1854
Sök

bubbla fanatiker hit! Behöver hjälp!

Allt i allo
358 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, har fått upp ögonen för bubbla helt plötsligt. saken är ju den att jag gillar utseéndet på dom men ogillar deras små motorer, men har iallafall beslutat att jag ska köpa mig en, dock vilken av alla dessa modeller ska man ha om man ska ha största bästa motor med trimpotetial?

samt hur kan man trimma en bubbla utan att det flyger motordelar? turbokonvertering med en pytte turbo?

iallafall hjälp mig hitta vad jag söker wink

tack på förhand

/Ramneborg

De é nice !

50 Inlägg
5 november 2008
#2
Hej.

Har en styvfar som har hållit på mkt med bubbla och beachbuggy. Har hade en 2L motor från en VW buss som det var turbo på.

Han har en bok om hur man turboladdar en vw motor. Vet inte vart man får tag på dom men, Skickar en länk på hur den ser ut iaf smile

http://www.pitstop.net.au/view/marques- … plu/10790/

lycka till smile

Funktion före skönhet!

bitter besserwisser
644 Inlägg
6 november 2008
#3
www.vwcustomspeed.com
Annars är det väl bara att välta i en typ4 motor. typ en 1800cc eller liknande.
Vad har du för folka? vilken motor sitter i? vilket block?
AD blocket är 1600cc och en bra motor att börja bygga på med de större oljekanalerna osv.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Allt i allo
358 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#4
det är en 68 med 1600cc motorn i. jag tänkte att man kanske skulle kunna borra upp den till 1900cc hittade sådana kolvar. samt stoppa dit dubbla förknasare, sounds like a plan, right?

De é nice !

bitter besserwisser
644 Inlägg
7 november 2008
#5
du borrar inte upp cylindrarna på en folkvagnsmotor..
Det är en boxermotor med utanpåliggande cylindrar. Du köper i så fall en cylinder/kolv-sats

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Allt i allo
358 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#6
aha=P

De é nice !

Random Hero
4 047 Inlägg
7 november 2008
#7
verkar populärt o sätta subaru motorer i dom ?

Dog food lid. Backwards

Allt i allo
358 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#8
haha satt precis och tänkte på det, har en från en gammel legacy:P skulle vara lite fränt, dock lite knepigt med svänghjul å sådant. men det borde kunna lösa sig, btw varför kan man inte borra upp cylindrarna? är godset för tunt eller?

De é nice !

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
7 november 2008
#9
Klart man borrar VWmotorer. Man kan borra 2liters buss motorn till 96mm Man använder b23:ans kolvar.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

utbildad klant
2 197 Inlägg
7 november 2008
#10
Annars passar la porches boxer motorn i dom har jag hört:P då har du en najs bubbla wink

Mvh O.Frankeståhl

70 Inlägg
7 november 2008
#11
orginal är fullt tillräckligt...smile Du måste tänka på att effekt gränserna när det gäller besiktning om du inte tänkt dig att ha en besiktningsmotor. Jag tror att det är 77hk som är gränsen för din typ1 om du inte har förstärkt bromsar m.m Annars måste man sig på en omregistrering och att få fordonet reggat som ombyggt fordon. Och då får man ha 15kw per 100kg. Men att få sin bil reggad som ombyggt fordon kan vara lite knepigt.
Lättaste tror jag är att lyfta i en porschefyra, dem ska passa direkt på vw- vxllådan, de är oxå de dyraste alternativet. Annars kan man lyfta i en vattenkyld bussmotor från sent 80-tal, på 112hk. Då måste man modifiera org.lådan en aning och lösa vattenkyllningen på något bra och kanske snyggt sätt.

Rätta mig om jag har fel.


551 Inlägg
7 november 2008
#12
en kompis hade gammal 2 liters porsche 911 motor i sin beachbuggy smile den gick bra hehe.. men den motorn skar av okänd anledning. slut på de roliga där

You can't B serious, oh K

utbildad klant
2 197 Inlägg
7 november 2008
#13
hehe som jag sa tongue porsches motor:P du fixar väll en sån?tongue

Mvh O.Frankeståhl

Allt i allo
358 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#14
Topper skrev:
Klart man borrar VWmotorer. Man kan borra 2liters buss motorn till 96mm Man använder b23:ans kolvar.

men den är ju vattenkyld, eller?

De é nice !

70 Inlägg
8 november 2008
#15
Typ4 motorn på 112hk är vattenkyld men tror den är på 2.1liter, men är inte säker=/


62 Inlägg
9 november 2008
#16
satsa på en1600 motor, byt till en motviktsvevaxel, orginal börjar flexa vid ca 5000 varv, o slår sönder lagerbannor.... annan kam, annan utväxling på vippor m.m

Meister
6 763 Inlägg
9 november 2008
#17
Bygg en ball 1800cc de räcker nog. Men jag förstår inte de där med att ha effekt i en vw.. Själv så vill jag ha en med 25hk maskin big_smile Så mycke ballare än allt annat big_smile


Allt i allo
358 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#18
nja ska nog satsa på att köpa en färdig motor, har forskat lite och fått reda på att det är många som har haft isär motorerna och dom har gått sämre efter renovering.

De é nice !

170 Inlägg
19 november 2008
#19
Bra mycke billigare att bygga själv=) köp en sats med kolvar å cylindrar tex 1835cc skulle jag rekomendera=) ett par andra toppar en annan kam, dubbla förgasare typ solex inte så dyra=) be nån verksta svarva ur svänghjulet, en annan rem skiva,och ett bra ormbo=) så ska det nog bli fart på den:p och om du byter till större  cylindrar måste blocket fräsas ur för att dem ska passa,


1 703 Inlägg
19 november 2008
#20
Med en fräsh AD-motor kommer du långt.
Annars finns det hur mycket delar som helst, både i sverige och framförallt england. Jag var över till england i somras och besökte http://www.bigboystoys-uk.com/bbt/Home/
Redigt trevliga snubbar, fick en även en rundvandring i deras lager...... vwheaven i say big_smile



Sök