Bullo
Mazda 3 MPS, bilder på gång!
5 mars 2006
· 1 852 Inlägg
omega4ever skrev:
En fundering bara.
Antagligen tänker jag helt fel men,
En sån fläkt pumpar 2,8m3 i minuten så om man sätter 3-4 stycken i serie på en 2lit motor så ger dom ju mer luft än vad motorn förbrukar, men antagligen så är det så stort invändigt läckage i en sån fläkt så att dom inte ger nått övertryck alls.
Men är det inte vakum i ett insugsrör?
Om man går från -0,3bar till -0,2bar så har man väll ökat laddtrycket, och därmed hästarna?
sätter du fläkten i serie händer inget med luftflödet. du måste sätta dom parallellt för att öka volym/tidsenhet. och om du ökar lufttrycket så kommer alltså luften att smita imellan fläktbladen och nåt vidare tryck kommer inte byggas upp. du behöver en liten fläkt med stort varvtal för att det ska fungera. det är därför turboagg är så pass små för det enorma luftflödet kontra en industrifläkt med samma luftflöde.
slutsats1: för att bygga upp ett tryck behöver du liten fläkt, stort varvtal.
slutsats2 för ett stort luftflöde behöver du stor fläkt med normalt varvtal ELLER en liten fläkt med ett jävla varvtal (vilket turboagg har)
Summering: en plastfläkt med samma storlek som en turbo får enorma påfrestningar för att klara bygga upp ett tryck. en liten elmotor klarar inte detta.
man lever bara en gång så lev väl!