Blev påkörd lite lätt idag..whiplash?

Kesler
1 november 2008 · 3 650 Inlägg

blev som sagt påkörd bakifrån idag i ca 10-20km/h kanske, inget allvarligt men fick lite ont i bakhuvet/nacken i början,sen försvann det, men nu när jag känner på nacken så har jag lite ont. Nån som vart med om det å kan berätta hur det kändes efter några dagar, ska man kanske kolla upp det?

inga skador på varken min lr hans bil, tog inga uppgifter heller förutom regnr..kanske skulle gjort det?

Senast redigerat av Kesler (1 november 2008)

Lanjin
1 november 2008 · 757 Inlägg

skriv upp alla symptom dag för dag. så du har nått att berätta för läkare samt till din försäkring mm mm.

är lätt o glömma bort allt efterhand

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 november 2008 · 938 Inlägg

Hoppas å tror att du klarat dej, men kolla upp de ändå, annars kan de väl bli problem med ersättning i framtiden om du får problem med nacken... 
Kan ju vara bara en muskelsträckning eller nå sånt med, men som sagt, jag skulle gått till sjukan imorrn eller på måndag å bett dom undersöka de för säkerhetsskull.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Delta_Rebel
1 november 2008 ·

Blev påkörd för två år sen. då kändes det knappt nått , nu har jag konstant värk i nacken. Man skulle ha gått till läkaren... jag blev påkörd i ca 45 km/h

expect1991
1 november 2008 · 1 814 Inlägg

antagligen whiplash...kolla upp det  hmm

Fr3ddan
1 november 2008 · 204 Inlägg

en pappa känner blev påkörd i kanske 10-15km/h och sket i det men efter ett halvår fick han daglig huvudvärk och doktorerna säger att det va pga det
så kolla upp det så fort som!!

Smajly
1 november 2008 · 3 059 Inlägg

Sträckt muskel, kan ju vara whiplash men det behöver ju inte.. men kolla upp det så har du det på det säkra om du får framtida men av det.

Lite info från fd. Whiplash Stiftelsen:
Whiplash är engelska och betyder pisksnärt och är en händelsebeskrivning, ej en diagnos. En whiplash-skada är en nackskada som kan utmynna i många olika besvär. En whiplash-skada kan uppstå redan vid 6 km/tim. och uppkommer oftast i trafiken och då vanligast vid påkörning bakifrån. Huvudet utsättes för att först slungas bakåt och därefter  framåt med ökande hastighet, som en pisksnärt, förstärkt av stolens fjädrande konstruktion. Vid en skada har nacken stukats eller vrickats.

Vid en kollision kan huvudet, som väger ca 5 kg, utsättas för en enorm kraft på 12 G och halsen töjas upp till 5 cm! Kotor kan förskjutas, diskar kan skadas, ligament kan töjas och brista, inre blödningar kan uppstå, muskler kan brista, nerver kan skadas, ryggmärgen och synen kan påverkas. De flesta skadorna är mer eller mindre osynliga. Whiplash-skador förekommer även inom idrott, på nöjesfält, vid halkolyckor, överfall mm..

Symtom:
Efter  kollisionen känner man sig stel och mörbultad. Därefter tillkommer ofta  nackont, huvudvärk, domningar och värk i arm, hand, fingrar samt värk i ryggen. För vissa blir värken värre de närmaste dagarna, försvinner och återkommer smygande, i bland lång tid senare. Yrsel och balansrubbningar är inte ovanliga. Minnes- och koncentrationsproblem  förekommer. Skadan kan ha åstadkommit minskad näringstillförsel till de skadade delarna. Man blir ofta känslig för ljus och ljud. Värken kan bli bestående dygnet runt med sömnproblem tillföljd. En ond cirkel uppkommer som blir svår att ta sig ur.

Senast redigerat av Smajly (1 november 2008)

viccoA
1 november 2008 · 3 112 Inlägg

Läkarna kan inte göra så mycket åt problemen men de kan dokumentera det. Då får du kanske invaliditetsersättning från ditt försäkringsbolag senare om det skulle vara att du får så mycket problem att du kanske inte kan arbeta heltid.

Rquired Allmänt envis
1 november 2008 · 12 512 Inlägg

Kolla upp det där så fort som möjligt, hellre ett läkarbesök för mycket så att säga...

ang. bilen. En stötfångare är byggd för att ta emot kraften upp till 7km/h. Så över det kan den va knäckt och inte fungera som tänkt trots att ser hel ut.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Reichte86
1 november 2008 · 509 Inlägg

Du har ett antal dygn på dig att kontakta läkare om detta, har du inte gjort det kan det bli stora problem med saker i efterhand typ försäkring och sån skit! krockade själv med en älg så åkte till läkarn dagen efter! alltid bra att de får uppgiterna!

Kesler
1 november 2008 · 3 650 Inlägg

fyfan nu blir jag riktigt nojjig sad
tack för alla bra svar, ska kolla upp det!

Jag stod vid ett rödljus, det blev grönt, sen kanske efter 2 meter så nitade snubben framför, å jag med, och killen bakom drog in i mig. låter ju inte alls farligt, kanske bara inbillar mig att det verkar värre än vad det egenligen är.

Har ju inga personuppgifter på snubben som drog in i mig, blir det nåt problem om man ska ta det med försäkringsbolaget?

Holme
1 november 2008 · 1 417 Inlägg

Det är lika bra att kolla upp det på en gång. Det kan tydligen dröja väldigt länge utan att man behöver känna av det alls. Sen sitter man där och har ständig värk.

FL3JM Inga konstigheter
2 november 2008 · 2 064 Inlägg

Vadå så han körde in i dig och sen drog han bara? O_o

sebban146
2 november 2008 · 35 Inlägg

Jag själv har en svagare grad av whiplash, jag gick till läkaren 2 dagar efter olyckan, jag hade inte ont precis efter vi hade smällt men, efter några timmar så fick ja ont i nacken även huvudet, och så höll det i sig, men nu drygt 7 månader efter så har jag fortfarande ont men inte lika mycket så mitt tips är i alla fall att gå till läkaren!

Kesler
2 november 2008 · 3 650 Inlägg

FL3JM skrev:
Vadå så han körde in i dig och sen drog han bara? O_o

nej nej, han bad om ursäkt osv, vi snackade å kollade efter skador, vilket det inte fanns, så tyckte inte de fanns nån anledning att ta några uppgifter. Blir det ett problem om man ska kontakta F bolaget?

sandzoo
2 november 2008 · 2 072 Inlägg

jag skulle gått till läkarn så fort som bara den..
man vet aldrig vad som kan ha skadad under krocken..
lycka till.. hoppas ej nått allvarligt..

Sandzoo i da house
JontaK
2 november 2008 · 174 Inlägg

Se till att ta kontakt med f-bolag DIREKT.
Åk även in till vårdcentral eller liknande så fort du kan och beskriv dina symptom. Det är enormt viktigt att dessa förs in i dina journaler.
Se sedan till att hålla en tät kontakt med både vård och f-bolag.

Jag smällde en älg 6 juli -06, med följden sårskador och ont i nacke/rygg.
Smärta och stelhet som avtog till viss del för att efter ett par månader öka igen.
Nu, snart 2.5 år senare, har jag svåra problem med nacke/rygg. Har provat olika yrken men nu varit sjukskriven en längre tid och mer eller mindre beroende av diverse morfinliknande preparat för att komma upp vissa dagar.
Jag har en löjligt låg ersättning och mitt f-bolag, Volvia, vägrar betala ersättning för inkomstförlust.

Du kommer förhoppningsvis inte få samma problem men min poäng är att se till att "jaga" f-bolaget från början för det är jobbigt att sätta igång efter ett tag, särskilt om man får mer problem med kroppen.
Sätt press på dom och, ännu en gång, håll bra kontakt med vården. Skulle det bli mer problem så är läkarutlåtanden/journaler det enda du har att gå på.

Edit: Stavfel.

Senast redigerat av JontaK (2 november 2008)

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Germax
2 november 2008 · 12 086 Inlägg

Det viktigaste av allt är att ta kontakt med läkare, och dokumentera vad som hänt. Sen är de bara att lägga det bakom sig, får du problem i framtiden har du underlag för goa ersättningar ..och smärtor för livet, men de är ju inte mkt att göra åt nu.

Sjodin_ Good Girl Gone Bad
2 november 2008 · 607 Inlägg

Kolla de så snabbt som möjligt!

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad
Dennis-76
2 november 2008 · 32 Inlägg

ta ingen klumpsumma medengång det kan vara bestående oberoende på  hastighet ge dig inte för försäkringsbolaget om dom vill gå tillgodo med engång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang