28 osv:)

På volvo heter dom fortfarande 16t -19t är ingen gammal saab vettu wink


Molesta la breasta!
69 Inlägg
1 november 2008
#9
Garret Gt40

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2008
#10
slänger du dit mitsubishi 15G (850 T5) så är den "bolt" on kan man säga...man får pilla lite med de men tar man från nån tidigare årsmod så passar dom utan att man köper något extra...

16-19T kan passa bolt on på din bil om man använder de avhashuset som sitter std på din bil..6ans raka med konat utlopp..annars kommer alltid 16-19t med större utlopp å labryinttätning/ vinklat med labyrint å dessa 2 senaste alternativen är å föredra då dom flödar bäst men kräver omsvetsning av flänsen på downpipen

15G runt 230hk kanske

16-19T kmr från s70R osv dom orkar la med runt 250-320 hk kanske


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
1 november 2008
#11
För 250-300 häst klarar nog original snurran ifall du kör på snällt ladd :p köp ny topplockspackning från nismo lr vart det nu e :p

~Andy~

8 254 Inlägg
1 november 2008
#12
Ett 15G från tidiga 850T är enklast och bäst. Dels passar det rakt på och dels så hänger det med upp till 270hk utan bekymmer. Annars finns det 18T med raka 7:an hus (dock lite osäker på flänsen) och ett sånt klarar 330hk

volvoandy: Det går inte att ta ut sån effekt ut ett originalaggregat. Bara att komma över 200hk blir svårt.


One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2008
#13
Marlboroman skrev:
Ett 15G från tidiga 850T är enklast och bäst. Dels passar det rakt på och dels så hänger det med upp till 270hk utan bekymmer. Annars finns det 18T med raka 7:an hus (dock lite osäker på flänsen) och ett sånt klarar 330hk

volvoandy: Det går inte att ta ut sån effekt ut ett originalaggregat. Bara att komma över 200hk blir svårt.

vet du nån som lyckats plocka 270 hk ur ett 15G agg å rödmotor ? de skulle jag vilja se


486 Inlägg
1 november 2008
#14
Xuri skrev:
vet du nån som lyckats plocka 270 hk ur ett 15G agg å rödmotor ? de skulle jag vilja se

Jag känner inte till någon. Men varför skulle inte det gå?

Jag tycker du ska skaffa antingen ett 15G eftersom det passar med original avgas-framrör.
Eller ett 16-18-19T med vinklat avgashus och då svetsa om avgasflänsen. Bygga om wastegatefästet åker du på att göra i båda fallen.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 062 Inlägg
2 november 2008
#15
jag köpte ett 19t av turbotech å det vart bolt on på min 940 big_smile men då snackar vi 8k mad

men då fick jag ju det raka avgashuset men numera så kör jag vinklat men det vart absolut ingen skillnad i effekt när jag bytte (inte märkbar iaf)

mvh joakim

Team Björkeryd

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 november 2008
#16
Tomas_H skrev:
Xuri skrev:
vet du nån som lyckats plocka 270 hk ur ett 15G agg å rödmotor ? de skulle jag vilja se

Jag känner inte till någon. Men varför skulle inte det gå?

Jag tycker du ska skaffa antingen ett 15G eftersom det passar med original avgas-framrör.
Eller ett 16-18-19T med vinklat avgashus och då svetsa om avgasflänsen. Bygga om wastegatefästet åker du på att göra i båda fallen.

dom orkar ju knappt dra 270 hk ur ett 15g agg på en vitmotor å dom är ju lite effektivare än rödblocken..


486 Inlägg
2 november 2008
#17
Xuri skrev:
dom orkar ju knappt dra 270 hk ur ett 15g agg på en vitmotor å dom är ju lite effektivare än rödblocken..

Jo men anledningen är ju att ingen som har 15G laddar mer än ca 1.2-1.3kg i femmorna, för att dom har också original stakar.

Säg att du istället laddar den ca 1.5-1.6kg på en rödmotor så tror jag säkert man kan komma upp i 270hk
utan större problem.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 november 2008
#18
jag körde min 740 på org aggregat i typ ngn vecka men lagrena ville inte riktigt när man höjde laddet tongue det går typ te 1,2bars ladd :p

edit: om man har tur xD
Senast redigerat av volvoandy90 (2 november 2008)

~Andy~

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 november 2008
#19
Tomas_H skrev:
Xuri skrev:
dom orkar ju knappt dra 270 hk ur ett 15g agg på en vitmotor å dom är ju lite effektivare än rödblocken..

Jo men anledningen är ju att ingen som har 15G laddar mer än ca 1.2-1.3kg i femmorna, för att dom har också original stakar.

Säg att du istället laddar den ca 1.5-1.6kg på en rödmotor så tror jag säkert man kan komma upp i 270hk
utan större problem.

jag laddade 1.5 bar  med 15g å  465cc spridare...portad 531 topp...visst bara snäll a-kam med de är ju ändå så pass möe mottryck så vassare kam hade la inte gjort möe... portat grenrör...3 tums jt...ingen katt..."special"chip på mitt rödblock...kan säga att de var inte mer än 230 hk i den men de vart en jävla massa vrid runt 400nm skulle jag tro..rita på 3an med vinterdäck å blött  utan större problem:p

bänkade bilen senare med annat agg te 250 hk vid hälften av laddet å då gick bilen betydligt bättre


24 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#20
Okej ... om jag nu skulle få tag på ett 16t agg , är jag då tvungen att byta wg eller hur funkar det? Har inte sådär jättestor koll på det här med wg för det många som säger olika saker ...


Sök