Toxcity skrev:
Okej ska försöka förklara detta så bra jag kan
Har en volvo 440 som började krångla för några veckor sedan. Tror att det var i samband med att jag satte in en ny stereo. Det som hände var att i princip alla varningslampor på instrumentbrädan började lysa/glappa vid körning.
Fick ett tips att det kunde vara generatorkolen (laddningsrelät?). Åkte därför till biltema och köpa ett nytt som jag relativt enkelt fick dit.
Någon dag senare när jag skulle starta bilen en kall kväll så fick jag inte igång den. Drog fram startkablarna och wipps så startade den. Men, på vägen hem när jag ligger i jämna 50 knyck så tvär dör den igen.
Fick bogsera hem..
Lämnade in den hos en kille jag känner som laddade upp batteriet och samtidigt konstaterade att det var kortslutning. Så han drog ut nått stift som satt bland säkringarna och bilen funkade igen. Kollade även om generatorn laddade, vilket den gjorde fast lite ojämnt. Eller allt funkade utom Radion, klockan på mittpanelen och takbelysningen. Körde hela dan idag och allt verkade fungera.
Men så ikväll stannade jag en snabbis och när jag skulle starta igen så var batteriet åter igen urladdat. Ringde en polare som kom ner med kablar, fick igen den körde cirka 2 min sen hände samma sak som några dagar tidigare. Bilen tvär dör och går inte starta igen.
Vad kan jag göra?
Mvh Markus
Upprepade urladdningar av ditt batteri på detta sättet skadar ditt batteri alvarligt.
När batteriet är full laddat skruva dit + polen först och ha alla förbrukare avstängda i bilen, mät sedan hur hög ström som flyter mellan batteriets - pol och jordflätan. I normala fall är det under 200mA då klockan i bilen och bilstereons minnesfunktion m m drar en liten ström. Skulle det dock vara frågan om hela Ampere så har du svart på vitt att något i bilen drar tjuvström. Koppla bort de enheter du misstänker kan dra ström. Ta en säkring i taget och gör om kontrollen.
När bilen laddar och batteriet är fullt bör du ha 14.0-14.4Volt över batteri och generator. Skulle det visa sig att du har för låg spänning t ex 12.5volt börjar inte laddlampan lysa men spänningen är för låg att tillföra laddning till batteriet. Felkontrollen gör du genom att mäta spänningen mellan batteriets - pol och chassit på både motor och kaross. Mät sedan spänningen över + på generator och + på batteriet. I samtliga fall bör du ha MAX 0.1-0.2 volt spänningsfall, helst 0 Volt!
Ev har du ett fel på regulatorn om övriga mätningar visar sig vara OK
Lycka till!
Senast redigerat av dbjanoz (6 november 2008)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?