KHRacing skrev:
Irmscher Vectra skrev:
prodrive skrev:
Att det är böter för varje meter är ju en myt...
Inte alls.. En polare fick 800 kr metern för en däcksbränning på E45 för några år sen.. Blev dyrt.
Tyvärr har du fel
(du brukar ju ha rätt
)
finns inte nu & har aldrig funnits en regelrätt trafikbot för bränna gummi per meter.
nej inte någon ordningsbot kanske men kanske du kan dömmas till det i domstol ? ( en kompis till mig sägs fått 8000:-i böter i domstol blandannat för svartsträcken uppkommna när han tappade kontrollen på bilen i ca 130 på 50 väg polisen kunde inte bevisa att han körde för fort men dom kunde bevisa att man kan inte göra längre svarta sträck än xx meter när man bromsar från 50 km/h och hans sträck var ca 50 meter längre på vägen ( sen hamna han i diket och skrotade bilen ) ( detta har jag inte sett några papper på bara han som berättat detta och det hände för ca 10 år sen ( jag har sett sträckena och bilen )
så irmscher vectra har troligtvis rätt men i så fall kanske inte direkt av polisen utan senare i en domstol ?????
läste lite på trafikjuristens bötesmall och det du kan åka på direkt av polis( ordningsbot) som jag hittat är
*120A Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon (600:-)
*121a Onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter (600:-) ( skulle kanske kunna tillämpas?)
*122A Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse ( 600 :-)
*067 Otillåten förflyttning i sidled
A motordrivet fordon utom moped klass II (600:-) ( kanske kan tillämpas?)
*094 Ej givit tecken på föreskrivet sätt vid start från vägkant/ vändning/ sväng/ körfältsbyte/ annan icke oväsentlig ändring av fordonets placering i sidled
A motordrivet fordon utom moped klass II (500:-) ( kanske kan tillämpas ?)
OBS ALLA BÖTESBELOPP här ovan ÄR GAMLA tror dom flesta är högre nu .....