Till att börja med - jag VET att jag inte kan ett sk*t om bilar
Är en olycklig ägare av en Skoda Octavia som laddar ur batteriet. Jag får inga varningslampor om att inte generatorn laddar. Lämna bilen några dagar och det är tvärkört och bilen dör till och med när den startas med startkablar. När startkablarna tas bort har bilen 5 sekunder på sig, sedan slocknar den.
Med ett fräscht batteri i går den... till dess att batteriet har lagt av. Typ ett par dagar. Någon läckström verkar det förvisso finnas.
Detta får mig att tro att... ja , jag vet inte Är det generatorn som är problemet? Bilen skall väl fungera utan batteri, egentligen, bara motorn är igång skall väl tändstiften kunna få spänning direkt ifrån generatorn?
Jag vore ruskigt tacksam om någon kunde förbarma sig med att skriva hur man skulle kunna gå till väga, några olika kollar man kan göra och vilka slutsatser man skulle kunna dra av av olika iakttagelser man i så fall gör. Och vad man behöver göra givet dessa slutsatser
1) Smäll i ett nytt batteri, så att bilen klarar av att starta 2) Starta bilen 3) Mäta över generatorn för att kolla att den genererar en laddningsström
Mäta över generatorn för att kolla att den genererar en laddningsström
Ja, kolla både på generatorn och batteriet. Om laddkabeln från generatorn är dålig så kan ju generatorn ge ut rätt spänning, men den kommer inte fram till batteriet. I det fallet så lyser inte heller batterilampan när man har motorn igång.
Men att mäta laddningen, som volvokrille12 skriver, är ju det första steget.
du skaffar dig en mulitmeter sedan kan du se vart strömmen tar vägen sedan rycka varje säkring. En i taget så gjorde jag på en bil visade sig att bagagelampan alltid lös
Jag måste ha bilen igång för att generatorn skall gå och generera en utspänning. Bilen går inte om inte batteriet sitter i. Om jag mäter på generatorn kommer jag egentligen att mäta batteriets spänning oavsett hur generatorn fungerar.
Batteriet har sina utgångar mot bilelektroniken från pluspolen. Generatorn sitter mot minuspolen (jag trodde att generatorn skulle ladda mot pluspolen men så var det inte). Pluspolen sitter kopplad mot någon liten cylinderfromad tjofräs som verkar vara ankrad mot chassit.
Så detta var min superplan: Kör bilen på ett fungerande batteri men ha det bortkopplat från generatorn. Mät på generatorns utgång. Det fungerade inte - så fort jag kopplade bort batteriet från generatorns slinga, om någon förstår vad jag menar, så fetdog motorn. Oavsett om jag kopplade bort minuspol eller pluspol.
Krångla inte till det mer än nödvändigt.. Starta bilen, mät på direkt på batteriet, om spänningen ligger nånstans runt 14-14.5 volt så fungerar din generator som den ska.
Om jag mäter på generatorn kommer jag egentligen att mäta batteriets spänning oavsett hur generatorn fungerar.
Vitsen med att mäta på både generator och batteri är att se ifall det uppstår något spänningsfall på vägen till batteriet. Generatorn ska ha en laddkabel som på något sätt får förbindelse med batteriets pluspol, annars får inte batteriet laddning.
Den där cylinderformade tjofräsen från pluspolen kan inte sitta fast i karossen, då blir det kortslutning.
herrberg skrev:
Så detta var min superplan: Kör bilen på ett fungerande batteri men ha det bortkopplat från generatorn.
Att göra på det viset kan förstöra en generator, så ska man alltså inte göra.
Som Alpinabiturbo skriver så ska det visa runt 14-14,5V på batteriet ifall generatorn laddar som den ska, motorvarvtalet bör vara ca 900-1000 varv och endast halvljuset ska vara igång vid mätningen. Sedan kan man även testa hur generatorn laddar vid större belastning, då ökar man varvtalet till 1500-2000 varv och slår på några andra strömförbrukare (tex fläkt och eluppvärmd bakruta).