3452
Sök

Hur fort rör sig luften i en motor?

35 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#1
Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad det är för luftflöde i insuget på en sugmotor respektive turbomotor? Alltså hur många kubik-meter per minut det handlar om.

Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn. big_smile Som man monterar mellan luftmassemätare och gasspjäll.

Jag vet att det finns El-kompressor-kit man kan sätta i, på exempelvis Volkswagens VR6-motorer. Vad är det för luftflöde på dessa exemplevis?

Det skulle vara mycket uppskattat om någon vet något som kan vara till hjälp.


Rapidoz
688 Inlägg
11 november 2008
#3
Volvo__Mannen skrev:
jadu lycka till

lol tänkte precis skriva det tongue

Hade du tänkt ta bort lmm:en och tok pumpa in luft och sedan mappa upp bilen till korkt värd?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 004 Inlägg
11 november 2008
#4
lycka till från mig oxå... det lär behövas smile smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

35 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#5
940turboplus skrev:
Volvo__Mannen skrev:
jadu lycka till

lol tänkte precis skriva det tongue

Hade du tänkt ta bort lmm:en och tok pumpa in luft och sedan mappa upp bilen till korkt värd?

Nej, det jag hade tänkt göra vara att istället för att turbokonvertera kan man ju sätta en fläkt med högt luftflöde mellan lufmassemätare och gasspjäll. Är ju samma princip bara att använder ström för att sätta fart på luften istället för avgaser.


4 670 Inlägg
11 november 2008
#6
alltså detta har varit uppe så in i helvete många gånger! tänk dig såhär hur snabbt snurrar en turbo? rätt många varv i minuten o få en datafläkt upp i dessa ja du de skulle vara kul o se wink

Sök så lär du hitta lite mera roliga kommentarer wink


WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
11 november 2008
#7
För att göra en konstig idé (din alltså) kortfattad:

1.Varför inte sätta dit en turbo?
2.Varför inte sätta dit en kompressor.

3.En datorfläkt¿¿

Som personerna innan mig..!

-Lycka Till!

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Rapidoz
688 Inlägg
11 november 2008
#8
Ja som folk skriver, du ska få datorfläkten upp i turbo hastighet för att mata bilen med ökad luft/bränsle blandning..

ALLTSÅ

Du vill mer eller mindre bygga en "turbo bil"

Vad kommer hända i motorn nu när du bygger så att den påfrestas som en turbo?

behöver ju antagligen andra kolvar/stakar om det ska hålla.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 024 Inlägg
Avstängd
653 Inlägg
11 november 2008
#10
Såna där dryga funderingar är ungefär lika jävla idiotiskt som dem där "fläktarna" som finns o köpa till insugsröret på sugbilar som tydligen ska "sänka bränsleförbrukningen och öka effekten" skrattretande som fan hahah smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 november 2008
#11
om du lyckas hitta någon fläkt som skulle funka lär den dra massa ström! och all belastning blir på generatorn

Jonas

Eliminator
1 441 Inlägg
11 november 2008
#12
WAGolfer skrev:
Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn.

Ha-Ha lol lol Ännu en teoretiker.

Har inte slutat skratta än,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 november 2008
#13
Det bästa du kan göra är att lägga ner den idèn...

Kommer aldrig att fungera, så är det bara.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
653 Inlägg
11 november 2008
#14
Sokrates skrev:
WAGolfer skrev:
Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn.

Ha-Ha lol lol Ännu en teoretiker.

Har inte slutat skratta än,,,

/Tommy.

Hahaha, sant, kopplade precis hur roligt det låter när jag läste ditt inlägg och hans en gång till smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 november 2008
#15
Hmmmmmmm...spännande ide....berätta hur de funka sen...Hahahahahaha.....

Civ.Ing.
70 Inlägg
11 november 2008
#16
Cylindervolym[liter]*motorvarvtal[rpm]/taktfaktor[-]=luftflöde[liter/min]

2*3000/2=3000liter/min


35 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#17
Läste precis tråden angående "Super Spiral" som finns på Ridetech. Vad jag kunde se på deras hemsida drivs den inte av någon extern källa, som en turbo, kompressor eller el-turbo gör. Därför kan den produkten inte fungera eftersom den inte ökar luftens hastighet.

Men tillbaka till det jag undrade i första inlägget. Hur fort rör sig luften i en motor? Jag kan ju ge ett förslag så att ni kan avgöra om det kan stämma: 5m3/minut, kan detta vara ett rimligt antagande?
Tycker det borde finnas fläktar som har högre luftflöde en det, datorfläkt var bara ett EXEMPEL för er som inte uppfattat detta.


35 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#18
Guldfinger skrev:
Cylindervolym[liter]*motorvarvtal[rpm]/taktfaktor[-]=luftflöde[liter/min]

2*3000/2=3000liter/min

Äntligen någon som kommer med något användbart.
En fråga bara, vad innebär taktfaktor?


4 670 Inlägg
11 november 2008
#19
Måste bara fråga varför du ens tänker tanken?

Om du ska få de o funka som en "Turbo" hur har du tänkt med allt i motorn o utanför?

Du måste ju för de första få rätt bränsle-luftmängd

Kolvar, stakar ska palla effektökning!

Spridare pallar dom?

Osv Osv..

tror du innerligt på att det kan funka?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 november 2008
#20
WAGolfer skrev:
Läste precis tråden angående "Super Spiral" som finns på Ridetech. Vad jag kunde se på deras hemsida drivs den inte av någon extern källa, som en turbo, kompressor eller el-turbo gör. Därför kan den produkten inte fungera eftersom den inte ökar luftens hastighet.

Men tillbaka till det jag undrade i första inlägget. Hur fort rör sig luften i en motor? Jag kan ju ge ett förslag så att ni kan avgöra om det kan stämma: 5m3/minut, kan detta vara ett rimligt antagande?
Tycker det borde finnas fläktar som har högre luftflöde en det, datorfläkt var bara ett EXEMPEL för er som inte uppfattat detta.

Ridetech är väl inte direkt kända för att vara seriösa heller så..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök