4235
Sök

Kompressor eller turbo?

maxtreme
90 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
#61
denna bil har jag inte och kör me varje dag.. Audin går i första hand. Bmwn har jag mest som en andra bil. Vill bara ha lite mer att köra med.. Kommer inte att trimma den nå mer.. Visst alltid vill man ju ha mer hk men känns som jag lägger hällre pengarna då på audin..


opelmtx
7 mars 2006
#62
turbomaniac skrev:
Om man vill att grejerna ska hålla så bör man kanske inte köpa alla grejer på skroten för en pizza.
Visst kan man få tag i bra saker där med, men å räkna me en budget på 6000:- å det ska hålla
hela sommarn jo tjena
Mycket vill ha mer, lite pill på laddtrycket å på med mera soppa då vet no de flesta här vad som händer då! ä kanske inte så roligt å "snåla" å stå med en sprängd motor, vad kostar det å byta
tex topp, kolvar, stakar ,vev etc 

själv började det med ett b21et bygge på ca 250hk  blev snart b23 å tanke på ca 350-400hk
nya kolvar större turbo,eftrmarknadssprut, H profilstakar å då blir man ju bra sugen på mera hk
sen ska man ha en drivlina som pallar, börja me m90 som sen vart en BMW låda när det råkade ramlade in en ordetlig topp så det kostar mer än vad man från början tängt, de vet nog de flesta som någon gång har trimmat har lagt ut nästan 46000:- å då år det mycket kvar innan start
å jag har hafft en jädra tur å hittat bra grejer t bra pris visst har det tagit ett tag typ 2 år men
vill inte att nått pajar första VECKAN smile

Ja du micke ett nöje att skruva med dig du lär dig av mina mistag:)
Jag säger så här så mycket motorer jag o turbomaniac har bytt i mina turbo bilar för man tror man kan fuska till sig HK är det inte turbo agg så är det stakar ellr v-lådor och inte att tala om hur många block vi har sprängt vad kostar inte ett turbo block? om man nu ska vara så seriös? så man köper ett sådant!


MEN Jag säger som säkert många andra  lyckas ni bygga en motor med 4-500 hk som håller ett eller flera år om man kör vardagliga rutter med den för 2-30000kr så GRATTIS!

16 Inlägg
7 mars 2006
#63
maxtreme skrev:
denna bil har jag inte och kör me varje dag.. Audin går i första hand. Bmwn har jag mest som en andra bil. Vill bara ha lite mer att köra med.. Kommer inte att trimma den nå mer.. Visst alltid vill man ju ha mer hk men känns som jag lägger hällre pengarna då på audin..

OK då ä det en annan sak men tror inte att du klarar å hålla de under 6000 ändå
de e inte bara å muttra på en kompressor el turbo man bör väll svarva kolvarna lite, fila förbränningsumen kanske, större spridare å så vet ju inte riktigt hur seriöst det ska va men som
opelmtx skrev så har man ju (iallafall han) lärt sig av sina misstag
Senast redigerat av turbomaniac (7 mars 2006)


maxtreme
90 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
#64
hur har du beemer gjort då? Har han fantiserat ihop det hela och tror på den när han kör? Pyser själv när han växlar..?? Har sett under motorhuven på den och turbon finns då där!! wink


opelmtx
7 mars 2006
#65
maxtreme skrev:
hur har du beemer gjort då? Har han fantiserat ihop det hela och tror på den när han kör? Pyser själv när han växlar..?? Har sett under motorhuven på den och turbon finns då där!! wink

Ja men det har ju kostat lite då det är väl en himmla skilnad på 6000kr och 25000kr?

maxtreme
90 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
#66
joo men den han håller på att bygga som seriöst kommer ju att landa runt 500hk.. 525 som han har satt in turbon i har han ju inte gjort nått mer åt och det är ju så jag hade tänkt mig. Jag känner mig inte ha råd att bygga en helt ny motor.. Så jag nöjjer mig med lite mer hk så man kan busa lite mer..


6 Inlägg
7 mars 2006
#67
maxtreme skrev:
hur har du beemer gjort då? Har han fantiserat ihop det hela och tror på den när han kör? Pyser själv när han växlar..?? Har sett under motorhuven på den och turbon finns då där!! wink

Haha ja nästan äre så.. gjorde de förut men polarna tyckte att ja va så konstig så ja blev tvungen att
sätta dit grejjerna så ja slutade låta hela tiden ja körde...smile

Jag har 8:8 i komp på min å på bensin pallar den med 0.5 i ladd utan kompsänkning, innan de spikar, därför kör ja på sprit vilket gör att ja kan köra på 0.7 i ladd utan problem..

Kör med 740turbo spridare (dom e på 300cc)


///zemrén


251 Inlägg
8 mars 2006
#68
en kompis turbo konverterade sin kadett  för en kostnad av delar för ca1500kr å litte jobb det hear hållt i ett år nu han ladda ca 0,5

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 mars 2006
#69
okej. bara för skojs skull ska jag dra två exempel. den snåle och den som ville de skulle hålla.

Vi börjar med den som ville det skulle hålla.
Vår drivlina i rallybilen.

Audi 5 cyl NG motor 1 200 kr
Borrning av block 3 000 kr
Stakar Verdi 12 000 kr
Kolvar JE special 15 000 kr
Ballansering och viktjustering 5cyl motor 7 000kr
Mikuni förgasare 5st på platta 2 250 kr/st   11 250 kr
Ombyggnad och bearbetning av 10V topp inkl slipning av kamaxel  25 000 kr
Topp packning special 2 000 kr
Sachs tryckplatta med 4 pucks lameller 2 st 6 000 kr
Växellåda Audi Europe sport quattro låda 60 000 kr
Mappning/inställning och landsvägs test 5 000 kr

Har säkert glömt något.
Pris motor 147 450 kr
Slut effekt ca 240hk.
Motorn spikade efter tredje tävlingen den gick.

Exempel 2.

Golf 1 Turbo

Corrado G60 motor 1 000 kr
Ballansering och viktjustering 2 000 kr
Masserati Turbo (ingen aning om sort) 3 000 kr
Växellåda golf GTI orginal 500 kr
Byte av 2 drev i växellåda 2 000 kr
Weber tryckförgasare 2 000 kr
IC och tryckrör 1 500 kr
Sachs tryckplatta samt 4 pucks lamell 1 st 4 000 kr
Vattensprut hemmabyggt 1 800 kr  Fungerade utmärkt.
Ombyggnad och bearbetning av golf GTI 8V topp samt kamaxel 8 000 kr
Mappning/iställning en tårta á 150 kr

Pris motor 25 950kr
Slut effekt 265 bänkade hk.
Bilen lever än.

ska tillägga att de inte är strickta priser utan ca priser.

Varför skulle man inte kunnabygga en motor som håller för en snål slant.
De handlar ofta om hur man bygger den och vilken kunskap man har.

Mappningen av vår rally motor gjordes på 116 oktanig bensin.
Den kördes sedan på 99 oktanig pga att vi inte fått informationen, därav anledningen till att den spikade.
Senast redigerat av Lucifer84 (8 mars 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

10 287 Inlägg
8 mars 2006
#70
Ehhh, ja men.....
Mappa på 116 och köra på 99? Då spelar det ju ingen roll hur seriöst man bygger.

Och angående att "kunnabygga en motor som håller för en snål slant" - Absolut ! Men det kräver som sagt var att man ha kontakter så att man kan få "mappning för en tårta". Min granne som vill trimma har tyvärr inte det....

/Göran


Lucifer84 skrev:
Varför skulle man inte kunnabygga en motor som håller för en snål slant.
De handlar ofta om hur man bygger den och vilken kunskap man har.

Mappningen av vår rally motor gjordes på 116 oktanig bensin.
Den kördes sedan på 99 oktanig pga att vi inte fått informationen, därav anledningen till att den spikade.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

opelmtx
8 mars 2006
#71
Lucifer84 skrev:
Exempel 2.

Golf 1 Turbo

Corrado G60 motor 1 000 kr
Ballansering och viktjustering 2 000 kr
Masserati Turbo (ingen aning om sort) 3 000 kr
Växellåda golf GTI orginal 500 kr
Byte av 2 drev i växellåda 2 000 kr
Weber tryckförgasare 2 000 kr
IC och tryckrör 1 500 kr
Sachs tryckplatta samt 4 pucks lamell 1 st 4 000 kr
Vattensprut hemmabyggt 1 800 kr  Fungerade utmärkt.
Ombyggnad och bearbetning av golf GTI 8V topp samt kamaxel 8 000 kr
Mappning/iställning en tårta á 150 kr

Pris motor 25 950kr
Slut effekt 265 bänkade hk.
Bilen lever än.

ska tillägga att de inte är strickta priser utan ca priser.

Varför skulle man inte kunnabygga en motor som håller för en snål slant.
De handlar ofta om hur man bygger den och vilken kunskap man har.

Mappningen av vår rally motor gjordes på 116 oktanig bensin.
Den kördes sedan på 99 oktanig pga att vi inte fått informationen, därav anledningen till att den spikade.

Ja du öka motor effekten 105 hk? till en kostnad av ca 26000kr?  då är du ju NÄSTAN uppe i 300kr för 1HK
Senast redigerat av opelmtx (8 mars 2006)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 mars 2006
#72
Sharky skrev:
Ehhh, ja men.....
Mappa på 116 och köra på 99? Då spelar det ju ingen roll hur seriöst man bygger.

Och angående att "kunnabygga en motor som håller för en snål slant" - Absolut ! Men det kräver som sagt var att man ha kontakter så att man kan få "mappning för en tårta". Min granne som vill trimma har tyvärr inte det....

/Göran


Lucifer84 skrev:
Varför skulle man inte kunnabygga en motor som håller för en snål slant.
De handlar ofta om hur man bygger den och vilken kunskap man har.

Mappningen av vår rally motor gjordes på 116 oktanig bensin.
Den kördes sedan på 99 oktanig pga att vi inte fått informationen, därav anledningen till att den spikade.


anstränger man sig så hittar man kontakterna. Du borde väl känna någon som kan få ner priset på något, se där då har han en kontakt.
Man får börja med att leta sig fram å undersöka sen kan man börja trimma. dekan ta 2 veckor eller 2 år innan man har fått in all info och hjälp från folk som man önskar.
Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge sägs de ju wink

Ehhh, ja men.....
Mappa på 116 och köra på 99? Då spelar det ju ingen roll hur seriöst man bygger.
Nej precis, då är de ju nånstans de skett en miss.
Missen att vi inte fått reda på att han mappat motorn på 116 har den här personen bett om ursäkt för och har åtgärdat felet också med lite kompensaton,
Nu va de inte så mycke som gick rent åt helvete utan kunde fixas till för en relativt billig slant, men de känns ändå.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 mars 2006
#73
opelmtx skrev:
Ja du öka motor effekten 105 hk? till en kostnad av ca 26000kr?  då är du ju NÄSTAN uppe i 300kr för 1HK

Vad är de man brukar säga om de. sugis å turbo? att de kostar per hk?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

opelmtx
8 mars 2006
#74
Lucifer84 skrev:
opelmtx skrev:
Ja du öka motor effekten 105 hk? till en kostnad av ca 26000kr?  då är du ju NÄSTAN uppe i 300kr för 1HK

Vad är de man brukar säga om de. sugis å turbo? att de kostar per hk?

Ja tidigare i tråden skrev ju Sharky för att trimma en turbo motor kostar det ca 300 kr per hk
Så dina 105 hk med sharkys uträkning skulle kosta 31500kr men som du skrev kan man göra något skälv oxå kan det bli billigare... Sitter man o funderar på det så är det ju ganska dyrt. Men det är klart det kostar att ligga på topp:P

404 Inlägg
8 mars 2006
#75
Hehe börja kör cheva istället, splitterny motor koppling, låda bakaxel på 850hk kostar 160000:- bara att beställa, hemma på en vecka och 100% driftsäkert allting.
188kr/hk fast det är ju sugmotor, vet inte vad man räknar på kr/hk då?

Glömde bort frakten där, släng på 10k så har man det i garaget smile
Senast redigerat av Attenator (8 mars 2006)


10 287 Inlägg
8 mars 2006
#76
Hade motorn Noll Hkr i orginal???

Min formel är per Hkr man trimmar över orginaleffekt.

Så om den där Cheva halvtonsmotorn hade 350Hkr i orginal så har man trimmat 500Hkr.

Dividera 170.000 / 500 = 340Kr/Hkr.

/Göran

Attenator skrev:
Hehe börja kör cheva istället, splitterny motor koppling, låda bakaxel på 850hk kostar 160000:- bara att beställa, hemma på en vecka och 100% driftsäkert allting.
188kr/hk fast det är ju sugmotor, vet inte vad man räknar på kr/hk då?

Glömde bort frakten där, släng på 10k så har man det i garaget smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 Inlägg
8 mars 2006
#77
Lucifer84 skrev:
okej. bara för skojs skull ska jag dra två exempel. den snåle och den som ville de skulle hålla.

Vi börjar med den som ville det skulle hålla.
Vår drivlina i rallybilen.

Audi 5 cyl NG motor 1 200 kr
Borrning av block 3 000 kr
Stakar Verdi 12 000 kr
Kolvar JE special 15 000 kr
Ballansering och viktjustering 5cyl motor 7 000kr
Mikuni förgasare 5st på platta 2 250 kr/st   11 250 kr
Ombyggnad och bearbetning av 10V topp inkl slipning av kamaxel  25 000 kr
Topp packning special 2 000 kr
Sachs tryckplatta med 4 pucks lameller 2 st 6 000 kr
Växellåda Audi Europe sport quattro låda 60 000 kr
Mappning/inställning och landsvägs test 5 000 kr

Har säkert glömt något.
Pris motor 147 450 kr
Slut effekt ca 240hk.
Motorn spikade efter tredje tävlingen den gick.

Exempel 2.

Golf 1 Turbo

Corrado G60 motor 1 000 kr
Ballansering och viktjustering 2 000 kr
Masserati Turbo (ingen aning om sort) 3 000 kr
Växellåda golf GTI orginal 500 kr
Byte av 2 drev i växellåda 2 000 kr
Weber tryckförgasare 2 000 kr
IC och tryckrör 1 500 kr
Sachs tryckplatta samt 4 pucks lamell 1 st 4 000 kr
Vattensprut hemmabyggt 1 800 kr  Fungerade utmärkt.
Ombyggnad och bearbetning av golf GTI 8V topp samt kamaxel 8 000 kr
Mappning/iställning en tårta á 150 kr

Pris motor 25 950kr
Slut effekt 265 bänkade hk.
Bilen lever än.

ska tillägga att de inte är strickta priser utan ca priser.

Varför skulle man inte kunnabygga en motor som håller för en snål slant.
De handlar ofta om hur man bygger den och vilken kunskap man har.

Mappningen av vår rally motor gjordes på 116 oktanig bensin.
Den kördes sedan på 99 oktanig pga att vi inte fått informationen, därav anledningen till att den spikade.

visst kan man trimma "dyrt" å "billigt" men  var det inte så att maxexreme inte hade mer än 6000 spänn att tillgå för tillfället frågan är vad man får för det om man tittar på ovanstående?
men prova å spänn faste en turbo å kör tills det rasar man har garanterat kul undertiden


Rohdin
8 mars 2006
#78
Lucifer84---> vart hittade du G60 motorn och GTI lådan för så billigt pris??

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 mars 2006
#79
Rohdin skrev:
Lucifer84---> vart hittade du G60 motorn och GTI lådan för så billigt pris??

www.returbilen.se bla, har fasta priser på alla sina grejer, en stor lista med allt uppradat. inget som tas efter hur de ser ut eller fungerar, du skruvar bort de själv å andra sidan men vafan de kan jag meskäl göra om de är så billigt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 mars 2006
#80
opelmtx skrev:
Lucifer84 skrev:
opelmtx skrev:
Ja du öka motor effekten 105 hk? till en kostnad av ca 26000kr?  då är du ju NÄSTAN uppe i 300kr för 1HK

Vad är de man brukar säga om de. sugis å turbo? att de kostar per hk?

Ja tidigare i tråden skrev ju Sharky för att trimma en turbo motor kostar det ca 300 kr per hk
Så dina 105 hk med sharkys uträkning skulle kosta 31500kr men som du skrev kan man göra något skälv oxå kan det bli billigare... Sitter man o funderar på det så är det ju ganska dyrt. Men det är klart det kostar att ligga på topp:P

javisst gör de de  smile
Tänk va enkelt de hade varit om allt hade passat på allt.
Tex en topp från en skyline å bara pressa på en opel sexa. då hade de inte varit kul ju.  wink

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot


Sök