3666
Sök

Hur fort rör sig luften i en motor?

35 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#21
te_wik skrev:
WAGolfer skrev:
Läste precis tråden angående "Super Spiral" som finns på Ridetech. Vad jag kunde se på deras hemsida drivs den inte av någon extern källa, som en turbo, kompressor eller el-turbo gör. Därför kan den produkten inte fungera eftersom den inte ökar luftens hastighet.

Men tillbaka till det jag undrade i första inlägget. Hur fort rör sig luften i en motor? Jag kan ju ge ett förslag så att ni kan avgöra om det kan stämma: 5m3/minut, kan detta vara ett rimligt antagande?
Tycker det borde finnas fläktar som har högre luftflöde en det, datorfläkt var bara ett EXEMPEL för er som inte uppfattat detta.

Ridetech är väl inte direkt kända för att vara seriösa heller så..

Mvh Tommy

Nepp, menar det, har jag sagt att de skulle varriösa? tongue
vad tror du om mitt antagande då? 5m3/min man det vara något?


Civ.Ing.
70 Inlägg
11 november 2008
#22
WAGolfer skrev:
Guldfinger skrev:
Cylindervolym[liter]*motorvarvtal[rpm]/taktfaktor[-]=luftflöde[liter/min]

2*3000/2=3000liter/min

Äntligen någon som kommer med något användbart.
En fråga bara, vad innebär taktfaktor?

Det betyder att jag tar hänsyn till om motorn är en två- eller fyrtaktare.

Eftersom det krävs två varv på en fyrtaktare för att fullborda en cykel så skall taktfaktorn vara 2.


736 Inlägg
11 november 2008
#23
Det finns kanske fläktar som har högre flöde, men har du provat att stoppa flödet från en datorfläkt? De klara noll tryck över huvud taget. Om en kompressor arbetar på en atmosfärs övertryck drar den kanske runt 10 hk. Det är lika med 7000 watt, en datorfläkt har kanske 10 watts effekt, förstår du vart jag vill komma...


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 november 2008
#24
WAGolfer skrev:
Nepp, menar det, har jag sagt att de skulle varriösa? tongue
vad tror du om mitt antagande då? 5m3/min man det vara något?

Ska man kunna svara på det så måste man förstå och främst veta vad det är för motor du funderat att testa detta på?

Jag menar, en 1.1 liters motor tar ju inte lika mkt luft som en 4.2 liters, om man säger så.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 november 2008
#25
frasse4 skrev:
Det finns kanske fläktar som har högre flöde, men har du provat att stoppa flödet från en datorfläkt? De klara noll tryck över huvud taget. Om en kompressor arbetar på en atmosfärs övertryck drar den kanske runt 10 hk. Det är lika med 7000 watt, en datorfläkt har kanske 10 watts effekt, förstår du vart jag vill komma...

precis, och vad tycker generatorn om de?

Jonas

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 november 2008
#26
det finns fläktar med högt luftflöde. men dels drar dom massor med ström, o sen ska dom inte bara klara av att blåsa tillräckligt hög luftmängd utan även lyckas skapa övertryck i insuget. för att den ska klara av att ge minsta lilla övertryck krävs att den klarar avsevärt större luftmängd än vad bilen kommer göra åt. den kommer alltså behöva gå på otråligt högt varvtal, och vara betydligt större än vad som går att använda i ett motorrum.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 november 2008
#27
För att förklara varför folket skrattar åt dig.
En datorfläkt (80mm @ 1500RPM) ger 32.4 m3/timme...
En ganska vanlig (lite trimmad) sugmotor som lämnar 200nm vid 7000rpm ha 7m3 luft per minut. Det ger ett teoretisk varvtal på ca 20 000rpm på fläkten om den bara ska snurra med.
Nu lämnar inte en standard motor 200nm vid 7000RPM för det är ca 200hkr
Det betyder att fläkten även måste skapa en tryckskillnad för att tvinga in luften genom insuget och in i förbränningsrummet.
Bara glöm iden, det är inte ens en vettig ide på en moped för fläkten kan inte bygga något tryck alls i princip.

Finns en anledning till att det krävs 1.3bar laddtryck ca 150 000rpm med en normalstor turbo för att få en 350Nm på lägrevarv...

Lite extra gratisinfo... Luften i insugsröret på en sugmotor har en gashastighet på mellan 0.5 - 0.9 MACH. Det är JÄVLIGT fort för en chassifläkt... Vet du inte hur sjukt fort det är så googla MACH km/h..


35 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#28
Äntligen blev den här tråden lite konstruktiv. Men som sagt detta var bara en idé jag fick, jag har inte sagt att den kommer att göras i verkligheten. Men det var nyttigt att få veta mer om detta.

Som frasse4 skrev så kommer det ju dra fruktansvärda mängder ström så det finns ju inga möjligheter att generatorn skulle orka underhålla den fläkten med ström. Det skulle gå åt ett mindre kärnkraftverk på släp för att underhålla fläkten med ström.

Får väl avsluta med att säga som Peter Dahle uttryckte sig i Lorry när han var uppfinnare:
Tänkte inte på det! tongue


736 Inlägg
11 november 2008
#29
Ja för den som gillar räkneexempel. Erforderlig kompressoreffekt för att öka luftens tryck 0,5 bar (50000 Pa) med ett volymflöde på 6 m3/min = 0,1 m3/s. Samt en kompressor med verkningsgrad på 70 % blir: 1/verkningsgrad * Volymflöde (m3/s) * tryckskillnad (i Pa) alltså 1/0,7 * 0,1 * 50.000 = 7150 watt.


1 417 Inlägg
11 november 2008
#30
Det är väl bra att man funderar på lite udda saker. Klart man måste få fråga om det är något man undrar över, hur ska man annars lära sig?


Civ.Ing.
70 Inlägg
11 november 2008
#31
Ett tips:

Flöde  [m^3/s]    *     tryck     [N/m^2]    =      Effekt     [Nm/s]

Edit: såg inte inlägget 20.15
Senast redigerat av Guldfinger (11 november 2008)


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
11 november 2008
#33
Guldfinger skrev:
Ett tips:

Flöde  [m^3/s]    *     tryck     [N/m^2]    =      Effekt     [Nm/s]

Edit: såg inte inlägget 20.15

Eh, ah just det.. Känns som att om man vill ha hjälp med matten så frågar man dig? Såg tidigare inlägg också och att du, står det iaf, är Civ.Ing. och dom kan sin sak sist jag kollade. big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Mästare
2 947 Inlägg
11 november 2008
#34
Bara lägg ner, okej? Men för att vara konstruktiv så: Hur ska du få ström till fläkten? Vad är det för superfläkt du tänkte använda?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

457 Inlägg
11 november 2008
#35
Ta en rondell istället och montera fläkt på den, den har ju varven med sig! smile

1 749 Inlägg
11 november 2008
#36
Eller en liten 12v kompressor med en tank i skuffen?

Vad ni ska hacka på alla som har ideer.
Är ni mobbade i skolan och ger igen här?

Man kunde inte flyga heller påstod förståsigpåarna.
80km/h är det snabbast någon bil någonsin kommer att gå sades det också på början av 1900talet.

Inte för att jag heller tror att en datafläkt ger effekt. Snarare lite förlust.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

5 710 Inlägg
12 november 2008
#37
patrikke skrev:
Eller en liten 12v kompressor med en tank i skuffen?

...och en tank brukar vara på......1-2 liter?
Säg att man blåset in i en stor tank på 20 liter och lyckas få ett övertryck på 7 bar. Det blir 140liter luft som en 2litersmotor suger i sig på under 2 sekunder vid 6000 varv......

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
12 november 2008
#38
Jag hittar inte min gamla uträkning där jag räknade på trefasmatade ventilationsfläktar men det hamnade på att det som fanns och skulle kunna räcka till var en fläkt som drevs med en 20Hkr trefasmotor och fanskapet vägde typ 150kg och var stor som halva kupen.

Det är trycket som är problemet. Flöde utan tryck kan mna få från en fläkt , men att mosa flöde vid 0.5 bar.....det är en helt annan fråga.

I en ottomotor så har man mera energi i avgaserna än på vevaxeln. Dvs om man har 200Hkr på vevaxeln så har man MER är 200Hkr i avgaserna. Det är därför det är så lönsamt och ....hmmm, enkelt... att driva en kompressor med avgasenergi.

Det finns även en del fakta i ämnet i dom klistrade trådarna i forumet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
12 november 2008
#39
Sharky skrev:
Jag hittar inte min gamla uträkning där jag räknade på trefasmatade ventilationsfläktar men det hamnade på att det som fanns och skulle kunna räcka till var en fläkt som drevs med en 20Hkr trefasmotor och fanskapet vägde typ 150kg och var stor som halva kupen.

Det är trycket som är problemet. Flöde utan tryck kan mna få från en fläkt , men att mosa flöde vid 0.5 bar.....det är en helt annan fråga.

I en ottomotor så har man mera energi i avgaserna än på vevaxeln. Dvs om man har 200Hkr på vevaxeln så har man MER är 200Hkr i avgaserna. Det är därför det är så lönsamt och ....hmmm, enkelt... att driva en kompressor med avgasenergi.

Det finns även en del fakta i ämnet i dom klistrade trådarna i forumet.

/Göran

har du läst om den nya motorn som bl.a Kenneth Eriksson varit med och utvecklat, den stora skillnaden mellan den och en "vanlig" motor är att den har vänt veven innan kolven är i topp så därför påverkas inte vevaxeln av negativt mottryck vid förtändning, har inte läst så mycket själv ännu men det verkar intressant.

lite offtopic...

Ontopic igen
Säg att man blåset in i en stor tank på 20 liter och lyckas få ett övertryck på 7 bar. Det blir 140liter luft

så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
12 november 2008
#40
Inte fläkt, men väl kompressorblock för dom som får för sig att bygga egen kompressor.

--------------------------------------------------------------------------------
Biltema 17-6090 klarar 545 liter per minut och kräver 5.5 Hkr. Skall man överladda en 2L motor så ser det ut så här:

En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 6000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 6000 liter/minut eller 100 liter per sekund.

Det är allstå som sugmotor, överladdar man så hamnar man snart på 200L/sekund . Då behövs 12000 liter/minut eller 22 kompressorer från Biltema. Det är bara att handla. Kostar 60.000 kr för 22 stycken och det väger 462 kg och tar si så där 60 - 70 Hkr (vid laddar ju inte 6 bar....)

Remskivan är 430mm i diameter så det blir nog lite trångt under huven med 22 stycken. Men ett litet scoop skulle nog hjälpa......

Uppstyvad framfjädring går att handla som surplus från SJ.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök