3191
Sök

Hög Bränsleförbrukning På En S40 T4

Körv
3 535 Inlägg
4 november 2008
Lamdbasond?

Truckdriving Man

Kolm
4 november 2008
Nej, det är ju pga Lambasonden. Min kompis s40 gick sönder, den drar 3 liter milen. Bara å byta så är det löst sen. Eller hur? tongue

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
4 november 2008
Jag hoppas att du inte läser på mätaren som ändrar efterhand som du gasar/belastningen ökar utan på genomsnittsmätaren.

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Kolm skrev:
Nej, det är ju pga Lambasonden. Min kompis s40 gick sönder, den drar 3 liter milen. Bara å byta så är det löst sen. Eller hur? tongue

säkert? för jag har bra värden på allt och har kollat felkoder och rengört luftfiltret men om det e lambdasonden så borde ju jag få dåliga värden eller? för jag gjorde besiktningen igår och fck bra värden och den gick igenom som den ska.

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Puff2k skrev:
Jag hoppas att du inte läser på mätaren som ändrar efterhand som du gasar/belastningen ökar utan på genomsnittsmätaren.

japp det gör jag och det står där att den drar 25.5 liter per 100km (2.5 liter/milen)

724 Inlägg
4 november 2008
Har du tankat 95??.....min t4:a drog skit mycket när jag snålade och tankade 95 istället för 98. då bilarna är inställa på 98 från volvo.

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
volvo-racer skrev:
Har du tankat 95??.....min t4:a drog skit mycket när jag snålade och tankade 95 istället för 98. då bilarna är inställa på 98 från volvo.

japp jag tankar bara 95 och har gjort hela tiden.. men bensinen kan nog inte ändra det från att den kanske ska dra runt 1.5 till 2.5 liter/milen det låter helt konstigt tycker jag men det e ju inte omöjligt att det kan va så

724 Inlägg
4 november 2008
Kör slut på din tank och tanka 98...kolla även tanklocket och i instruktionsboken där står det att det ska va 98...jag kom typ 40mil på full tank med min gamla t4 -03:a när jag tanka 95.

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
volvo-racer skrev:
Kör slut på din tank och tanka 98...kolla även tanklocket och i instruktionsboken där står det att det ska va 98...jag kom typ 40mil på full tank med min gamla t4 -03:a när jag tanka 95.

hjälper det verkligen så mycket?

724 Inlägg
4 november 2008
japp.. tro mig...eller åk ner till volvo och fråga....men kolla det jag skrev först så du inte tror att jag driver med dig.

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
volvo-racer skrev:
japp.. tro mig...eller åk ner till volvo och fråga....men kolla det jag skrev först så du inte tror att jag driver med dig.

nej nej asså jag tror dig jag vet att man ska tanka 98 igentligen men trodde inte det gjorde sån stor skillnad. konstigt bara. haha men ska testa det så kommer jag åter komma med resultat. tack för all hjälp smile

724 Inlägg
4 november 2008
Gör så lycka till.

1 688 Inlägg
4 november 2008
Varmkör motorn, nollställ mätarn och ge dig ut och kör lite motorväg med farthållarn på i 110km/h. Borde hamna kring 0.6-0.8. Vet inte exakt vad en T4 med ditt luftfilter och så drar.

Drar den fortfarande 2.5 liter milen så e nått skumt, förmodligen datorn som krånglar.

Tanka full tank och se hur långt du kommer istället.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

249 Inlägg
4 november 2008
Är det inte extra viktigt att tanka 98 på trimmade turbomotorer?

Iaf så brukar 98 vara runt 4-5% dyrare än 95 och det tjänar man ju in direkt på den lägre förbrukningen så.. enbart 98 för mig iaf. Tror 98oktan kommer ligga under 10:- lagom till julafton smile

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
85an skrev:

Iaf så brukar 98 vara runt 4-5% dyrare än 95 och det tjänar man ju in direkt på den lägre förbrukningen så.. enbart 98 för mig iaf. Tror 98oktan kommer ligga under 10:- lagom till julafton smile

hoppas det. bilen är et trimmad den e orginal så det är det som det konstiga är. den har bmc öppna luft filter

313 Inlägg
4 november 2008
Shady_killen skrev:
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:

nope inte än

okej inte än?
menar du att du ska sätta in en?

japp, det ska jag

okej!
har du problem med bränsleförbrukningen nu så lär du få det värre med en öppen dump tro mig.
jag kör med det och den slukar bensin som aldrig förr.
återcirkulerande eller original är ett hett tips!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Varmkör motorn, nollställ mätarn och ge dig ut och kör lite motorväg med farthållarn på i 110km/h. Borde hamna kring 0.6-0.8. Vet inte exakt vad en T4 med ditt luftfilter och så drar.

Drar den fortfarande 2.5 liter milen så e nått skumt, förmodligen datorn som krånglar.

Tanka full tank och se hur långt du kommer istället.

haha just nu när farthållaren inte funkar vet inte varför men den funkar inte :S

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 november 2008
85an skrev:

drömma går ju vad skulle ett fat kosta då? 20dollar?

2slow

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:
ezz4 skrev:

okej inte än?
menar du att du ska sätta in en?

japp, det ska jag

okej!
har du problem med bränsleförbrukningen nu så lär du få det värre med en öppen dump tro mig.

jaha okej men finns det återcirkulerande dump som har ett pys ljud eller nåt?

313 Inlägg
4 november 2008
Shady_killen skrev:
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:

japp, det ska jag

okej!

jaha okej men finns det återcirkulerande dump som har ett pys ljud eller nåt?

ja kolla på www.streetside.se så har dom hybrid som fungerar på s40.
du får ju själv bygga lite för att få den återcirkulerande med lite T-rör och siliconslangar men de är inget omständigt.
lovar du får ditt pysljud du vill ha!
men runt 3k får du räkna med för dumpen +alla tillbehör.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Sök