3583
Sök

Spikningar på nybyggd Olds V8

60 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Hjälp mig!

Jag har ju byggt en motor och inte sparat på något direkt.
Men när jag är ute och kör så börjar den spika vid en 4000 varv.

Kollade kompet med en komptestmätare och det hamnade på 12.5
Tändningen är inställd på 10 grader
Tankar V-power och ändå håller det på.

Vad skall göras?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

1 353 Inlägg
5 november 2008
#2
skulle vara bra om du skrev vad för motor det gäller? (:

There's no replacement for displacement

60 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
Ok.

Det är en oldsmobile 1970 455 som är borrad upp till 468.
Har H profil stakar, Arialskolvar, balancerad vev, alu edelbrock toppar, MSD tändning med 6 AL box och blast 2 tändspole, Torker insug, Speed demon förgasare.

Ifall det hjälpte dig något

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

644 Inlägg
5 november 2008
#4
Jag hade provat att sänka tändningen lite..


Med lem
1 127 Inlägg
5 november 2008
#5
Kör den i bänk och låt någon kunnig bestycka den. Går ju uppenbarligen för magert nu.

Backa tändning går ju också, men jag tycker tändningen verkar ganska låg redan nu.


60 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#6
för magert vet jag ju itne om den går. Den häver in bränsle i andra steget. Och som sagt tändnigen är lågt iställd redan.
Kan ju prova att öka mängden soppa i andrasteget och se ifall det hjälper

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

644 Inlägg
5 november 2008
#7
Är du säker på att du har tändmarkeringen rätt? Spikningar beror ju på för tidig förbränning, så öka bränslemängden borde ju inte hjälpa,snarare tvärtom..


Mek
88 Inlägg
5 november 2008
#8
Kolla så 10 grader verkligen är 10 grader., borde ju inte spika på 10 gr sugmotor.

Livet börjar vi 2 bars ladd

60 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#9
När jag satte ihop motorn så hade jag 1ans kolv i TDC samtidigt som jag kollade på svängningsdämparen att det verkligen var 0.
Så det stämmer

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

60 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#10
Kom precis från garaget.
Nu ändrar jag kurvan i fördelaren.
http://www.msdignition.com/uploadedFile … ctions.pdf

Ifall ni kolla sidan 3 så tog jag C med heavy light silver, och heavy silver fjädrar samtidigt som jag tog silvertyngd.

då landar jag på runt 25 grader
samtidigt som jag har tändningen inställd på 10
10+25=35 grader och då skall det väll gå bättre.

Nu har jag 10+21=31 kanske är lite väl lågt.

Jag återkommer med resultatet

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

297 Inlägg
6 november 2008
#11
Vad har du för kompressionsförhållande?


60 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#12
Det är ju 12.5 som jag mätte fram utav en komptestare.
En sådan man sätter in där tändstiftet skulle sitta

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

297 Inlägg
6 november 2008
#13
Jag anade det. Du mäter inte kompressionsförhållandet med en sådan. Du mäter kompressionstrycket med en sådan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressio … 3%A5llande

Har du byggt en motor utan att veta det?


60 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#14
Jag vet på ett ungefär var det hamnar på.
Vet du var man kan hitta formlen för jag kan alla värden

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

297 Inlägg
6 november 2008
#15
du räknar ju ut volymen i cylindern och kollar förhållandet mellan den och förbränningsrummen, om du har flata kolvar.
http://www.pluggakuten.se/formelsamling … /geometri.

Jag vet ingen annan sida med formler


60 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#16
ok.
Matte har aldrig varit min grej

Cylindern är 106.299mm och är nerborrad -3,2 cc
Det är 0,45mm från kolvens topp till blocket vid TDC
Toppackningen är 9.762cc
Toppens förbränningsrum är 77cc
Senast redigerat av Svärdet (6 november 2008)

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

297 Inlägg
60 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#18
loop skrev:
Man måste ha slaget också

Det är 4,250 i stroke vet inte vad det är i svenska

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

297 Inlägg
7 november 2008
#19
Hm, mina beräkningar var lite virriga på papperslappar, men du borde ha någonstans 10,7-11:1 och det ska ju inte vara nåt problem.


60 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#20
kan du skriva ner det på garaget.org så jag kan se hur du räknar med så hade det varit toppen

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p


Sök