2915
Sök

Breesladds: volvo 244 GL blir TURBO - bilen som ALDRIG kommer bli 100% klar,Rasat lite grejer 20141020- bara på det igen

Köpte mig en volvo 244 -88 år 2005 då jag behövde en bil fast att jag ej direk hade någon kärlek för just 240 modellen men började gilla bilen mer och mer med tiden samtidigt som jag kom fram till att 240in var den sämsta byggda... Visa mer

SKÅNING
114 336 Visningar
Uppdaterades senast 13 mars 2016
SKÅNING
1 215 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#161
nu är bilen startad igen nu med LH2.4 istället för LH2.2 och den går mycke bättre länk till film: http://www.garaget.org/video/144590

kanske det sista jag lägger upp här då jag blivit riktigt dålig på att uppdatera här och det blir dåligt men svar på uppdateringarna

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

30 Inlägg
15 maj 2014
#162
gött de funkar för dig nu, då blire lite åka me han i sommar wink är ju tyvär så i de flesta forum att det domnar av efter ett tag, men det är alltid kul att ha för sig själv senare och se hur mycket man faktiskt gör på bilen, big_smile keap going big_smile

Get Low Or Die Trying,, KÖÖLA

SKÅNING
1 215 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#163
740Bodo skrev:
gött de funkar för dig nu, då blire lite åka me han i sommar wink är ju tyvär så i de flesta forum att det domnar av efter ett tag, men det är alltid kul att ha för sig själv senare och se hur mycket man faktiskt gör på bilen, big_smile keap going big_smile

japp förhoppningsvis så blir det så som det ser ut nu och det går igeno, reg vilket det borde göra.

jo det är sant, man får väll skärpa sig själv lite och lägga upp här med, hänger ju ihop med att man inte får några svar tongue

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

SKÅNING
1 215 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#164
var ute i garaget innan idag och fick provkört lite, kommer upp ett nytt filmklipp på det senare men denna bilden bjuder jag på från idag iaf
https://www1.garaget.org/archive/30/29818/61180/61180-3390181.jpg

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

SKÅNING
1 215 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#165
den lilla filmen jag pratade om, ska försöka lägga upp lite bilder också på det sist arbetet jag gjort

https://www.youtube.com/watch?v=XIpr3uF7UeM

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Hemmapul AB
195 Inlägg
5 juni 2014
#166
lägg upp bilderna jag tog under färd wink

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

SKÅNING
1 215 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#167
ok som du säger, tänker dock börja med en bild när jag hade den ute på en 2 mils runda föra sommaren och sköt ur en frostplugg
https://www1.garaget.org/archive/30/29818/61180/61180-3174093.jpg

de övriga bilderna är det volvo_penta_raggare som har tagit (brossan)
den 24/5-14
https://www1.garaget.org/archive/30/29818/61180/61180-3407755.jpg

självklart så strular datorn nu så jag kan inte ladda upp bilder i fotoalbumet just nu så ska försöka senare
Senast redigerat av breesladd (11 juni 2014)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Bmwentusiast
301 Inlägg
1 september 2014
#168
Ser ut som du lyckats få en fin bil smile
sitter just nu jag med och letar delar till min 244 -84 för att renovera upp och montera b230 Turbo kul att se hur andra gjort.

Prem lagd


SKÅNING
1 215 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#169
ebbe_20 skrev:
Ser ut som du lyckats få en fin bil smile
sitter just nu jag med och letar delar till min 244 -84 för att renovera upp och montera b230 Turbo kul att se hur andra gjort.

Prem lagd

tackar, jo den har klarat sig bra genom åren, är helt orenoverad, orginal motorn gick super fint men man vill ju ha lite mer mos så fick bli turbo istället.

tyvärr så har tråden dött ut lite men ska försöka ta upp det igen och uppdatera med allt som händ mellan att motorn åkte ur tills nu när den är reggad. och förhoppningsviss så kommer byggandet igång på en ny motor i vinter

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
3 september 2014
#170
Har plöjt igenom tråden nu och det ser riktigt bra ut. Mycket fräsch 240:i :-)


SKÅNING
1 215 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
#171
turbonova skrev:
Har plöjt igenom tråden nu och det ser riktigt bra ut. Mycket fräsch 240:i :-)

tackar. som sagt så har det tyvärr dött ut lite med att uppdatera när något hänt men ska försöka fixa det, samt att min dator vill inte ladda upp bilder här heller sad nu i sommar har det klart inte hänt så mycket mer än att bilen har raggats med motorn men till vinter borde det kunna hända lite mer

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

412 Inlägg
30 november 2014
#172
vad behövde du göra för att byta till lh 2.4 från lh 2.2?
Ska själv stoppa ner en b230fk i min 240 med lh 2.2 och jag har köpt en motorkabelhärva med boxar från en 240 med lh 2.4.
Passar den rakt i med alla kontakter och de mot bilen/motorn?


SKÅNING
1 215 Inlägg
1 december 2014
Trådstartare
#173
Dannne11 skrev:
vad behövde du göra för att byta till lh 2.4 från lh 2.2?
Ska själv stoppa ner en b230fk i min 240 med lh 2.2 och jag har köpt en motorkabelhärva med boxar från en 240 med lh 2.4.
Passar den rakt i med alla kontakter och de mot bilen/motorn?

jag tog en motorhärva från 240 med lh2.4 till att börja med så jag krånglade inte med nya motorns el, men då fick jag byta en tempgivare i toppen för kontakterna stämde inte. sen när du ska koppla in motorelen i bilen så får du klippa både bilens kontakt och den nya härvans kontakt för dom passar ej ihop, kommer ej ihåg exakt hur jag kopplade det just nu men det kan jag kolla, är väldigt lätt att göra är typ 6 kablar bara som måste kopplas in

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

412 Inlägg
1 december 2014
#174
breesladd skrev:
Dannne11 skrev:
vad behövde du göra för att byta till lh 2.4 från lh 2.2?
Ska själv stoppa ner en b230fk i min 240 med lh 2.2 och jag har köpt en motorkabelhärva med boxar från en 240 med lh 2.4.
Passar den rakt i med alla kontakter och de mot bilen/motorn?

jag tog en motorhärva från 240 med lh2.4 till att börja med så jag krånglade inte med nya motorns el, men då fick jag byta en tempgivare i toppen för kontakterna stämde inte. sen när du ska koppla in motorelen i bilen så får du klippa både bilens kontakt och den nya härvans kontakt för dom passar ej ihop, kommer ej ihåg exakt hur jag kopplade det just nu men det kan jag kolla, är väldigt lätt att göra är typ 6 kablar bara som måste kopplas in

Fick tag på en lh 2.4 kabelhärva så den ska väl passa mot bilens grå kontakt i motorutrymet? eller ändrade dom den? smile
Hur som helst så får du gärna göra det så vet jag om något inte går det jag vill! smile


SKÅNING
1 215 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
#175
Dannne11 skrev:
breesladd skrev:
Dannne11 skrev:
vad behövde du göra för att byta till lh 2.4 från lh 2.2?
Ska själv stoppa ner en b230fk i min 240 med lh 2.2 och jag har köpt en motorkabelhärva med boxar från en 240 med lh 2.4.
Passar den rakt i med alla kontakter och de mot bilen/motorn?

jag tog en motorhärva från 240 med lh2.4 till att börja med så jag krånglade inte med nya motorns el, men då fick jag byta en tempgivare i toppen för kontakterna stämde inte. sen när du ska koppla in motorelen i bilen så får du klippa både bilens kontakt och den nya härvans kontakt för dom passar ej ihop, kommer ej ihåg exakt hur jag kopplade det just nu men det kan jag kolla, är väldigt lätt att göra är typ 6 kablar bara som måste kopplas in

Fick tag på en lh 2.4 kabelhärva så den ska väl passa mot bilens grå kontakt i motorutrymet? eller ändrade dom den? smile
Hur som helst så får du gärna göra det så vet jag om något inte går det jag vill! smile

den frå kontakten som sitter i motorrummet vid torpeden passar rakt på. men om du tittar vid kontakterna till boxarna så ser du en annan kontakt som är 9 eller 11 polig beroende på årsmodell och utrustning, det är den kontakten som måste klippas för din bils kontakt har jag för mig bara har typ en 4 polig kontakt där

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

412 Inlägg
3 december 2014
#176
breesladd skrev:
Dannne11 skrev:
breesladd skrev:

jag tog en motorhärva från 240 med lh2.4 till att börja med så jag krånglade inte med nya motorns el, men då fick jag byta en tempgivare i toppen för kontakterna stämde inte. sen när du ska koppla in motorelen i bilen så får du klippa både bilens kontakt och den nya härvans kontakt för dom passar ej ihop, kommer ej ihåg exakt hur jag kopplade det just nu men det kan jag kolla, är väldigt lätt att göra är typ 6 kablar bara som måste kopplas in

Fick tag på en lh 2.4 kabelhärva så den ska väl passa mot bilens grå kontakt i motorutrymet? eller ändrade dom den? smile
Hur som helst så får du gärna göra det så vet jag om något inte går det jag vill! smile

den frå kontakten som sitter i motorrummet vid torpeden passar rakt på. men om du tittar vid kontakterna till boxarna så ser du en annan kontakt som är 9 eller 11 polig beroende på årsmodell och utrustning, det är den kontakten som måste klippas för din bils kontakt har jag för mig bara har typ en 4 polig kontakt där

okej. vore riktigt schysst om du kunde kolla hur det ska kopplas! smile
Jag har försökt att läsa av diverse elscheman men jag har inte lärt mig det riktigt ännu så jag lyckas inte identifiera dom kablarna hmm


SKÅNING
1 215 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#177
denna guiden andvände jag när jag kopplade in det

Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström i läge 2-3 på nyckeln
Blåsvart hmätare = inte inkopplad just nu
Rosa check engine = inte kopplad just nu
Röd direkt ström = konstant 12v
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå
Grön ac= inget
Lila växl välj= inget
Röd vit ac ström=inget

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

412 Inlägg
3 december 2014
#178
breesladd skrev:
denna guiden andvände jag när jag kopplade in det

Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström i läge 2-3 på nyckeln
Blåsvart hmätare = inte inkopplad just nu
Rosa check engine = inte kopplad just nu
Röd direkt ström = konstant 12v
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå
Grön ac= inget
Lila växl välj= inget
Röd vit ac ström=inget

tack!
Hittade faktiskt ett gammalt inlägg där du skrev allt det där för typ 30 min sen så har gjort en sammanfattning av det du skrev och av en norsk guide här : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p4133308


SKÅNING
1 215 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#179
exakt så som jag gjorde, sammanfattade både den norska och den svenska som jag skrev. var mycke enklare än vad jag trodde det skulle vara, kommer gå så bra så för dig

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

412 Inlägg
3 december 2014
#180
breesladd skrev:
exakt så som jag gjorde, sammanfattade både den norska och den svenska som jag skrev. var mycke enklare än vad jag trodde det skulle vara, kommer gå så bra så för dig

Jo det du hade skrivit var till mycket hjälp då jag är kass på att förstå norska så utan dig hade det inte gått!
Kommer nog gå skit bra hoppas jag, får ta och slänga upp en liten tråd och se vad folk säger om mitt lilla projekt wink
Tror jag har gått igenom den här tråden 3-4 gånger nu smile



Sök