3 november 2008
Trådstartare
Hej.
Tänkte förklara detta så bra jag kan.
Jag har en Saab 9000 CS 2.3T Fulltrycksturbo -92 med en Garrett T25 (TB2529)
Var ute och körde i lördags och märkte att turbon började föra oväsen när jag tryckte på lite, tänkte inte mer på det och fortsatte köra, märkte också att laddtrycket sjönk lite.
Lät bilen stå till idag (måndag) och när jag kör iväg tycker jag det ryker ovanligt mycket, jag tänker att det är väll för att det är kallt.
Senare på dagen när jag kör hem från skolan så ryker den bara mer och mer när jag gasar.
Jag tyckte till en början att det såg ut som vitrök men när jag stannar till ser jag att det är blå rök som kommer i mängder.
Jag kör hem bilen och precis när jag kommit hem så börjar "check oil level" lampan att lysa.
Jag kollar oljestickan och ser att oljan är under minimistrecket, slår på lite olja, startar bilen och gasar lite på tomgång och det fullständigt forsar ut blå rök från avgassystemet.
Pratade med Saab idag och de var till 90% säkra på att turbon hade gett upp.
Är detta tecken på ett turbo ras?
Hoppas ni orkade läsa allt, kom gärna med förslag på vad ni tror det kan vara.
MVH // Jonathan