4504
Sök

styra ljus med ljud

4 554 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
sitter å funderar lite på hur man ska kunna styra tex lampor så dom blinkar på bastopparna mm mm..
ja har märkt att extrena som känner av topparna med mic inte är särskilt noggranna så ja tänkte om man kunde koppla något på stegets utgång.. eftersom man garanterat kommer förändra uteffekten om man lägger någon krets paralellt med högtalaren fundera jag ett tag på någon slags tranformatorhistoria men blev lite mycke å tänka på så om någon har nån ide på en bra lösning?

10 287 Inlägg
1 mars 2006
Hmmm, jag byggde en fyrkanalig ljusorgel och slängde in i min bil 1979. Inga större problem att knö ihop med några bandpassfilter, komparatorer och drivtrissor.

Enklare kan kanske vara att modda ELFA 85-200-33.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 554 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
hmm jo problemet men dom med mic är att dom antingen är överkänsliga eller inte alls osv.. har provat de så de är därför jag heldre vill ha nått man kopplar på utgångarna för då kan man med div. komponenter få de hyfsat bra.. ja hade en gång (liknande) elfa     85-829-91 den skulle klarat 1000w men höll inte ens för hälften.. hmm aja får kanske köpa en likadan och förstärka den me lite kraftigare grejjer..

9 108 Inlägg
1 mars 2006
Använd en sån här?
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … php?Id=948

edit: läste inte tillräckligt noga, du hade testat något liknande redan va?
Senast redigerat av MilleN (1 mars 2006)

4 554 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
MilleN skrev:
Använd en sån här?
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … php?Id=948

edit: läste inte tillräckligt noga, du hade testat något liknande redan va?

japp styrenheter som är sk externa har en mic inbyggd som känner av ljudet.. så de kan likagärna va att du stänger dörren i en viss takt så blinkar den...men tack endå

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 mars 2006
En jag känner satte lampor till en ljusslinga på högtalarkabeln på sin hemma-stereo.. det blinkade när det kom bastoner..

men jag vet inte om detta sätter är att rekomendera.?!? tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

4 554 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
de e klart att de går men ingen lång livslängd.. och när jag prova hörde jag skillnad på ljudet..

edit: ja hitta den förr jag hade: elfa 85-826-11 ska se om ja kan bygga en ny
Senast redigerat av loudness (1 mars 2006)

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
7 mars 2006
okey, måste ju finnas någonting som du kan använda, annars får du väl uppfinna de.. tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
7 mars 2006
dj_aggwa skrev:
En jag känner satte lampor till en ljusslinga på högtalarkabeln på sin hemma-stereo.. det blinkade när det kom bastoner..

Så hade förra ägaren fixat 2 dioder på sidorna om baslådan i min bil.
De blinkade riktigt bra i takt med basen smile inga problem alls big_smile
TILLS jag skaffade ny kraftigare förstärkare... första baspiken: PANG så var dom sönder wink

4 554 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
calibra_nox skrev:
dj_aggwa skrev:

Så hade förra ägaren fixat 2 dioder på sidorna om baslådan i min bil.
De blinkade riktigt bra i takt med basen smile inga problem alls big_smile
TILLS jag skaffade ny kraftigare förstärkare... första baspiken: PANG så var dom sönder wink

hehe har ja allt varit med om ja med haha jo ja ska bygga en egen nu.. får se när ja blir klar.. ska beställa delar "snart"

86 Inlägg
8 mars 2006
Du kan använda en krets som heter UAA 170. Det är en driver för 16 lysdioder som tänds en i taget beroende på ingående styrspänning.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
8 mars 2006
loudness skrev:
hehe har ja allt varit med om ja med haha jo ja ska bygga en egen nu.. får se när ja blir klar.. ska beställa delar "snart"

Du får gärna skriva här/åt mig vad du kom fram till för slutlösning smile
Skulle gärna fixa något liknande igen, efter att brände mina dioder big_smile

Sök