2507
Sök

mäta glykolhalten i kylarvattnet?

62 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
har läst igenom alla andra frågor  och svar här nu om glykol mm . men om det e så att jag inte vill tömma hela och fylla på med nytt hur får jag reda på hur vilken halt glykol det är? förra ägaren kanske bara fyllt på tex 30/70 men jag vill ha 50% någon som vet?

1 019 Inlägg
3 november 2008
#2
Köp en glykolprovare, finns på biltema för en tjuga.


Allt i allo
358 Inlägg
3 november 2008
#3
bättre upp än garfield. åk till närmsta mack och låna en!

De é nice !

4 586 Inlägg
3 november 2008
#4
jag brukar göra som Ramneborg dra till verkstaden och kolla fryspunkten


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 november 2008
#5
Dom flesta bensinstationer brukar väll ah en glyckolprovare å låna ut om dom nu inte bara säljer korv....

Du får ju dock inte reda på vilken blanding det e bara fryspunkten men det e ju det som e intressant kanske.

Kan ju hända att det går å räkna ut blandningen från det om du vet vad det e använt før glykol innan då

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 072 Inlägg
3 november 2008
#6
ta 50/50 bör räcka.. sen ska man tänka på om det är -20C ute..när man kör blir dett kallare "vind"
brukar ha 50/50 räcker för minst -40C

Sandzoo i da house

1 019 Inlägg
3 november 2008
#7
sandzoo skrev:
ta 50/50 bör räcka.. sen ska man tänka på om det är -20C ute..när man kör blir dett kallare "vind"
brukar ha 50/50 räcker för minst -40C

Är det -20 så är det -20 oavsett hur mycket det blåser, eller missförstår jag dig?


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2008
#8
Nej kyleffekten ökar med farten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 072 Inlägg
3 november 2008
#9
Garfield skrev:
sandzoo skrev:
ta 50/50 bör räcka.. sen ska man tänka på om det är -20C ute..när man kör blir dett kallare "vind"
brukar ha 50/50 räcker för minst -40C

Är det -20 så är det -20 oavsett hur mycket det blåser, eller missförstår jag dig?

i teorin är -20 oavsätt.. men i praktiken.. blir kyleffekten mer ju fortare du kör...
drar du en temp-mätare utanför fönstren blir det -20 men drar du ut handen... så känner du att de börjar brännas utav kyla wink

Sandzoo i da house

1 237 Inlägg
3 november 2008
#10
på min nissan så hade jag tidigare läckage i kylarn , så allt rann ut. Dock fixades det på en verkstad och fylldes på med ny kylarvätska. Detta skedde nyligen, så jag BORDE väl ha glykolhalten OK?

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
#11
sandzoo skrev:
Garfield skrev:
sandzoo skrev:
ta 50/50 bör räcka.. sen ska man tänka på om det är -20C ute..när man kör blir dett kallare "vind"
brukar ha 50/50 räcker för minst -40C

Är det -20 så är det -20 oavsett hur mycket det blåser, eller missförstår jag dig?

i teorin är -20 oavsätt.. men i praktiken.. blir kyleffekten mer ju fortare du kör...
drar du en temp-mätare utanför fönstren blir det -20 men drar du ut handen... så känner du att de börjar brännas utav kyla wink

Sant, det blir kallare när man kör, men tänk på att motorn är igång och genererar värme. Du riskerar aldrig att frysa kylarvattnet när motorn är på, inte ens om du kör med vanligt vatten utan tillsatser...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2008
#12
liquisole skrev:
på min nissan så hade jag tidigare läckage i kylarn , så allt rann ut. Dock fixades det på en verkstad och fylldes på med ny kylarvätska. Detta skedde nyligen, så jag BORDE väl ha glykolhalten OK?

Du BORDE ha den okay, jaa. Så jobbade jag på verkstaden iaf.
Men det kostar ju oftast inget att kolla upp det, så det är säkrare att kolla upp än att märka sedan att motorn frysit.

Mvh Tomym

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 072 Inlägg
3 november 2008
#13
Merclone skrev:
sandzoo skrev:
Garfield skrev:
Är det -20 så är det -20 oavsett hur mycket det blåser, eller missförstår jag dig?

i teorin är -20 oavsätt.. men i praktiken.. blir kyleffekten mer ju fortare du kör...
drar du en temp-mätare utanför fönstren blir det -20 men drar du ut handen... så känner du att de börjar brännas utav kyla wink

Sant, det blir kallare när man kör, men tänk på att motorn är igång och genererar värme. Du riskerar aldrig att frysa kylarvattnet när motorn är på, inte ens om du kör med vanligt vatten utan tillsatser...

nej men.. om du har bilen under natten och de blir -20 och ska köra till jobbet.. ja då kan de bli problem.. under körningen och när motorn e varm e de inga problem..
har man vanligt vatten kan det frysa när bilen står.. och det är -20 ute..
jag sj skulle ej riskera detta.. wink
Senast redigerat av sandzoo (3 november 2008)

Sandzoo i da house

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
#14
sandzoo skrev:
Merclone skrev:
sandzoo skrev:

i teorin är -20 oavsätt.. men i praktiken.. blir kyleffekten mer ju fortare du kör...
drar du en temp-mätare utanför fönstren blir det -20 men drar du ut handen... så känner du att de börjar brännas utav kyla wink

Sant, det blir kallare när man kör, men tänk på att motorn är igång och genererar värme. Du riskerar aldrig att frysa kylarvattnet när motorn är på, inte ens om du kör med vanligt vatten utan tillsatser...

nej men.. om du har bilen under natten och de blir -20 och ska köra till jobbet.. ja då kan de bli problem.. under körningen och när motorn e varm e de inga problem..
har man vanligt vatten kan det frysa när bilen står.. och det är -20 ute..
jag sj skulle ej riskera detta.. wink

Ja, men nu var det inte det vi pratade om, utan kyleffekten av att köra.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

2 072 Inlägg
3 november 2008
#15
Merclone skrev:
sandzoo skrev:
Merclone skrev:

Sant, det blir kallare när man kör, men tänk på att motorn är igång och genererar värme. Du riskerar aldrig att frysa kylarvattnet när motorn är på, inte ens om du kör med vanligt vatten utan tillsatser...

nej men.. om du har bilen under natten och de blir -20 och ska köra till jobbet.. ja då kan de bli problem.. under körningen och när motorn e varm e de inga problem..
har man vanligt vatten kan det frysa när bilen står.. och det är -20 ute..
jag sj skulle ej riskera detta.. wink

Ja, men nu var det inte det vi pratade om, utan kyleffekten av att köra.

han måste ju parkera bilen nån gång.. eller ha den på tomgång tongue
ha 50/50 så klarar du dej uppe i kiruna tongue

Sandzoo i da house

1 019 Inlägg
3 november 2008
#16
sandzoo skrev:
Garfield skrev:
sandzoo skrev:
ta 50/50 bör räcka.. sen ska man tänka på om det är -20C ute..när man kör blir dett kallare "vind"
brukar ha 50/50 räcker för minst -40C

Är det -20 så är det -20 oavsett hur mycket det blåser, eller missförstår jag dig?

i teorin är -20 oavsätt.. men i praktiken.. blir kyleffekten mer ju fortare du kör...
drar du en temp-mätare utanför fönstren blir det -20 men drar du ut handen... så känner du att de börjar brännas utav kyla wink

Jovisst, kyleffekten ökar men det blir inte kallare. Lägger du en sten i frysen så blir den lika kall oavsett om du har en fläkt som blåser på den eller inte. Den blir kall fortare men den blir inte kallare. Samma sak med motorn.


Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
#17
sandzoo skrev:
Merclone skrev:
sandzoo skrev:

nej men.. om du har bilen under natten och de blir -20 och ska köra till jobbet.. ja då kan de bli problem.. under körningen och när motorn e varm e de inga problem..
har man vanligt vatten kan det frysa när bilen står.. och det är -20 ute..
jag sj skulle ej riskera detta.. wink

Ja, men nu var det inte det vi pratade om, utan kyleffekten av att köra.

han måste ju parkera bilen nån gång.. eller ha den på tomgång tongue
ha 50/50 så klarar du dej uppe i kiruna tongue

Haha, ja det tänker jag inte argumentera emot. Det är bara oljeshejker som har bilarna på tomgång konstant (fast de behöver sällan glykol). Jag kör personligen alltid 50/50 även här nere i Skåne. Det är bättre att ta i i överkant än att hitta ett block med Grand Canyon-stora sprickor i.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

1 237 Inlägg
3 november 2008
#18
te_wik skrev:
liquisole skrev:
på min nissan så hade jag tidigare läckage i kylarn , så allt rann ut. Dock fixades det på en verkstad och fylldes på med ny kylarvätska. Detta skedde nyligen, så jag BORDE väl ha glykolhalten OK?

Du BORDE ha den okay, jaa. Så jobbade jag på verkstaden iaf.
Men det kostar ju oftast inget att kolla upp det, så det är säkrare att kolla upp än att märka sedan att motorn frysit.

Mvh Tomym

Okej! så tycker jag med.. men ska försöka hitta en glykolmätare i nått skede och kolla upp smile vill ju inte att min stackars nissan får lida när den inte får nån värme i vinter sad

21 761 Inlägg
3 november 2008
#19
Garfield skrev:
Jovisst, kyleffekten ökar men det blir inte kallare. Lägger du en sten i frysen så blir den lika kall oavsett om du har en fläkt som blåser på den eller inte. Den blir kall fortare men den blir inte kallare.

En mycket bra information. smile

En del tror faktiskt att det blir fler minusgrader när det blåser än när det inte blåser. När det gäller köldeffekten så missförstås detta lite då och då.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 november 2008
#20
Drönirettab skrev:
Garfield skrev:
Jovisst, kyleffekten ökar men det blir inte kallare. Lägger du en sten i frysen så blir den lika kall oavsett om du har en fläkt som blåser på den eller inte. Den blir kall fortare men den blir inte kallare.

En mycket bra information. smile

En del tror faktiskt att det blir fler minusgrader när det blåser än när det inte blåser. När det gäller köldeffekten så missförstås detta lite då och då.

Känns bara kallare blir inte kallare

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök