Hejsan har rivit isär hela min topp och renoverat den och bytat toppackningen osv... nu har jag ett litet problem... När jag har kört en liten sväng (sisodär på 1 min) friskt med gas... så får jag ett hejdundrande övertryck i expantionskärlet och alla slangar till och från kylet... och det är vit gegga på oljelocket.. blir ganska le på detta vad kan det bero på ? är det något med toppackningen ? den ryker inte vitt eller liknande som den innan gjorde...
Övertryck tyder på en spricka i toppen. Behöver inte ryka något då. Geggan brukar man få iom att det är kondens. Titta ner på oljan så den inte är vit, för då är toppapackningen kass.
MVH
Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
det låter som kompet kommer in i kylarsystemet är du säker på att toppen va rak?
Det värsta vart ju att den är presic ny "planad" eller vad man ska säga de fräste bort 0,2 mm så den blev exakt plan.. så det är detta som bekymmrar mig..
om den är det så har packingen gått då.. det låter som det iallfall, hade ochså jävla tryck i mina slangar å samma färg på vattnet å i oljan i motorn såg jätte okej ut fast packningen va kass. så vatten hade jag inte fått in i motorn,
Hejsan har rivit isär hela min topp och renoverat den och bytat toppackningen osv... nu har jag ett litet problem... När jag har kört en liten sväng (sisodär på 1 min) friskt med gas... så får jag ett hejdundrande övertryck i expantionskärlet och alla slangar till och från kylet... och det är vit gegga på oljelocket.. blir ganska le på detta vad kan det bero på ? är det något med toppackningen ? den ryker inte vitt eller liknande som den innan gjorde...
tacksam för svar..
Mvh // Charlie
kylarvätskan blir mörk å grumlig efter ett tag om komp läcker in i kylkanalerna.
okej tackar för svar.. men det som du sade Rand .. jag har ju fått vatten i oljan det är det som är mysko.. dock inte in i cylindrarna.. så då bör det väl vara att det läcker utav packningen ?
det är packningen , vatten i oljan eller olja i vattnet , när ngt av dom sakerna uppstår så kan man vara säker på att packningen har gått !!
Vatten i oljan har jag ju, men har otroligt högt tryck i Vattnet också.. och så inget vatten i cylindrarna.. detta är det jag bekymrar mig över att allt går omlott av varandra..=/
Oljan i vattnet kan ju bero på att detta kommit dit vid ett cylinderpackningsbrott eller då man demonterat toppen, så skölj systemet och häll på nytt glykolvatten. Att det bubblar i expansionskärlet kan bero på att värmen från turbo och grenrör kokar vattnet i kärlet vid inspirerad och hårdare körning.
Oljan i vattnet kan ju bero på att detta kommit dit vid ett cylinderpackningsbrott eller då man demonterat toppen, så skölj systemet och häll på nytt glykolvatten. Att det bubblar i expansionskärlet kan bero på att värmen från turbo och grenrör kokar vattnet i kärlet vid inspirerad och hårdare körning.
Okej tackar så mycket.. men dock så kokar det ej i expantionskärlet det är bara ett enormt övertryck..
du har väl kört motorn lungt dom 50 första milen efter bytet?
har inte rullat mer än 2 mil MAX .. då den inte lämnat grusvägen.. och har knappt tryckt på.. eller klart man gjort men inte maxat den alls på det viset..
Behöver er hjälp nu... har som ni som läst tråden tidigare ett övertryck i vattenkanalerna och vatten i oljan... tog av toppen nyligen och fick se att topplockspackningen är hel vad kan orsaka ett sådant övertryck och göra så att vatten åker in i oljan ?