3430
Sök

Ryckig gång Opel Astra 1,4-95

3 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Motorn går bra när det är kall men när den blir varm börjar den rycka vid jämn gas i 40 - 50km/tim.
Har bytt följande: kamaxel, kamrem, termostat, bränslefilter, tändkablar, tändspole/fördelare, fasgivare, temp.givare till bränsleinsprutningen, tändmodul. Har även provat med injectorcleaner men inte något har hjälpt. Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra härnäst?

4 586 Inlägg
2 november 2008
har du tagit en titt på tändstiften efter du bytt dom? jag brukar byta till NGK på mina bilar som går dårligt sedan går dom som en klocka.

1 291 Inlägg
2 november 2008
gunnar25 skrev:
Motorn går bra när det är kall men när den blir varm börjar den rycka vid jämn gas i 40 - 50km/tim.
Har bytt följande: kamaxel, kamrem, termostat, bränslefilter, tändkablar, tändspole/fördelare, fasgivare, temp.givare till bränsleinsprutningen, tändmodul. Har även provat med injectorcleaner men inte något har hjälpt. Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra härnäst?

vilken växel kör du på då, i 40-50 alltså? har en likadan bil själv och oplar har en tendens att smårycka vid vissa varvtal:/

rycket
2 november 2008
kolla tändstiften

3 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Det är otroligt märkligt men jag har inte kollat stiften på länge. Ska göra det och återkommer med svar. Om hastigheten: kör antingen på trean eller fyran. Det är inte alltid som den rycker och det finns ingen speciell situation som gör att den rycker, men vi ska se vad ett stiftbyte åstadkommer.

3 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Nu har bytt stift och problemen är desamma som förut.
Kan bränslenivån i tanken spela någon roll i det här? Får för mig att den går bättre med mer än halva tanken fylld...

35 Inlägg
3 november 2008
du har ju bytt det mesta å så.. kan det inte vara lambdan?. Vid villka varvtal brukar du växla på och köra?. Det kan ju vara att bilen är lite igensotad... Du kanske inte är så tung i högerfoten vad vet jag.. men iaf.. Du kan ju testa å dra den i 2-3 växlar rätt långt till 5-6 tusen varv.. kan ju vara att den sotat igen i avgassystemet eller i spjällhuset.. har själv varigt med om detta på min saab 9000 2,3 turbo.. den småryckte i 45-50 drog den rejällt upprepade gånger och sen efter ett tag slutade de.. En bil mår bra av att få köras hårt ibland!

Mvh

Sök