azid skrev:
torpis skrev:
sebbeh83 skrev:
Är det ok köra en t5 motor på tex 60% 98 oktan sen 40% etanol för att få ner bränsle kostnaden?
E85 kostar ca 8.50kr bensin kostar ca 10.80kr.
bensinbilen drar 1 liter/mil dvs 10:80krmil etanolbilen drar 1.4liter/mil dvs 11.90kr/mil.
ej lönsamt.
Bensin 98oktan har AFR 14.6:1 E85 har AFR 10:1
Om man med en bensinmapp (som tittar efter lambda 1 på AFR 14.6:1) kör E85 med AFR 10 så får man 14.6/10= lambda 1.46 det är väldigt högt, bilen går väldigt varmt och riskerar att smälta kovlarna.
Det mest ekonomiska är att köra bilen på det drivmedel den är avsedd för, pumpa däcken och var lätt på gasen... om det nu är för dåligt väder för att ta cykeln.
afr 10 vad innebär det?.. förklara gjäna det där med lambdan om du orkar
AFR = Air to fuel ratio.
14.6delar luft till en del bensin (vikt) ger lambda 1 något slags riktvärde för optimal förbränning.
E85 har AFR 10:1 dvs 10delar luft och 1 del bränsle. man behöver alltså 46% mer E85 än bensin.
om bensinbilens insprutning vet att den skall tilldela 1gram bensin till 14.6gram luft, så mäter LMM upp 14.6gram luft och spridarna sprayar in 1 gram bränsle.
kör man på E85 så skall LMM mäta sin luft men spraya in 1gram bränsle för varje 10g luft. dvs mer bränsle.
tror bilen att du kör på bensin och man tankar E85 så lurar man bilen, den mäter upp 14.6g luft, blir skitglad och sätter till 1g bränsle. då får vi en bensinmapp 14.6:1 som portionerar ut bränsle som behöver 10:1 dvs 14.6/10 = lmabda 1.46 (hade vi kört på bensin hade vi kört mappen på 14.6 och bränsle på 14.6, dvs 14.6/14.6= lambda 1)
______________________________________________________
Nu är ju inte bilen dummare än att den vet att LMM är en lurig prick, så den kontrollerar i avgasröret så det stämmer, mäter den lambda 1 så litar den på LMM och fortsätter i samma takt. Tankar nån E85 så mäter dem lambda....... just det 1.46 och tänker, rackans LMM... opålitliga jäkel och öser på lite mer bränsle, mäter lambda igen om ser nu tex 1.32, kalas tänker insprutnignen och begär lite mer soppa för att komma ännu närmare lambda 1.0 Nu slår det stopp, Volvos ingenjörer har satt en gräns på max 10% adaption, så hur gärna insprutningen än vill så kan den inte kompensera till lambda 1. Det bästa den kan göra är att tända servicelampan, och det vet vi ju hur många som kör runt med lysande servicelampa utan att göra något...
farligt...