Hej, har en 940 som jag vill trimma lite hade jag tänkt, hade då tänkt byta till en lite större turbo, undrar bara vilken jag ska välja. Siktar på 250-300 hk... har fått tips om att jag ska ha en intern wastegate i turbon. Men som sagt så skulle jag vara glad om jag kunde få lite tips om vilken turbo jag borde använda mig av..
t16 med stora huset alt t19 eller s60r turbon k24,garrett t28 osv:)
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
slänger du dit mitsubishi 15G (850 T5) så är den "bolt" on kan man säga...man får pilla lite med de men tar man från nån tidigare årsmod så passar dom utan att man köper något extra...
16-19T kan passa bolt on på din bil om man använder de avhashuset som sitter std på din bil..6ans raka med konat utlopp..annars kommer alltid 16-19t med större utlopp å labryinttätning/ vinklat med labyrint å dessa 2 senaste alternativen är å föredra då dom flödar bäst men kräver omsvetsning av flänsen på downpipen
15G runt 230hk kanske
16-19T kmr från s70R osv dom orkar la med runt 250-320 hk kanske
Ett 15G från tidiga 850T är enklast och bäst. Dels passar det rakt på och dels så hänger det med upp till 270hk utan bekymmer. Annars finns det 18T med raka 7:an hus (dock lite osäker på flänsen) och ett sånt klarar 330hk
volvoandy: Det går inte att ta ut sån effekt ut ett originalaggregat. Bara att komma över 200hk blir svårt.
Ett 15G från tidiga 850T är enklast och bäst. Dels passar det rakt på och dels så hänger det med upp till 270hk utan bekymmer. Annars finns det 18T med raka 7:an hus (dock lite osäker på flänsen) och ett sånt klarar 330hk
volvoandy: Det går inte att ta ut sån effekt ut ett originalaggregat. Bara att komma över 200hk blir svårt.
vet du nån som lyckats plocka 270 hk ur ett 15G agg å rödmotor ? de skulle jag vilja se
vet du nån som lyckats plocka 270 hk ur ett 15G agg å rödmotor ? de skulle jag vilja se
Jag känner inte till någon. Men varför skulle inte det gå?
Jag tycker du ska skaffa antingen ett 15G eftersom det passar med original avgas-framrör. Eller ett 16-18-19T med vinklat avgashus och då svetsa om avgasflänsen. Bygga om wastegatefästet åker du på att göra i båda fallen.
En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Jag känner inte till någon. Men varför skulle inte det gå?
Jag tycker du ska skaffa antingen ett 15G eftersom det passar med original avgas-framrör. Eller ett 16-18-19T med vinklat avgashus och då svetsa om avgasflänsen. Bygga om wastegatefästet åker du på att göra i båda fallen.
dom orkar ju knappt dra 270 hk ur ett 15g agg på en vitmotor å dom är ju lite effektivare än rödblocken..
dom orkar ju knappt dra 270 hk ur ett 15g agg på en vitmotor å dom är ju lite effektivare än rödblocken..
Jo men anledningen är ju att ingen som har 15G laddar mer än ca 1.2-1.3kg i femmorna, för att dom har också original stakar.
Säg att du istället laddar den ca 1.5-1.6kg på en rödmotor så tror jag säkert man kan komma upp i 270hk utan större problem.
jag laddade 1.5 bar med 15g å 465cc spridare...portad 531 topp...visst bara snäll a-kam med de är ju ändå så pass möe mottryck så vassare kam hade la inte gjort möe... portat grenrör...3 tums jt...ingen katt..."special"chip på mitt rödblock...kan säga att de var inte mer än 230 hk i den men de vart en jävla massa vrid runt 400nm skulle jag tro..rita på 3an med vinterdäck å blött utan större problem:p
bänkade bilen senare med annat agg te 250 hk vid hälften av laddet å då gick bilen betydligt bättre
Okej ... om jag nu skulle få tag på ett 16t agg , är jag då tvungen att byta wg eller hur funkar det? Har inte sådär jättestor koll på det här med wg för det många som säger olika saker ...