Lite frågor om B230FT

MrCarfreak Gasglad
5 november 2008 · 3 244 Inlägg

Hejsan, köpte mig en B230FT idag.

Har lite frågor.

Hur identifierar man att det verkligen är ett FT block?
Finns det någon komplett sprängskiss på en B230FT motor?
Vad behöver jag göra för att passa in motorn(Fick med en chippad box samt komplett kabelhärva!) i min 745:a gl -92 ?

Vilken färg ska FT spridarna ha? Har gröna spridare.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Hollandaren Titel
5 november 2008 · 18 Inlägg

Det ska finnas ett hål i blocket längst ner mot tråget på avgassidan nånstans, för oljeretur från turbon. Vet inte hur det är med 230 motorerna men på B21/23 är blocknamnet instansat nånstans, minns dock inte exakt var det sitter, nånstans på sidan iaf på nån kant.

Vet inte om det är samma kabelhärva på FT som på andra LH2.4 men det tror jag nog att det ska vara och isf ska det väl bara vara att byta motorn och boxen och låta härvan sitta kvar. Avgassystemet får du nog byta också kanske smile

tizon Kinna
5 november 2008 · 146 Inlägg

spridarna som sitter  original i b230et samt ft är gröna. smile

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Okej, tack för hjälpen. Ska kolla upp om det verkligen är ett ft block!
Men men, ska endå i med andra stakar och kolvar.
Är veven likadan som på den vanliga b230:n ?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Dubs I got Dubs!
6 november 2008 · 2 423 Inlägg

sitter gröna spridare i FK blocket med.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

Skillnaden mellan en FT och ET är väl bara vevstakar och kolvar, FT har M/H stakar och mer nersvarvade kolvlar och om dom är över årsmod 96 oljekylning på kolvarna. ET har P-stakar håller inget alls och sen kolvarna sänker inte kompet lika mkt. 

För att få dit motorn behöver du byta början av avgasröret till en orginal downpipe (lättast) sen om inte kopplingen från FK motorn sitter på köp en sinterlamell annars kommer det slira inom kort tid xD Elsystemet kan du skicka ett pm till mej om om du får problem, har massa sprängskisser m.m. om du behöver:)

sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

sopbilen skrev:
Skillnaden mellan en FT och ET är väl bara vevstakar och kolvar, FT har M/H stakar och mer nersvarvade kolvlar och om dom är över årsmod 96 oljekylning på kolvarna. ET har P-stakar håller inget alls och sen kolvarna sänker inte kompet lika mkt. 

För att få dit motorn behöver du byta början av avgasröret till en orginal downpipe (lättast) sen om inte kopplingen från FK motorn sitter på köp en sinterlamell annars kommer det slira inom kort tid xD Elsystemet kan du skicka ett pm till mej om om du får problem, har massa sprängskisser m.m. om du behöver smile

Glömde, sitter oftast 530 topp på FT med, kolla avd det står på din topp ( kan ju ha bytt) men ET har 531 topp orginal smile

Men såg nu att din bil var en 92a så då ha rdu ju lh 2.4 i din orginal så då beöver du i princip bara sätta dit boxen i bilen och gasa, samma kontakter ute i motorrummet till motorn med så bara att plugga in.

Senast redigerat av sopbilen (6 november 2008)

MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Okej, tack för svaren.

Mjo, har en 92:a
Boxen är iafall en motronic med chip i.
Jag behöver la förlänga LMM kablarna till andra sidan va?
Fick med en turbo koppling också samt svänghjul och sprängkåpa!

Kan jag köra med min växellåda. Är en 5växlad låda utan od.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Okej, tack för svaren.

Mjo, har en 92:a
Boxen är iafall en motronic med chip i.
Jag behöver la förlänga LMM kablarna till andra sidan va?
Fick med en turbo koppling också samt svänghjul och sprängkåpa!

Kan jag köra med min växellåda. Är en 5växlad låda utan od.

Ofan så du fick med en motronic box? yikes då passar det inte, och motornic sitter på b230 et så om du ska använda det elsystemet får du plocka bort det gamla och koppla in det, jag har gjort det några ggr så det är inget skit svårt men LH systemen är mer drift säkra xD men du har iaf ltie jobb att göra då. Och din växellåda skulle jag byta direkt mot en m90 istället, har kört sönder ett x antal vanliga m46/m47. men det funkar ju att köra med dom smile men hör av dej om du får några probs smile

marven
6 november 2008 · 551 Inlägg

har jag... alla e inte gröna
Bosch      Serienr. 280150804 Från: Volvo B230FT, 337cm3/min vid 3bar.  LJUSBLÅA

You can't B serious, oh K
sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

marven skrev:
har jag... alla e inte gröna
Bosch      Serienr. 280150804 Från: Volvo B230FT, 337cm3/min vid 3bar.  LJUSBLÅA

Där har du en poäng, bara b230 ET spridare är gröna och LÅG ohmiga, FT har ljusblå HÖG ohm så snart är jag 100% säker på att det är en ET motor hmm

MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Okej okej... Hmm, inge sköjj...

Någon som vet mer exakt var motorkoden finnes?
Finns ett serienr instansat i blocket övre del på höger sida sett framifrån motorn.

Men ET blocket har la oljekylda kolvar?
Då kan jag i princip bara byta till spm stakar samt je kolvar för et blocket är la lika som ft ?
Ska ju endå byta stakar och kolvar..

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Kan jag använda en styrenhet ifrån b230ft till et motorn eller kräver det ommappning mm. ?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Okej okej... Hmm, inge sköjj...

Någon som vet mer exakt var motorkoden finnes?
Finns ett serienr instansat i blocket övre del på höger sida sett framifrån motorn.

Men ET blocket har la oljekylda kolvar?
Då kan jag i princip bara byta till spm stakar samt je kolvar för et blocket är la lika som ft ?
Ska ju endå byta stakar och kolvar..

styrenhet från FT till ET funkar, ET har inte oljekylda kolvar, tror det var ft/fk från års mod 93 elelr vad det är. Men om du ska byta stakar i et blocket håller det väldigt bra smile

hbdesign
6 november 2008 · 38 Inlägg

det sitter ett nr instansat under insuget fram vid ettans burk under skarven mellan topp och block, det ser ut som en massa prickar men är ett nr....

Eller det skiter väl jag i
MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Okej okej..

Men måste jag endå byta kabelstam även om jag kör med en FT styrenhet istället då?
Vad är det för mått man ska gå efter om man vill köpa stakar?
Är det möjligt att få ur 2,5l ur ET blocket?

Någon som har sprängskiss på FT motor alt. ET motorn?

Har iafall en 531 topp vilken är toppen! smile

Är det stor skillnad på b230 stakar och b230ft stakar?

Tänkte om jag kan plocka lite delar från min nuvarande motor.

Vill helst inte byta kabelstam, kör hellre med  b230f el-systemet med en FT box istället(om det går).
Vad krävs för detta?

Senast redigerat av MrCarfreak (6 november 2008)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
hbdesign
6 november 2008 · 38 Inlägg

det går att få ut 2.5l ur motorn, närmare skillnad finns det att läsa här på forumet.
jag har en polare som har bytt motor han bytte boxar och ändrade kabeln till lmm så han fick den på andra sidan vid turbon, det borde räcka

Eller det skiter väl jag i
MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Okej okej.. Måste dock har sprängskiss på motorn..
Har aldrig pillat med volvo motorer innan.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

Har nu kommit fram till att blocket är ett ET block. Kommer dock köpa mig SPM stakar till det istället samt ett bättre grenrör.

Spridarna har bosch nr: 0280150357, vilka är det?

Jag kommer köra med ET blocket som grund, byta kolvar samt stakar,
Är LMM likadan på ET:n och FT:n ?
Om jag kör med en FT styrenhet och min kabelhärva som jag har samt förlängd LMM kabel, måste jag bygga in något motstånd för spridarna eller liknande?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Hilmer
6 november 2008 · 1 790 Inlägg

ET = Motronic
FT = LH 2.4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang