3889
Sök

va gör man för att få 800hk i en 855t5r

159 Inlägg
12 november 2008
#81
Mogen tråd grabbar lol

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

1 587 Inlägg
12 november 2008
#82
FLindgren skrev:
btw. det är förbjudet att trimma en r, så försök inte enns;)

Exakt.. Håller med dej, trimma inga äkta R ! big_smile


Norrlänning
1 453 Inlägg
12 november 2008
#83
Severin skrev:
FLindgren skrev:
btw. det är förbjudet att trimma en r, så försök inte enns;)

Exakt.. Håller med dej, trimma inga äkta R ! big_smile

Varför ska man inte trimma en R ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 893 Inlägg
13 november 2008
#84
Tråden har skenat duktigt! tongue
Och lika bra det. För grundfrågan, hur ärligt stäld den än må varit, har ett inbyggt fel i sig, som Torpis tog upp i sin första post.
Sedan kan man diskuter nyttan med 800hkr i FWD bil om man vill.
Skall man köra strippen, kan kanske effekten vara befogad. KANSKE!
Bana? Ta en stor del av motor pengarna och lägg på chassie/bromsar, så kommer du runt snabbare.
En 800hkr bil är inget man ens tänker på för vardagsbruk. Den kommer aldrig att gå igenom SBP. Inte som en 850 i alla fall.

Första frågan man skulle ställt till frågeställaren är: Vad skall du ha den till?
För strippen?
För bana?
För gata och buskörning?
Det är tre helt skilda koncept.

Listor på vad som behövs, finns redan i denna tråden och andra.
Vad som behövs är lätt. Pengar!
Men att köpa sig en massa mos, kostar! Att köra med massa mos, kostar! Om man inte har kunskapen, kostar det dessutom tio fallt.

Jag "tror" att frågan var för en bil att busa på gatan med. Då skall man nog nöja sig med max 500hkr. Det finns massor med bilar med den effekten där ute. Och kunskapen att bygga och underhålla dem.
På gatan finns det ingenting du inte kan göra med en 800hkr bil, som inte en 500hkr hänger på.
Med så mycket mos från rödljuset, hänger det på utrustningen mellan ratten och ryggstödet, INTE på exakt hästkraft antal. Innan 800hkr bilen slutat spinna, har 500hkr bilen redan kommit fram till nästa rödjlus. tongue (Eller möjligen tvärt om.)


1 059 Inlägg
13 november 2008
#85
hehe helt rätt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 november 2008
#87

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

187 Inlägg
13 november 2008
#88
Kylarservice 142an är bänkad till 1010 hk, bevisligen går det alltså utan problem att klämma 800hästar ur en T5a. Frågan är bara om man har kunskapen till att göra det, eller ekonomin att betala för det?
LeifH här på garaget håller som sagt också på med en 5a och 1000hk+.


Oavsett om killen så är en total novis utan verklighetsförankring så ställde han en fråga, det är väl det man gör på ett forum? När man läser svar som köp en annan bil, trimma supra istället, går det ens m fl.. ja,,då kan man konstatera att inne på garaget finns det gott om själsfrändar för de som känner att man begåvats med ett ovanligt lågt IQ.
Senast redigerat av viktore (13 november 2008)

4 001 Inlägg
13 november 2008
#89
viktore skrev:
Kylarservice 142an är bänkad till 1010 hk, bevisligen går det alltså utan problem att klämma 800hästar ur en T5a.

1010 tror jag var på 99oktan, har för mig att det blev en hel del till effekt när dom började åka på E85

Ontopic:
Självklart går det att plocka ur 800hk ur en T5 motor, frågan är hur länge den håller, man kan plocka 800hk ur varenda motor på över 1 liter men frågan är hur länge den håller och hur mycket det får kosta.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

499 Inlägg
14 november 2008
#90
Den här tråden är underbar!

Någon frågar om mycket effekt i en bil. Sen om det är en Volvo, SAAB eller BMW så måste alla klaga. Om det är en Volvo så är det en traktor och framhjulsdriven, så fort någon undrar någon om en SAAB så är lådan dålig och färgen ful och ska någon trimma en BMW så menar alla att man ska köpa en bil med turbo och att toppen aldrig kommer hålla. Likadant med filmer när en Skyline/Volvo/SAAB kör ifrån en Ferrari eller Porsche. Då är ju den ena trimmad och hela tävlingen är därmed falsk om man gillar märket som förlorar.

Sedan är de som undrar hur man får 500hk alltid lika kunniga. Många vet till exempel att bensin är ett bränsle och att portad topp innebär att man monterar toppen uppochner.

Sedan har vi favoriten, min kompis kör HX35 med 4bar ladd i sin orginala M3 och ha 1000hk. Kosta typ 5k.

Garaget skulle vinna så mycket på att stänga ner forumet. Nivån är skrattretande låg i många (alla) diskusioner.


12 086 Inlägg
14 november 2008
#91
Jag va på de framhjulsdrivnas sida förut, men jag har sakta förstått meningslösheten med att ha massa effekt med en fwd. Farsans Saab hade runt 300hk, och de va ju mkt spinn med den alltså tongue

Finns upp till 350-400hk i en fwd funkar vettigt, mer så blir de ju bara massa spinn.
Trimmar men mer är man ju helt klart intresserad av massa effekt, och varför man då lägger ner jobb och pengar i en bil där man inte kan använda dom förstår jag inte riktigt, ja förutom att de är lite fränt och en utmaning på strippen för vissa att köra snabbt med fwd. Annars finns de ju ingen försvarbar anledning.

761 Inlägg
14 november 2008
#92
Snälla moderatorer,, städa denna tråd

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

10 287 Inlägg
14 november 2008
#93
En diskussion kan vara "låg" på åtminstone två sätt. Den kan vara på en låg teknisk nivå och den kan vara på en låg, barnslig/sandlåde, nivå.

Att en tråd eller diskussion är på låg teknisk nivå är helt naturligt och inget som borde förvåna eller uppröra eftersom vi alla inte kan vara experter på allt. Klagas det på detta så ber jag dom som klagar att vara så vänliga att kliva ner från sina elfenbenstorn. Ni/vi som är experter på något - hjälp till istället för att klaga.

Den andra kategorin hör inte hemma här. I viss mån så låter i alla fall jag som moderator folk hållas i viss eftersom dom därmed drar ner brallorna på sig själva inför öppen ridå.

Göran
Moderator




Hellquist skrev:
Garaget skulle vinna så mycket på att stänga ner forumet. Nivån är skrattretande låg i många (alla) diskusioner.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
14 november 2008
#94
Jag/vi städar alternativt låser om det spårar ur och blir sandlådesprätt. Just nu låter jag bli att peta.

Göran
Moderator

Markus_MR2 skrev:
Snälla moderatorer,, städa denna tråd

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

187 Inlägg
14 november 2008
#95
JapMax skrev:
Jag va på de framhjulsdrivnas sida förut, men jag har sakta förstått meningslösheten med att ha massa effekt med en fwd. Farsans Saab hade runt 300hk, och de va ju mkt spinn med den alltså tongue

Finns upp till 350-400hk i en fwd funkar vettigt, mer så blir de ju bara massa spinn.
Trimmar men mer är man ju helt klart intresserad av massa effekt, och varför man då lägger ner jobb och pengar i en bil där man inte kan använda dom förstår jag inte riktigt, ja förutom att de är lite fränt och en utmaning på strippen för vissa att köra snabbt med fwd. Annars finns de ju ingen försvarbar anledning.

Hur många av er som konstant klankar på fwd, har egentligen kört en bakhjulsdriven bil med pulver att tala om(450+) ? Av någon outgrundlig anledning verkar folk tro att framhjulsdrift spinner hejdlöst i alla växlar så fort man har lite effekt, bakhjulsdrift däremot, tros ha någonsorts limfäste även om man så kör med 800hk.

Rekommenderar alla internetriddare att ta en tur till närmsta bilhandlare, förslagsvis BMW. Provkör en motorstark version, tex. 335 utan antispinn igång. Återkom med resultat.
Senast redigerat av viktore (14 november 2008)

Masterworks
14 november 2008
#96
viktore skrev:
JapMax skrev:
Jag va på de framhjulsdrivnas sida förut, men jag har sakta förstått meningslösheten med att ha massa effekt med en fwd. Farsans Saab hade runt 300hk, och de va ju mkt spinn med den alltså tongue

Finns upp till 350-400hk i en fwd funkar vettigt, mer så blir de ju bara massa spinn.
Trimmar men mer är man ju helt klart intresserad av massa effekt, och varför man då lägger ner jobb och pengar i en bil där man inte kan använda dom förstår jag inte riktigt, ja förutom att de är lite fränt och en utmaning på strippen för vissa att köra snabbt med fwd. Annars finns de ju ingen försvarbar anledning.

Hur många av er som konstant klankar på fwd, har egentligen kört en bakhjulsdriven bil med pulver att tala om(450+) ? Av någon outgrundlig anledning verkar folk tro att framhjulsdrift spinner hejdlöst i alla växlar så fort man har lite effekt, bakhjulsdrift däremot, tros ha någonsorts limfäste även om man så kör med 800hk.

Rekommenderar alla internetriddare att ta en tur till närmsta bilhandlare, förslagsvis BMW. Provkör en motorstark version, tex. 335 utan antispinn igång. Återkom med resultat.

335an får man provocera fram spinn på! lol

3 354 Inlägg
14 november 2008
#97
jag har inte kört nån 335 men jag har kört en m3 med ca 350hk utan antispinn. den drog iväg bra och hade inte så mkt spinn. visst man kan få spinn men det är lättare med en fwd eftersom fronten lyfts upp vid acceleration och  baken trycks ner därav blir det bättre drag i en rwd.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Masterworks
14 november 2008
#98
Seth skrev:
jag har inte kört nån 335 men jag har kört en m3 med ca 350hk utan antispinn. den drog iväg bra och hade inte så mkt spinn. visst man kan få spinn men det är lättare med en fwd eftersom fronten lyfts upp vid acceleration och  baken trycks ner därav blir det bättre drag i en rwd.

Kan meddela att nya M3 420hk inte heller spinner så våldsamt lätt!  smile

186 Inlägg
14 november 2008
#99
byt till en V8 motor om det går. och trimmar sen.. vet inte om man kan få ner så mycket pulver i en 855 motor. turbo och lustgas kanske

187 Inlägg
14 november 2008
#100
Seth skrev:
jag har inte kört nån 335 men jag har kört en m3 med ca 350hk utan antispinn. den drog iväg bra och hade inte så mkt spinn. visst man kan få spinn men det är lättare med en fwd eftersom fronten lyfts upp vid acceleration och  baken trycks ner därav blir det bättre drag i en rwd.

Ja, min poäng är att rwd-bilar inte är så greppvänliga som så många vill tro. När man kommer upp i lite effekt spinner bakhjulsdrivna bilar precis som framhjulsdrivna diton.

Masterworks: förlåt det framgick inte, men jag menar 335 bensinare. Har själv kört en sådan flera gånger och vet att det inte är några somhelst problem att tappa fäste i lägre växlarna.


Sök