Sommardäck

Viggen77
3 november 2008 · 281 Inlägg

Jag ska köpa nya däck&fälg till nästa sommar.
Är det bättre att köpa nu? Brukar dom "rea" ut sommargrejerna när väl vintertiden drar igång?
Eller ska man vänta tills sommarn närmar sig och kanske hitta jäkligt schyssta då?

Är lite kluven, hur hade ni gjort?

/ Viggen

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !
Martin 9-3 Fisketokig
3 november 2008 · 2 997 Inlägg

Viggen77 skrev:
hur hade ni gjort?

För egen del så är det lite udda dimensioner som gäller och det är endast lokala handlaren jag köper däck av, internetbutiker är inget alternativ alls...
Här i vår lilla stad så är inte 235/35/19 eller 235/30/20 några storsäljare så allt är beställningsvara. dvs det finns inte en chans att de har köpt på sig däck som de tvingas bli liggandes med i lager och kan Rea ut...

Så jag skulle väntat tills det är dags och köpa dem då.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Astaroth Däckmontör
3 november 2008 · 112 Inlägg

jag skulle nog vänta tills våren, då kanske det finns bra priser på fjolårets däckmönster?

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
4 november 2008 · 423 Inlägg

Såg nyss en annons från ett företag här i stan att dom hade 45% rabatt på sommardäck.
Dom rea'r ju ofta ut gamla sommardäck framåt hösten/vintern bara för att dom vill få plats med vinterdäck istället, precis samma med vinterdäck på våren för då vill dom ha in nya sommardäck istället.

Losgard
4 november 2008 · 1 688 Inlägg

Jag hade köpt däcken när jag är i behov av dom, och samtidigt kollat tillverkningsdatumet!
Gamla däck är aldrig bra, hade aldrig köpt nya däck som legat på hylla t.ex 6 månader. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
kolvas
4 november 2008 · 4 001 Inlägg

Losgard skrev:
Jag hade köpt däcken när jag är i behov av dom, och samtidigt kollat tillverkningsdatumet!
Gamla däck är aldrig bra, hade aldrig köpt nya däck som legat på hylla t.ex 6 månader. tongue

så du köper nya däck varje vinter/sommar eller?

ett rätt förvarat däck blir inte fördärvat på 6 månader

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Losgard
4 november 2008 · 1 688 Inlägg

kolvas skrev:

Losgard skrev:
Jag hade köpt däcken när jag är i behov av dom, och samtidigt kollat tillverkningsdatumet!
Gamla däck är aldrig bra, hade aldrig köpt nya däck som legat på hylla t.ex 6 månader. tongue

så du köper nya däck varje vinter/sommar eller?

ett rätt förvarat däck blir inte fördärvat på 6 månader

Jag köper minst en uppsättning varje sommar. Däck e till för att ryka och lämna svarta spår efter sig. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Astaroth Däckmontör
5 november 2008 · 112 Inlägg

kolvas skrev:

Losgard skrev:
Jag hade köpt däcken när jag är i behov av dom, och samtidigt kollat tillverkningsdatumet!
Gamla däck är aldrig bra, hade aldrig köpt nya däck som legat på hylla t.ex 6 månader. tongue

så du köper nya däck varje vinter/sommar eller?

ett rätt förvarat däck blir inte fördärvat på 6 månader

Dom är som ett fint årgångsvin roll

kolvas
5 november 2008 · 4 001 Inlägg

Astaroth skrev:

kolvas skrev:

Losgard skrev:
Jag hade köpt däcken när jag är i behov av dom, och samtidigt kollat tillverkningsdatumet!
Gamla däck är aldrig bra, hade aldrig köpt nya däck som legat på hylla t.ex 6 månader. tongue

så du köper nya däck varje vinter/sommar eller?

ett rätt förvarat däck blir inte fördärvat på 6 månader

Dom är som ett fint årgångsvin roll

du menar att dom blir bättre med åren?tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Astaroth Däckmontör
5 november 2008 · 112 Inlägg

kolvas skrev:

Astaroth skrev:

kolvas skrev:

så du köper nya däck varje vinter/sommar eller?

ett rätt förvarat däck blir inte fördärvat på 6 månader

Dom är som ett fint årgångsvin roll

du menar att dom blir bättre med åren?tongue

haha, nej, men jag hade inte viljat montera däck på min bil som tillverkades 2 dagar innan, utan det är väl bättre om dom ligger och drar åt sig lite tongue

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
5 november 2008 · 1 290 Inlägg

Losgard skrev:
Jag hade köpt däcken när jag är i behov av dom, och samtidigt kollat tillverkningsdatumet!
Gamla däck är aldrig bra, hade aldrig köpt nya däck som legat på hylla t.ex 6 månader. tongue

http://www.stro.se/alder.pdf

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Astaroth Däckmontör
5 november 2008 · 112 Inlägg

"Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem."

Losgard
5 november 2008 · 1 688 Inlägg

Det finns många oskrivna lagar för hur däck skall lagras, följs inte dessa så är det ju bara att konstatera att däcken blir föråldrade vid fel lagring.

Dessutom är testet 9 år gammalt, tror inte att någon utav däcken är s.k "Gröna Däck", dvs däck fria från ha-oljor.

Då kan vi dra slutsatsen att vill du vara säker, köp nytillverkade däck!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
kolvas
6 november 2008 · 4 001 Inlägg

Losgard skrev:
Det finns många oskrivna lagar för hur däck skall lagras, följs inte dessa så är det ju bara att konstatera att däcken blir föråldrade vid fel lagring.

Dessutom är testet 9 år gammalt, tror inte att någon utav däcken är s.k "Gröna Däck", dvs däck fria från ha-oljor.

Då kan vi dra slutsatsen att vill du vara säker, köp nytillverkade däck!

även utan ha-oljor så är ett däck knappast sämre om det är rätt förvarat i 6 månader eller t.o.m 1 år.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Losgard
6 november 2008 · 1 688 Inlägg

Well, folk gör ju givetvis som dem vill.
Men jag har svårt att se någon anledning till att köpa däck för att han dem liggandes ett år innan man skall bruka dem.
Dom bästa däcken är ju dom nyaste, även om det är små marginaler som skiljer.
Men sen är det också ytterst små marginaler som gäller liv och död i en livshotande trafiksituation.
T.ex hinna stanna 1 meter innan en utsvängande lastbil som kör mot väjningsplikt eller köra in i den.

Jag hade velat stanna. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
kolvas
6 november 2008 · 4 001 Inlägg

Losgard skrev:
Well, folk gör ju givetvis som dem vill.
Men jag har svårt att se någon anledning till att köpa däck för att han dem liggandes ett år innan man skall bruka dem.
Dom bästa däcken är ju dom nyaste, även om det är små marginaler som skiljer.
Men sen är det också ytterst små marginaler som gäller liv och död i en livshotande trafiksituation.
T.ex hinna stanna 1 meter innan en utsvängande lastbil som kör mot väjningsplikt eller köra in i den.

Jag hade velat stanna. tongue

då kör du aldrig ner däcken mer än 2mm eller? efter det så försämras ju greppet vid blött underlag.

Att köpa däck som är tillverkade för 12 månader sedan är inte trafikfarligt och försämrar inte greppet OM däcken varit förvarade rätt, det är betydligt sämre för däcken när bilen står på olika parkeringsplatser varje dag under sommaren.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Astaroth Däckmontör
8 november 2008 · 112 Inlägg

Helt rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang