2766
Sök

Vilket program ska man ha för att få bra ljud i skivorna?

246 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Hjälp, vill ha ett programm som gör det lätt och smidigt att rippa av orginal skivor och slänga in dom som mp3.

Vill ha detta för att kunna lira så högt och bra som möjligt i bilen..

Exempel, ta en orginal skiva bränn ner den direkt på en tom skiva, ta ut orginal och sen släna i en ny orginal skiva och fortsätta bränna ner dom på samma skiva som mp3.. Några förslag??

Tack på förhand.

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3

blacken
7 november 2008
Det är omöjligt att få "bra ljud" ur MP3 formatet..

1 814 Inlägg
7 november 2008
iallafall ett program som stödjer hög  kvalitets mp3 (320kb/s)

Du får klart bättre ljud med en skiva i .flac till exempel.

246 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
expect1991 skrev:
iallafall ett program som stödjer hög  kvalitets mp3 (320kb/s)

Du får klart bättre ljud med en skiva i .flac till exempel.

Okej, jag som typ vet skillnaden på wav och mp3 fattar ju inte alls vad flac är.
Om du vill får du gärna förtydliga.

Tack för svaret btw

246 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
blacken skrev:

Vad ska jag köra på då om jag inte vill sitta med massor med skivor med bara 22 låtar på. kör man .wav
  så är det strax över 20 låter om det är mellan 3 - 4 min långa låtar.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 november 2008
bäst kvalitet får du om du kör okomprimerat ljud...dvs rått wav då. beror på hur känslig du e för kvalitén, men som farbror barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dåråååååå".
Samma sak med filmer..helst hade man ju velat köra filmer helt rått tongue Men dvdr vet vi ju e bättre kvalitet än typ Xvid...

Ogg har ju iaf fått rätt bra omdömen, men aldrig blommat ut, för ljud. Men tar också bort frekvenser, annars skulle de ju inte gå att spara plats.

huh?
10 427 Inlägg
7 november 2008
http://www.poikosoft.com/
Easy CD-DA Extractor har jag använt förr, 30 dagars trial-version från hemsidan.

Funkar utmärkt, kör man vbr 'variable bitrate' på högsta kvalitet så får man bäst ljud/utrymme.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
7 november 2008
blacken skrev:

Du behöver ju inte överdriva. Visst, sitter du o finlyssnar på en 100kkr+ anläggning så lyssnar man gärna inte på mp3, men annars räcker en 192kbps mp3a rätt långt faktiskt. Speciellt om man sitter med en random bilstereo. tongue

Whine whine!

246 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
bäst kvalitet får du om du kör okomprimerat ljud...dvs rått wav då. beror på hur känslig du e för kvalitén, men som farbror barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dåråååååå".
Samma sak med filmer..helst hade man ju velat köra filmer helt rått tongue Men dvdr vet vi ju e bättre kvalitet än typ Xvid...

Ogg har ju iaf fått rätt bra omdömen, men aldrig blommat ut, för ljud. Men tar också bort frekvenser, annars skulle de ju inte gå att spara plats.

Jo det är ju sant, skulle dock vilja ha ett format så man iaf kan få in lite mera låtar på en skiva.
Men får väll helt enkelt köra på wav om jag vill dra på.
(basslådan pajade igår ändå så kan inte direkt exprimentera just nu, GARANTI:0)...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 november 2008
Urkas skrev:
blacken skrev:

Du behöver ju inte överdriva. Visst, sitter du o finlyssnar på en 100kkr+ anläggning så lyssnar man gärna inte på mp3, men annars räcker en 192kbps mp3a rätt långt faktiskt. Speciellt om man sitter med en random bilstereo. tongue

Tyvärr helt sant e de...Du får inte bra ljud ur mp3 så att säga.
Lyssnar man på annat än exempelvis Absolute hits for kids 10, säg musik som blivit komponerad av någon på mer än en rökpaus, klassisk musik då tongue så märks verkligen hur MP3 slaktar styckena.
Det gäller ju även annan sorts musik.

Men för dunka dunka gjort på en rökpaus, så duger mp3 fiiiine

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
8 november 2008
Mortalis skrev:
Lyssnar man på annat än exempelvis Absolute hits for kids 10, säg musik som blivit komponerad av någon på mer än en rökpaus, klassisk musik då tongue så märks verkligen hur MP3 slaktar styckena.

Om du kan höra en direkt aberskillnad mellan en 320kbps mp3a o en flac-fil så ska jag äta upp mina vinterdäck. Visst, går väl att höra lite lite skillnad på en dyrare anläggning, men sååå enorm är den inte.

Whine whine!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
8 november 2008
Urkas skrev:
Mortalis skrev:

Om du kan höra en direkt aberskillnad mellan en 320kbps mp3a o en flac-fil så ska jag äta upp mina vinterdäck. Visst, går väl att höra lite lite skillnad på en dyrare anläggning, men sååå enorm är den inte.

Aaah, äta vinterdäck smile Dubbat eller? big_smile Gud va gott .

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Mästare
2 947 Inlägg
8 november 2008
Mortalis skrev:
Urkas skrev:
blacken skrev:

Nej, men man har ju ingen nytta av att ha bra kvalité på klassisk musik...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
8 december 2008
Alltså, om du kör på en tillräckligt hög bitrate och använder ett bra codec, så har det ingen som helst betydelse att låten är komprimerad. Det är en viss skillnad på att lyssna på musik hemma i vardagsrummet och i en bil, oavsett prylar. Det förstnämnda fallet rör sig till exempel inte hela tiden, har inget vägljud, inget trafikljud, har betydligt bättre akustisk, etc..

Jag tror inte för mitt liv att du eller nån annan i tråden verkligen hör någon skillnad. Men visst, nån av er kanske livnär er som ljudtekniker eller dylikt, vad vet jag. Eller så använder ni totalt usla codecs utan att veta om det.

För övrigt kan du ju alltid skaffa en cd-växlare om inget annat hjälper..
Senast redigerat av pUs (8 december 2008)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 december 2008
blacken skrev:

Det beror på. Ska man spela musik i bilen finns det ju inte så mycket andra val. Det är rätt svårt att få en bilstereo att lira flac, t.ex.

1 874 Inlägg
8 december 2008
Urkas skrev:

Det beror på hur komprimerad MP3:an är förstås. Jag har då hört mycket stor skillnad på dessa filer.
Det hörs ju direkt hur komprimerade MP3:or skär bort alla "överflödiga" frekvenser. Det kan fortfarande
låta bra, men det kommer ju aldrig i närheten av okomprimerat. Som att jämföra bilden från DVD med
Blu Ray och säga att man inte ser någon skillnad. wink

1 874 Inlägg
8 december 2008
The_Bunny skrev:
Hjälp, vill ha ett programm som gör det lätt och smidigt att rippa av orginal skivor och slänga in dom som mp3.

Vill ha detta för att kunna lira så högt och bra som möjligt i bilen..

Exempel, ta en orginal skiva bränn ner den direkt på en tom skiva, ta ut orginal och sen släna i en ny orginal skiva och fortsätta bränna ner dom på samma skiva som mp3.. Några förslag??

Tack på förhand.

Windows Media Player rippar enkelt. Även om jag är ljudnörd så är det så jag gör det. Se till att du har ställt in så att du får högsta kvalitet på dina filer bara, annars kommer du få kakburksljud till max. Det kommer aldrig i närheten av helt okomprimerat ljud som hos t.ex flac-format eller liknande. Men om du ska köra i bilen så funkar mp3 great.

246 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Har testat lite, kör hittills wav bränner genom nero och "W"media player.
Har inte byggt klart ljudet än så. har köpt en cd fodral i tyg så jag kan slänga i alla skivor där =9

375 Inlägg
3 februari 2009
ett enkelt ripping program är iaf cdex, har inget brännar stöd dock.
http://cdexos.sourceforge.net/

enkelt att använda och support får många format,

Sök