2549
Sök

Brända Tändspolar

11 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
Tja, har ett problem som jag inte klarar av själv...
Jag har en Renault 5, 73:a. Helt underbar bil... men den började krångla här för ett tag sen.
Brände min Tändspole, antog jag för jag brände fingrarna på den när jag provade starta.
Motorn drogs runt ett varv sen var batteriet utsuget. Hjälpte inte med att kabla eller dra igång den...
Så jag bytte tändspole och lyckades få igång bilen igenom att dra igång den.
Den gick gallant i ca. 20-30 min... sen luktade det bränt i bilen. Så jag slog av och öppnade huven, luktade bränt där med. Provade starta och fick bara ett klick...(provade flera ggr) väntade ett tag och provade igen men den var död... så jag kände på tändspolen och brände mig igen... vad är det för fel??? hmm
Kan inte mycket men har en gissning på att det kan vara att det är felkopplat sen jag köpte den (någon dag innan den dog) så att tändspolen får plus på minus eller vice versa...? men är ej säker.

Någon som kanske har en lösning???
Tack i förhand!


143 Inlägg
12 november 2008
#2
Hej!   Har du ett förkopplingsmotstånd till din spole? Sitter i så fall seriekopplat med spolen. Om du har kortslutning i detta motstånd så kommer spolen att brinna upp, strömmen blir för hög. Mät upp motståndet, ska vara ca 1-2 ohm. Jag är dock inte säker på att du har ett sånt motstånd.

21 761 Inlägg
12 november 2008
#3
Eftersom batteriet verkade urdraget så kanske själva batteriet kan vara boven, eventuellt att det håller på att bli kortis inuti. Testa att försöka ladda upp det med en batteriladdare, kan ta upp till ett dygn eller mer. Under tiden kan du tillfälligt prova ett annat batteri och se om det händer samma sak.

Ifall det inte händer samma sak, då är ditt ordinarie batteri mest troligt trasigt.

11 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaren.
Ehm motståndet kan nog stämma, ska kika upp det imorgon.
Batteriet, nepp... nytt, provat laddat det. Men tack iaf.


143 Inlägg
12 november 2008
#5
Hej igen!   Tänkte på en annan sak. Du har väl brytarspetsar på den där. Om brytarna är helt felställda så att dom nästan inte alls öppnar, blir också primärströmmen genom spolen för hög. Kolla detta.

11 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#6
Har kikat upp det med felkoppling och det var det inte... har mina funderingar på motståndet eller om det är startmotorn. för som sagt så klickar det i motorutrymmet när jag försöker starta, och edan ett lägre klick när jag släpp efter med nycklarna...
Hur ser ett motstånd ut? Är det en kondensator? slänger ut en bild så kanske ni ser nått fel.
Tack!!!
[EDIT] vart ska motståndet sitta? Och splar det någon roll vilken sorts Tändspole det är?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/103289/501023_vu1ofd.jpg
"nya" tändspolen, jag jagar motståndet...
Senast redigerat av Stiffer (13 november 2008)


143 Inlägg
13 november 2008
#7
Hej!    Motståndet brukar vara vitt och avlångt, fyrkantigt- Stort som en fet cigarr. Det sitter seriekopplat med spolens primärlindning dvs lågspänningssidan. Jag tror att den övre skruven på din bild, dit de två röda kablarna går, är den anslutning som kan vara kopplad till motståndet. Det fungerar så, att när man har nyckeln i startläge så får spolen extra spänning, när man sen släpper nyckeln så sänker motståndet spänningen. Vissa spolar behöver således motstånd, andra spolar behöver inget motstånd. När man byter spole bör man alltså veta hur det är tänkt från början.

21 761 Inlägg
13 november 2008
#8
astra2 skrev:
Jag tror att den övre skruven på din bild, dit de två röda kablarna går, är den anslutning som kan vara kopplad till motståndet.

Om du förstorar bilden så syns det att skruv nr 15 är den nedre skruven. Den verkar ju vara ihoptvinnad med några andra kablar, ser lite skumt ut tycker jag. I så fall borde ena kabeln på skruv nr 1 gå till brytarspetsarna, den andra kabeln är jag lite osäker på (varvräknare kanske?).

Jag gillar inte riktigt den där ihopkopplingen med tvinnhylsan, det kan ju vara flera strömkrävande saker som är ihopkopplade där. Då är det väl inte osannorlikt att detta eventuellt kan orsaka att spolen blir varm.
Senast redigerat av Drönirettab (13 november 2008)

11 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#9
Okej, så jag ska koppla alla kablarna till nr 15 så att det blir tre egna kablar till nr 15 (utan skarven)?
ska kolla också att dom går till någonting vettigt och inte ligger mot någon plus...


21 761 Inlägg
13 november 2008
#10
Det skulle kanske behövas ett elschema till just din bil för att lista ut exakt hur det ska kopplas, det jag däremot vet säkert är att nr 15 ska ha någon form av plus och nr 1 ska bla gå till brytarspetsarna. Men du kan nog ändå ta bort den där hylsan och försöka ta reda på vilken av de 3 kablarna (röd-röd-vit) som kommer från tändlåset.

Vart går de båda kablarna som sitter på nr 1?

11 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#11
Okej, så nu har jag kikat runt lite (Inte kabel dragningarna, tar dom imorgon) och vad jag förstått så har även hela startmotorn gett upp. Så jag har två problem med bilen... samtidigt... Både tänd problem och startmotor... det suger tongue Men nu sitter jag som ett frågetecken och undrar... Om man försöker starta bilen och det klickar, Tändproblem eller startmotor? Och när man försöker dra igång bilen och allt man hör från motorrummet är att det surrar, ingen gnista??? Som sagt så har jag inte kommit fram till mycket och uppskattar all hjälp jag kan få... Tack!


21 761 Inlägg
16 november 2008
#12
Om startmotorn bara klickar så är det antingen den som bråkar eller så kommer det inte tillräckligt hög spänning till solenoiden. De eventuella felen på startmotorn kan då tex vara:

# Dålig kontakt/brända kontakter inuti solenoiden
# Dåliga kol
# Kortslutning i lindningen (då drar den väldigt mycket ström)

Klickande startmotor borde alltså inte bero på tändspolen tycker jag.

11 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#13
Jo det stämmer, men problemet ligger när jag försökerrullstarta bilen... Jag får ingen gnista... Tändspolen har dött igen...


21 761 Inlägg
17 november 2008
#14
Har du bytt kondensatorn?
Har du även kollat brytarspetsarna, som astra2 skrev om i tidigare inlägg?

Se till att spetsarna öppnar och stänger som de ska och att avståndet (0,4 mm?) är rätt, sedan kan du kolla igen om tändspolen fungerar. Är även den där spolen trasig så får du väl försöka hitta ytterligare en annan.

11 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#15
Ska prova byta kondensator... hittade en ny i bilen men har vart borta hela helgen... Så ska prova lite sådant idag tror jag eller så kör jag fullt imorrn...


11 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#16
Sådärja, kollade brytarn. Där var felet. den öppnade inte som den skulle så jag lagade den med en tandpetare och lite eltejp (temporär lösning) sen startade bilen big_smile Tack gubbar! Ska köpa ny brytare sen så är jag klar! wink
Tack för all hjälp!



Sök