4486
Sök

Vad händer om man bara ställer upp soppatrycket på en 850 t5??

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Vad händer om man köper en ställbar btr och enbart ställer upp soppa trycket. Inget chipp eller nått utan bara mer soppatryck! 

Kan man plocka ur lite hästar eller vad händer?

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

187 Inlägg
5 november 2008
#2
den skulle bara blöddra trorja? Och ingen extra effekt skulle ja tro me tongue Men rätta mig någon om jag har fel!


Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
Ja jag misstänker det också!  Den borde få aldeles för mycket soppa... Men jag kan också ha fel...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

819 Inlägg
5 november 2008
#4
då måste du vell kompensera med högre laddtryck med.. Men jag skulle aldrig i hela mitt liv hålla på och pilla sådär.. Bättre att du chippar den så blir det ordentligt gjort

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#5
Nej jag ska inte göra det! Jag bara undrar vad som händer... och om man kuinde plocka ur några ponnysar med bara en st-btr...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#6
Varför då?
När man chippar bilen höjs ju även bränsletrycket vad jag har förstått...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 november 2008
#7
höjer man soppan så måste man ju även höja laddet som en tidigare skrev, tror inte den skulle gå\må bättre av bara högre soppa tryck


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2008
#8
andreasgustavsson skrev:
då måste du vell kompensera med högre laddtryck med.. Men jag skulle aldrig i hela mitt liv hålla på och pilla sådär.. Bättre att du chippar den så blir det ordentligt gjort

Det hjälper inte.

Bilen lägger ihop 1 del bränsle med 14.7delar luft.   LMM mäter luften och insprutningen vet hur många millisekunder den behöver öppna spridaren för att få rätt mängs bränsle.

ökar man bränsletrycket kommer bilen spruta in mer soppa.   ökar man luften så kommer bilen märka det och lägga till ännu mer soppa.

dvs pilla inte på saker, i synnerhet det ni inte förstår fullt ut hur det hänger ihop och fungerar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2008
#9
Blacksmoke skrev:
Kan man plocka ur lite hästar eller vad händer?
MVH Per

Ett dricksglas rymmer ju inte mer bara för att du fyller det med brandslang...  eller hur
Senast redigerat av torpis (5 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2008
#10
BBAD skrev:
höjer man soppan så måste man ju även höja laddet som en tidigare skrev, tror inte den skulle gå\må bättre av bara högre soppa tryck

Nej fel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2008
#11
Blacksmoke skrev:
Varför då?
När man chippar bilen höjs ju även bränsletrycket vad jag har förstått...

Nej fel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
5 november 2008
#12
OK. Här är det viktiga - fundera en skvätt nu.

torpis skrev:
LMM mäter luften och insprutningen vet hur många millisekunder den behöver öppna spridaren för att få rätt mängs bränsle.

Den som har programmerat sprutet på Volvo vet att : "med 1 millisekunds öppningstid på spridaren som har 3 bars soppatryck så kommer jag att spruta in 1 gram bensin".

Om man nu höjer soppatrycket så kommer man att spruta in mera bensin än vad som är tänkt och motorn kommer att gå fetare vilket inte ger mera effekt - bara dyrare sopparäkning.

Normalt sett så kommer dock sprutet att via lambdasonden upptäcka detta och kompensera tillbaka så att blandningen stämmer igen. Och eventuellt sparka bakut och tända motorindikeringslampan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#13
ja då har jag väl fått svar på mina frågor. Man måste ju fråga för att få reda på saker... Nu vet jag vad som gäller och kommer att vidarebefodra det.

Men en fråga till har jag! Torpis skrev att bilen kommer känna av om den får mer luft och då spruta in mer bränsle! Innebär det att om man höjer laddtrycket så kommer bilen automatiskt att skjuta in mer bränsle??

MVH Per
Senast redigerat av Blacksmoke (6 november 2008)

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 november 2008
#14
Blacksmoke skrev:
Innebär det att om man höjer laddtrycket så kommer bilen automatiskt att skjuta in mer bränsle??

MVH Per

Javisst, dock rör man sig i ett område utanför vad som är tänkt. bilen är inte mappad där och man kan köra sönder saker. Bilen vet att mer luft kommer in men den har inga order om vad den skall göra efter en viss gräns och blir ställd. Där Volvo lämnade har autotech tagit över och"förlängt" mappen för att klara av mer laddtryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#15
Aha! Man tackar och bugar!!! wink

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

10 287 Inlägg
6 november 2008
#16
Det som sprutet (i huvudsak) gör är att:

- Bestämma hur mycket bensin som skall sprutas in
- Bestämma vilken förtändning motorn skall ha
- Bestämma vilket laddtryck som skall användas

Detta gör sprutet en gång varje vevaxelvarv.

För att sprutet skall kunna bestämma detta så krävs dels att sprutet får signaler som berättar hur omgivningen ser ut och en (eller rättare sagt flera) stora tabeller där det står bensinmängd, förtändning och laddtryck beroende på vilka signalvärden sprutet har läst av.

Vi tar nu och går igenom hur sprutet "tänker" på ett vevaxelvarv:

----------------------------------------------------------------------------------------

Nä men se godmorgon kära motor !

Hmmmmm......låt oss läsa av signaler:

- Vattentemp = 88 grader : OK, varm motor - ingen uppfettning behövs
- Knacksensorn är tyst: Bra, motorn spikar inte
- Lambdasonden visar ett värde som motsvarar lambda = 1 : Bra. Vi behöver inte fetta på eller leana ur.
- Vevaxelgivaren säger att vi har 120 grader kvar till öd: Gott om tid att jobba alltså.
- Kamlägesgivaren visar att vi ligger på den fyrtaksfas som innebär att vi skall trycka in soppa i ettans cylinder.
- Uträknad signal från vevaxelgivaren säger att motorn snurrar just nu med 3500 rpm. Då skall vi titta i tabellen för 3500 rpm.
- Luftmassemätaren ger en signal som motsvarar 30 gram luft per sekund. Då skall vi alltså följa raden i tabellen för 3500rpm tills vi kommer fram till 30 gram luft.
- Spjället är nertryckt till 78%. Då skall vi på raden för 3500rpm vid 30 gram luft öppna undertabellen och kika på spjäll = 78%.

Aha!

Då skall vi:

- Öppna spridare för cylinder ett i 3.27 millisekunder
- Lägga på en förtändning på 23 grader
- Sikta på ett laddtryck på 0.63 bar

Hnmmmmm..... då måste jag kolla laddtrycket...ett ögonblick. OK, laddtrycksgivaren säger att vi just nu har 0.48bar. Då skall vi hålla igen wastegaten liiiite till så att laddtrycket stiger.

Mission Completed! Nu kan jag sova tills nästa vevaxelvarv



------------------------------------------------------------

Detta var en förenkling därför att i verkligheten så finns det kompensationstabeller för bla den inlärning som sprutet gör, tex om sprutet upptäcker att bilen går för fett trots att sprutet gör som det står i tabellerna så lägger den till en reduktionsfaktor i en kompensationstabell. Om den spikar så reducerar den endera laddtryck eller höjer tändningen etc etc.

Notera att det är sprutet själv som reglerar laddtrycket på dessa bilar. Ändrar man det manuellt så är man ute på hal is för då funkar inte sprutet som det är tänkt. Bl a så kan då inte sprutet backa laddtrycket om motorns skulle spika och man kan inte vara säker på att tabellen räcker till för det laddtryck man har kranat in.

/Göran



Blacksmoke skrev:
Men en fråga till har jag! Torpis skrev att bilen kommer känna av om den får mer luft och då spruta in mer bränsle! Innebär det att om man höjer laddtrycket så kommer bilen automatiskt att skjuta in mer bränsle??

MVH Per

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#17
hehe tack! Det bar en bra förenklad förklaring på hur det går till!

Bockar och bugar!

MVH

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!


Sök