3523
Sök

Bmw 540 ia e34 Problem

7 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, nu har jag iaf lärt mig att man inte ska lita på bmw´s räckvidsmätare stog att jag skulle komma 6,5mil till och då hände det som inte fick hända ca 5km innan bensinmacken ja skulle tanka på. Jo fick bensinstopp. Och som de flesta av mina kompisar sagt så går bensinpumpen lätt på bmw. Och jag ställde mig o lyssna och ingen pump gick så då bytte jag pumpen men fortfarande så startar ej bilen och pumpen går ej. men kopplar man 12 v direkt på pumpen så surrar den i gång så vad kan vara felet?

Har fått ett förslag vilket har att de har något att göra med larmet. men har ni några andra förslag på vad de kan vara?

Tilläggande får upp ett meddelande på check kontrollen " getriebeprogramm " har ingen aning om vad det är vore fint om nån visste?

mvh ludde.
Senast redigerat av Ludddz (4 november 2008)


Herr
285 Inlägg
3 november 2008
#2
säkring,relä?

7 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#3
allla säkringar ja kollat e hela, vad är de för relä och var sitter det isf då?


12 086 Inlägg
4 november 2008
#4
Jag har fått soppatorsk 2 ggr med min 540, båda gångerna ville bilen inte gå igång efter. Båda gångerna gungade jag på bilen bak så de vart lite turbulens i tanken då starta den, troligen så åker de in bottenslam lr nått i pumpen när man kör tort.

Men då gick ju iofs min pump, du är säker på att den är död lr?

7 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#5
pumpen är inte död då ja bytt pump. okej får testa o skaka lite ibak då. men nått tjall fram till pumpen då pumpen går om man drar dirr på batteriet sad


7 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#6
Får upp ett felmeddelande på checkkontrollen förresten " getriebeprogramm" vad nu de är om nån vet vad de kan vara så vore det jättesnällt.


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
4 november 2008
#7
Tips är att söka på APs(www.autopower.se) forum.

Exempel på svar i tråd om "Getriebeprogram".

"Getriebeprogram betyder "växellådsprogram" och innebär att elektroniken har kopplats bort av lådans styrbox varvid strömmen bryts till lådan och den styrs endast mekaniskt med spak och vajer så att endast 3an (eller 4an på senare lådmodellerl) och backen funkar som ett slags felsäkert läge. Det kan ha flera orsaker: lågt oljetryck, batterispänning eller elektriska fel." Om lådans box skickat in nödläge finns alltid minst en felkod att läsa av för den som har diagnosutrustning.

Batterispänning, oljenivå och lådans kanonkontakt är bra saker att börja kolla.

Tråden:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=187598

12 086 Inlägg
4 november 2008
#8
De där med "transproblem" som de står i min ruta får jag när jag varvar över 7000 varv, vilket jag kan med mitt chip. Växellådan känns mkt svampig och seg när man kör i det läget, är din likadan? I mitt fall räcker det med att starta om bilen så funkar de igen, men du har säkert större problem än så.

7 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#9
Nu har jag satt batteriet på laddning, vart kollar man oljenivån och lådans kanonkontakt då?
hur gör man för att få ur den ur det felsäkra läget då? måste man göra nått eller ?


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
5 november 2008
#10
har du prövat låta batteripolen vara av en halvtimme eller nå?

så datorn nollställs alltså


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
5 november 2008
#11
Hertigen skrev:
har du prövat låta batteripolen vara av en halvtimme eller nå?

så datorn nollställs alltså

Standardlösning... första jag testar om det är något problem... smile

7 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#12
Japp har jag testat står fortf de där Getriebeprogramm.


Random Hero
4 047 Inlägg
22 februari 2009
#13
kollat gnista o startspärr då ?

Dog food lid. Backwards

68 Inlägg
30 oktober 2009
#14
Jag har samma problem med min 540, fel meddelandet kommer upp minsta lilla jag rör gasen. sad hittade du felet på din? och vad var det för fel??


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
30 oktober 2009
#15
diesel_drutten skrev:
Jag har samma problem med min 540, fel meddelandet kommer upp minsta lilla jag rör gasen. sad hittade du felet på din? och vad var det för fel??

Jag tror inte du har samma fel som trådskaparen eftersom hans bil inte startar(bensinpumpen går inte).

Eller missförstår jag dig?

EDIT: Har du testat de lösningar vi gett förslag på i tråden?
Senast redigerat av TCG (30 oktober 2009)

1 482 Inlägg
30 oktober 2009
#16
Kolla motorrelät ( huvudrelät )
Drar inte det så drar inte pumprelät.

Kolla oljan i en 5hp30 låda är ett helvette. Enkelt sagt måste du palla upp bilen, ha olja redo att fylla ( rätt mycket ), starta motorn och ha termometer och mäta temperaturen på oljan i lådan och se till att det alltid rinner olja ur påfyllnadshålet, vid rätt temperatur ska du stänga pluggen. Tror det är 40 grader. Går den upp till 50+ så ere bara göra om, dock måste du vänta på att det blivit kallt igen.

Annars är det BMW och kolla felkoder eller om du känner någon med Carsoft eller liknande.

Jag hade ett liknande problem och då va det vevaxelgivaren som hade för högt motstånd ( 2.5Mohm ).
Mät up vevaxelgivaren, skall vara runt 500-800ohm.
Eftersom min motor bara tvärdog under körning så fick växellådsboxen spel också. Fick koppla ur boxarna och lägga dom hemma i ett dygn sen in med allt då funka det och har rullat 700 mil nu utan problem

Att köra en e34 tom på soppa e inge bra wink Kan hända mycket konstiga saker då. Jag tankar i i regel såfort jag kommer till 20 liter.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök