2731
Sök

hålla bilen i skick under vintern

avdankad vietnam veteran
325 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
jag stod ute o rökte precis o kom på att det var jävligt trångt i mina skor. efter en stunds funderande kom jag på att det var för jag har två par sockar på mig.

det vill säga gott folk att kylan o vintern närmar sig!
och tänkte att jag kunde starta denna tråden för att folk ska kunna ge tips på hur ni kan hålla era bruksbilar i gott skick under vintern.
alla förslag är välkomna, interiört som exteriört. som ni vet har inte alla svenskar ett garage att hålla sina bilar i då vissa bor i lägenheter husvagnar, tält o dylikt.

tips på allt som rör att hålla bilen i gott skick är välkommet så sätt igång att skriva:)

194 Inlägg
11 november 2008
Kör den inte smile

Nä men skölj av den varje dag om man kan från allt jävla salt och skit, och så en tvätt i veckan minst.

avdankad vietnam veteran
325 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
wow, en vettig person som har stake att svara haha wink  ditt inlägg låter vettigt, men eftersom bilen dock är kall är ju en avsprutning med varm vatten inte så rekomenderbart. och kallt vatten låter ju inte heller så vettigt om den skulle stå ute under snö/frost =p så är det någon som har mer tips o möjligheter att hålla sparkcykeln i gott skick?  iden slog mig exakt att man annars kan låsa in bilen i ett hyrt garage, så man kan anväda en spark resten av året!   eller? :S

260 Inlägg
11 november 2008
Varför fungerar den inte att tvätta bilen med varmt vatten på vintern?

59 Inlägg
11 november 2008
finns ju gör-det-själv hall där man kan spola av den i cool

4 637 Inlägg
11 november 2008
Jag använder min hobbybil även som bruksbil. Vet inte om den kan kallas hobbybil då men skitsamma.  Min fick rätt nyligen linoljebehandling av underredet och en rejäl vaxning. Sedan kommer jag även att tvätta den lite oftare, dock inte då risken finns att lister runt dörrarna kan frysa fast. Och så ofta att jag slipper använda avfettningsmedel som tar bort vaxet. Att köra genom en automat som lämnar ett lager vax och även spolar hela underredet kan vara bra. Dock utan avfettningsmedel då automatens vax inte kan jämföras med det man haft på själv. (Handvätt är alltid bäst men även underredet behöver bli av med salt emellanåt och kanske även tvättas ibland på sommaren.)  Jag kommer även försöka att använda bilen så lite som möjligt. Det finns många fina gamla bilar som används hela året så det går även att hålla en åretruntbil i bra skick även om det bästa är att låta den stå.

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 november 2008
Är riktigt skönt om man har lämpligt till att spola av bilen under. Avfettningen har jag dock i 10-liters spruta och med lång metallstång så med den kommer jag åt om man kröker ryggen lite.

Sen är det värt att investera i 2 meter slang och stripa fast på ett krattskaft eller liknande och sätta ett bra munstycke längst ut. Finns kanske färdiga lösningar men vafan smile Lämpligt att ha stående, bara att koppla på vanliga vattenslangen och sen kunna duscha underredet på behörigt avstånd utan att fördärva ryggen eller riskera bli blötare än bilen.

Annars är det väl det vanliga såklart. Avfetta, och svampa av bilen med schampo en gång i veckan.
Håller till i ett företagsgarage i stan som håller 5-10 grader varmt hela vintrarna med tillgång till högtryckstvätt. Sen att bilen ser ut som skit igen när man väl kommit hem gör ju inte saken bättre :s

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

OEM <3
6 957 Inlägg
12 november 2008
Martin 9-3 skrev:
Är riktigt skönt om man har lämpligt till att spola av bilen under. Avfettningen har jag dock i 10-liters spruta och med lång metallstång så med den kommer jag åt om man kröker ryggen lite.

Sen är det värt att investera i 2 meter slang och stripa fast på ett krattskaft eller liknande och sätta ett bra munstycke längst ut. Finns kanske färdiga lösningar men vafan smile Lämpligt att ha stående, bara att koppla på vanliga vattenslangen och sen kunna duscha underredet på behörigt avstånd utan att fördärva ryggen eller riskera bli blötare än bilen.

Annars är det väl det vanliga såklart. Avfetta, och svampa av bilen med schampo en gång i veckan.
Håller till i ett företagsgarage i stan som håller 5-10 grader varmt hela vintrarna med tillgång till högtryckstvätt. Sen att bilen ser ut som skit igen när man väl kommit hem gör ju inte saken bättre :s

Men den skiten som är borta är borta!

OEM <3

avdankad vietnam veteran
325 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Krink skrev:

jadu svaret på den frågan kan du lista ut själv en äckligt kall morgon. hitta varmt vatten o försök "frosta" av rutan med varmt vatten så lär du inte ha någon ruta kvar sen.

Hijo de puta
113 Inlägg
12 november 2008
Går inte folk till överdrift när det gäller att vårda bilen på vintern?
Tvätta bilen en gång i veckan låter absurt när det är snöslakt över hela bilen efter ½ minut.
Visst är salt på lacken inte så snällt men det behöver ju inte gå till överdrift vi bor trots allt i Sverige. Annat om det var snö 1 vecka om året.

Ni som orkar får orka smile Årskort på biltvätten? puss

582 Inlägg
12 november 2008
Vikingson skrev:
Krink skrev:

jadu svaret på den frågan kan du lista ut själv en äckligt kall morgon. hitta varmt vatten o försök "frosta" av rutan med varmt vatten så lär du inte ha någon ruta kvar sen.

va?jag brukar ofta frosta av rutan med varmt vatten för att jag inte orkar skrapa händer ingenting med rutan förutom att isen försvinner.men har numera bensinvärmare och det är skapligt schysst.faktist det bästa man kan ha i det här landet satan så skönt att se grannarna skrapa rutorna.när man själv bara hoppar in och glider iväg hehe smile

hej

104 Inlägg
12 november 2008
Jag brukar aldrig tvätta bilen vintertid, tar in den i garaget så att den tinar och torkar i bland, annars så brukar jag bara sopa bort snön och skrapa rutorna.
Det är ju bara en vanlig bil jag har.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

DFFL
9 020 Inlägg
12 november 2008
Gör som jag, håll den inte i skick. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/500504_qwalja.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

anna_catharina
12 november 2008
jes skrev:
Vikingson skrev:
Krink skrev:

va?jag brukar ofta frosta av rutan med varmt vatten för att jag inte orkar skrapa händer ingenting med rutan förutom att isen försvinner.men har numera bensinvärmare och det är skapligt schysst.faktist det bästa man kan ha i det här landet satan så skönt att se grannarna skrapa rutorna.när man själv bara hoppar in och glider iväg hehe smile

just därför har man kupévärmare  wink big_smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 november 2008
FireTraXX skrev:
Gör som jag, håll den inte i skick. smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/500504_qwalja.jpg

Du och jag tänker rätt lika ang det här roll

alltså, en smart grej, när bilarna börjar se ut så här, då får man en skyddande yta så man inte får ÄNNU MER salt och skit in på lacken smile
http://i37.tinypic.com/154am3l.jpg

ursäkta den fula "kofångaren" som förra ägarn monterat, jag har bara inte fått tag i en orginal kofångare ännu tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

194 Inlägg
12 november 2008
calle- skrev:
Går inte folk till överdrift när det gäller att vårda bilen på vintern?
Tvätta bilen en gång i veckan låter absurt när det är snöslakt över hela bilen efter ½ minut.
Visst är salt på lacken inte så snällt men det behöver ju inte gå till överdrift vi bor trots allt i Sverige. Annat om det var snö 1 vecka om året.

Ni som orkar får orka smile Årskort på biltvätten? puss

Asch... jag kör borstlösa tvätten 3 gånger i månaden (a 70kr) och så en handtvätt en gång (typ 150kr)

Lika bra att göra det ofta så hinner inte skiten sätta sig så hårt smile

En gång till nu
760 Inlägg
12 november 2008
bytoken skrev:
Jag brukar aldrig tvätta bilen vintertid, tar in den i garaget så att den tinar och torkar i bland, annars så brukar jag bara sopa bort snön och skrapa rutorna.
Det är ju bara en vanlig bil jag har.

Annars tvättar man bilen efter man kommit hem efter körning då den är varm å gosig efter färd.
efter tvätt så bär de iväg till Ica å köpa 1L mjölk å sen hem igen så e de inga problemos me frusna lås å detaljer av alla de irreterande slag då biljäkeln har gått varm. (sen finns div spray på burko som man kan hålla i låsen för er som oroar er wink

Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Smålänning
7 887 Inlägg
12 november 2008
Du har ju en Volvo 940, och dom är inte direkt kända för att rosta upp, så kör du hela vintern och tvätta som du brukar smile Och nej, det är ingen fara. Finns undermedel big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
12 november 2008
pensla karossen med olja wink

796 Inlägg
12 november 2008
Antingen tvättar du bilen genom en ultraljuds-tvätt, vaxar, polerar och sen vacumförpackar i plast..

Eller så köper du en bil i så dåligt skick att den inte kan bli värre!

Typ en opel..

Tänk smart: Köp en bil för 5papp, kör skiten utan att tvätta och och gasa tills det rasar!

Skulle man lägga ihop alla utgifter på biltvätt/ vaxning/ service på en "fin" bil så är 5papp bara en skitsumma!

Och så slipper du ha ångest för att saltet äter på bilen;)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Sök