Det som sprutet (i huvudsak) gör är att:
- Bestämma hur mycket bensin som skall sprutas in
- Bestämma vilken förtändning motorn skall ha
- Bestämma vilket laddtryck som skall användas
Detta gör sprutet en gång varje vevaxelvarv.
För att sprutet skall kunna bestämma detta så krävs dels att sprutet får signaler som berättar hur omgivningen ser ut och en (eller rättare sagt flera) stora tabeller där det står bensinmängd, förtändning och laddtryck beroende på vilka signalvärden sprutet har läst av.
Vi tar nu och går igenom hur sprutet "tänker" på ett vevaxelvarv:
----------------------------------------------------------------------------------------
Nä men se godmorgon kära motor !
Hmmmmm......låt oss läsa av signaler:
- Vattentemp = 88 grader : OK, varm motor - ingen uppfettning behövs
- Knacksensorn är tyst: Bra, motorn spikar inte
- Lambdasonden visar ett värde som motsvarar lambda = 1 : Bra. Vi behöver inte fetta på eller leana ur.
- Vevaxelgivaren säger att vi har 120 grader kvar till öd: Gott om tid att jobba alltså.
- Kamlägesgivaren visar att vi ligger på den fyrtaksfas som innebär att vi skall trycka in soppa i ettans cylinder.
- Uträknad signal från vevaxelgivaren säger att motorn snurrar just nu med 3500 rpm. Då skall vi titta i tabellen för 3500 rpm.
- Luftmassemätaren ger en signal som motsvarar 30 gram luft per sekund. Då skall vi alltså följa raden i tabellen för 3500rpm tills vi kommer fram till 30 gram luft.
- Spjället är nertryckt till 78%. Då skall vi på raden för 3500rpm vid 30 gram luft öppna undertabellen och kika på spjäll = 78%.
Aha!
Då skall vi:
- Öppna spridare för cylinder ett i 3.27 millisekunder
- Lägga på en förtändning på 23 grader
- Sikta på ett laddtryck på 0.63 bar
Hnmmmmm..... då måste jag kolla laddtrycket...ett ögonblick. OK, laddtrycksgivaren säger att vi just nu har 0.48bar. Då skall vi hålla igen wastegaten liiiite till så att laddtrycket stiger.
Mission Completed! Nu kan jag sova tills nästa vevaxelvarv
------------------------------------------------------------
Detta var en förenkling därför att i verkligheten så finns det kompensationstabeller för bla den inlärning som sprutet gör, tex om sprutet upptäcker att bilen går för fett trots att sprutet gör som det står i tabellerna så lägger den till en reduktionsfaktor i en kompensationstabell. Om den spikar så reducerar den endera laddtryck eller höjer tändningen etc etc.
Notera att det är sprutet själv som reglerar laddtrycket på dessa bilar. Ändrar man det manuellt så är man ute på hal is för då funkar inte sprutet som det är tänkt. Bl a så kan då inte sprutet backa laddtrycket om motorns skulle spika och man kan inte vara säker på att tabellen räcker till för det laddtryck man har kranat in.
/Göran
Blacksmoke skrev:
Men en fråga till har jag! Torpis skrev att bilen kommer känna av om den får mer luft och då spruta in mer bränsle! Innebär det att om man höjer laddtrycket så kommer bilen automatiskt att skjuta in mer bränsle??
MVH Per