3492
Sök

Hur kan man kontrollera att WG'n fungerar korrekt? laddtrycket skenar...

Delphian
68 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Hej!

Hade uppe en tråd för ett tag sedan ang skenande laddtryck på min Corsa OPC (BSR Steg 1). Jag fick till slut en varningslampa och bilen gick in för service där det visade sig att en vakuumslang släppt på baksidan motorn mot en oljefälla. Glad i hågen hoppades jag att problemet var löst men icke.

Nu sitter alla slangar som de ska och varningslampan är släckt men laddtrycket skenar ändå. Börjar misstänka att det är WG'n som krånglar. Finns det någon som vet hur man skulle kunna kontrollera detta?

Felbeskrivning:
När trampar ner gaspedalen hastigt så drar laddtrycket iväg över 2 bar. Om jag däremot är lite långsammare med gaspedalen så beter den sig normalt (1,2 bar) tills strax före 4000 varv, då laddtrycket börjar stiga igen. Har inte vågat hålla gas längre än tills laddtrycket är uppe på 1,7 bar men kan tänka mig att den skulle fortsätta stiga om jag inte slog av på gasen.

Finns det någon som vet snarare än tror sig veta vad min bil lider av?

MVH /Per

8 250 Inlägg
11 november 2008
Prova med att byta slang till wastegaten, blir det inte bra, byt ut wastegateklockan.

IT-samordnare
43 Inlägg
11 november 2008
opel4life skrev:
Finns det någon som vet snarare än tror sig veta vad min bil lider av?

Storhetsvansinne wink

Some are wise - some are othewise.

5 710 Inlägg
11 november 2008
Nu kan jag inte din bil i detalj men.....sitter det en magnetventil som kontrollerar laddtrycket?
I så fall:

Test 1: Koppla slangen från trycksidan (antingen kompressorhuset på turbon eller tryckrör/insug) direkt till wastegaten.
Vad har du för laddtryck nu?
Skenar det fortfarande >4000?

Test 2: Koppla bort wg-staget på turbon.
Nu skall laddtrycker vara i princip 0, skenar det fortfarande >4000?
Om JA är din wg kanal för trång = byt turbinhus alternativt porta WG-kanalen.
Om NEJ men att det skenar i test 1 så behöver du en wg klocka med större slaglängd.

MVH Jonas
..............

Sök