4546
Sök

Litet problem med b230 Ft igen...

730 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#1
Hejsan har rivit isär hela min topp och renoverat den och bytat toppackningen osv... nu har jag ett litet problem... När jag har kört en liten sväng (sisodär på 1 min) friskt med gas... så får jag ett hejdundrande övertryck i expantionskärlet och alla slangar till och från kylet... och det är vit gegga på oljelocket.. sad blir ganska le på detta vad kan det bero på ? är det något med toppackningen ? den ryker inte vitt eller liknande som den innan gjorde...

tacksam för svar..


Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
4 november 2008
#2
Övertryck tyder på en spricka i toppen. Behöver inte ryka något då. Geggan brukar man få iom att det är kondens. Titta ner på oljan så den inte är vit, för då är toppapackningen kass.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2008
#3
det låter som kompet kommer in i kylarsystemet sad är du säker på att toppen va rak?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

730 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#4
turboforssen skrev:
det låter som kompet kommer in i kylarsystemet sad är du säker på att toppen va rak?

Det värsta vart ju att den är presic ny "planad" eller vad man ska säga de fräste bort 0,2 mm så den blev exakt plan.. så det är detta som bekymmrar mig.. yikes

Fölkesberg Racing =)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2008
#5
antingen så har du sprika i toppen eller så har din topplockspakning pajat igen:(

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

730 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#6
Rand skrev:
plana toppen å ny packning så ska det nåt bli fint hade samma problem med 740 ; )

Även om toppen vart ny "planad" ?

Fölkesberg Racing =)

1 024 Inlägg
4 november 2008
#7
om den är det så har packingen gått då.. det låter som det iallfall, hade ochså jävla tryck i mina slangar å samma färg på vattnet å i oljan i motorn såg jätte okej ut fast packningen va kass. så vatten hade jag inte fått in i motorn,
Senast redigerat av Rand (4 november 2008)


183 Inlägg
4 november 2008
#8
Shallie skrev:
Hejsan har rivit isär hela min topp och renoverat den och bytat toppackningen osv... nu har jag ett litet problem... När jag har kört en liten sväng (sisodär på 1 min) friskt med gas... så får jag ett hejdundrande övertryck i expantionskärlet och alla slangar till och från kylet... och det är vit gegga på oljelocket.. sad blir ganska le på detta vad kan det bero på ? är det något med toppackningen ? den ryker inte vitt eller liknande som den innan gjorde...

tacksam för svar..


Mvh // Charlie

kylarvätskan blir mörk å grumlig efter ett tag om komp läcker in i kylkanalerna.

730 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#9
okej  tackar för svar.. men det som du sade Rand .. jag har ju fått vatten i oljan det är det som är mysko.. dock inte in i cylindrarna.. så då bör det väl vara att det läcker utav packningen ?

Fölkesberg Racing =)

136 Inlägg
4 november 2008
#10
det är packningen , vatten i oljan eller olja i vattnet , när ngt av dom sakerna uppstår så kan man vara säker på att packningen har gått !!


730 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#11
Olsson__ skrev:
det är packningen , vatten i oljan eller olja i vattnet , när ngt av dom sakerna uppstår så kan man vara säker på att packningen har gått !!

Vatten i oljan har jag ju, men har otroligt högt tryck i Vattnet också.. och så inget vatten i cylindrarna.. yikes detta är det jag bekymrar mig över att allt går omlott av varandra..=/

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

1 800 Inlägg
5 november 2008
#12
Oljan i vattnet kan ju bero på att detta kommit dit vid ett cylinderpackningsbrott eller då man demonterat toppen, så skölj systemet och häll på nytt glykolvatten.
Att det bubblar i expansionskärlet kan bero på att värmen från turbo och grenrör kokar vattnet i kärlet vid inspirerad och hårdare körning.


730 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#13
Hilmer skrev:
Oljan i vattnet kan ju bero på att detta kommit dit vid ett cylinderpackningsbrott eller då man demonterat toppen, så skölj systemet och häll på nytt glykolvatten.
Att det bubblar i expansionskärlet kan bero på att värmen från turbo och grenrör kokar vattnet i kärlet vid inspirerad och hårdare körning.

Okej tackar så mycket.. men dock så kokar det ej i expantionskärlet det är bara ett enormt övertryck..

Fölkesberg Racing =)

551 Inlägg
5 november 2008
#14
du har väl kört motorn lungt dom 50 första milen efter bytet?

You can't B serious, oh K

730 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#15
marven skrev:
du har väl kört motorn lungt dom 50 första milen efter bytet?

har inte rullat mer än 2 mil MAX .. då den inte lämnat grusvägen.. och har knappt tryckt på.. eller klart man gjort men inte maxat den alls på det viset..

Fölkesberg Racing =)

223 Inlägg
5 november 2008
#16
Fick så på min 240 i helgas, problemet var att termostaten hade låst sig! Vet inte om de e så i detta fall..

summitracing.com

730 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#17
Volvo_GL skrev:
Fick så på min 240 i helgas, problemet var att termostaten hade låst sig! Vet inte om de e så i detta fall..

Vilket problem hade du när du hade helgas ?

Fölkesberg Racing =)

18 Inlägg
5 november 2008
#18
Shallie skrev:
Volvo_GL skrev:
Fick så på min 240 i helgas, problemet var att termostaten hade låst sig! Vet inte om de e så i detta fall..

Vilket problem hade du när du hade helgas ?

haha charlie då! han fick problemet i helgen! wink


730 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#19
Stolze skrev:
Shallie skrev:
Volvo_GL skrev:
Fick så på min 240 i helgas, problemet var att termostaten hade låst sig! Vet inte om de e så i detta fall..

Vilket problem hade du när du hade helgas ?

haha charlie då! han fick problemet i helgen! wink

Jaha helgas wink hahah Shiit ah du tongue nu ramlade 5 öringen ned. big_smile

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#20
Behöver er hjälp nu... har som ni som läst tråden tidigare ett övertryck i vattenkanalerna och vatten i oljan... tog av toppen nyligen och fick se att topplockspackningen är hel yikes vad kan orsaka ett sådant övertryck och göra så att vatten åker in i oljan ?

Tacksam för snabba svar...

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)


Sök