3750
Sök

Besiktningstips & Tricks

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 november 2008
dahboy skrev:
Volvo glidaren skrev:
Detta är utdrag från bilprovningens hemsida på vad man kan kolla .

1: att vindreutetorkare och spolare fungerar
2: att batteriet sitter fast
3: att blinkers och strålkastare fungerar
4: att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (på vinterväglag minst 3 mm)
5: att backspeglarna är hela och sitter fast
6: att tutan fungerar
7: att bilbältena fungerar, även bak
8: att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar
9: att det finns varningstriangel i bilen

Och så fyller jag på med mera

Byt olja varje år även då bilen har varit avställd för olja är en färskvara och byter man olja byter man även rotor och fördelarlock då plast som blir uppvärmd och kall om vartannat också blir slitet, sedan tändkablar och tändstift kan man byta då bilen går dåligt eller körs mycket så håller man kostaderna nere lite och inte köper nytt varje år för det behöver man inte göra.

När du byter vinterdäck om detta görs kollar bromsklossar runt om och även bromsskivor men bromsskivorna kan vara svåra och se om dom är skeva men bromsklossarna ser man ju om det är mycket kvar eller lite kvar om man lyser med en ficklampa och är det lite kvar så byt för det kan vara värt det för säkerheten ska man inte snåla på .

Sedan handbromsen kan man ju alltid dra i obs stilla stående smile och då ska den inte gå upp för långt jag själv brukar räkna max 5 hack eller 5 knäpp annars är det dags att se över handbromsbackarna.

Detta vara allt jag kom på nu smile Hoppas det är till någon nytta.

Det va vär besiktning denna tråden handlade om, och inte hur man servar en bil..? Hmm..

jo men de är ju enkla grejor man kan kolla/göra så man slipper få onödiga anmärkningar

Jonas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 november 2008
Robban_89 skrev:
te_wik skrev:
Merclone skrev:
"Beror ju självklart från besiktningsman till mesiktningsman."

"Men tycker att det är dåligt om en bil går genon UA, även fast den har brister. Bara för att man har varselkläder på sig."

Nej, men du verkar ha problem med minnet.

Alla e ju olika individer. Det jag menar.

"Men tycker att det är dåligt om en bil går genon UA, även fast den har brister. Bara för att man har varselkläder på sig."

Men sluta tjaffsa om något så larvigt, när jag läste så förstod jag vad han menade då måste väl du också gjort det egentligen men ville bara bråka?
Att du orkar....  neutral

Nej ärligt så förstår jag inte vad han menar...

Skriver jag att jag har svårt att tro det, ang det med varselkläder..
Sen är det ju självklart helt beroende på vem som besiktar, men fortfarande, så
har jag svårt att tro det.

Så vad kommer han å gnäller och frågar en sak jag just hade svarat på?

"Och du tror att den gör det? Respekt betyder inte blankt papper." Skrev han,
jag hade ju förfan precis skrivit att JAG INTE TROR DET.
Senast redigerat av te_wik (13 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Leg. Spådam
816 Inlägg
13 november 2008
Robban_89 skrev:
te_wik skrev:
Merclone skrev:

"Beror ju självklart från besiktningsman till mesiktningsman."

Nej, men du verkar ha problem med minnet.

Alla e ju olika individer. Det jag menar.

Men sluta tjaffsa om något så larvigt, när jag läste så förstod jag vad han menade då måste väl du också gjort det egentligen men ville bara bråka?
Att du orkar....  neutral

Du gjorde precis tjaffset ett inlägg längre. Nej vänta, två.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
13 november 2008
Hehe, nä nu får du hitta på något annat att fördriva tiden med lille pöjk smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 002 Inlägg
13 november 2008
Volvo__Mannen skrev:
dahboy skrev:
Volvo glidaren skrev:
Detta är utdrag från bilprovningens hemsida på vad man kan kolla .

1: att vindreutetorkare och spolare fungerar
2: att batteriet sitter fast
3: att blinkers och strålkastare fungerar
4: att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (på vinterväglag minst 3 mm)
5: att backspeglarna är hela och sitter fast
6: att tutan fungerar
7: att bilbältena fungerar, även bak
8: att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar
9: att det finns varningstriangel i bilen

Och så fyller jag på med mera

Byt olja varje år även då bilen har varit avställd för olja är en färskvara och byter man olja byter man även rotor och fördelarlock då plast som blir uppvärmd och kall om vartannat också blir slitet, sedan tändkablar och tändstift kan man byta då bilen går dåligt eller körs mycket så håller man kostaderna nere lite och inte köper nytt varje år för det behöver man inte göra.

När du byter vinterdäck om detta görs kollar bromsklossar runt om och även bromsskivor men bromsskivorna kan vara svåra och se om dom är skeva men bromsklossarna ser man ju om det är mycket kvar eller lite kvar om man lyser med en ficklampa och är det lite kvar så byt för det kan vara värt det för säkerheten ska man inte snåla på .

Sedan handbromsen kan man ju alltid dra i obs stilla stående smile och då ska den inte gå upp för långt jag själv brukar räkna max 5 hack eller 5 knäpp annars är det dags att se över handbromsbackarna.

Detta vara allt jag kom på nu smile Hoppas det är till någon nytta.

Det va vär besiktning denna tråden handlade om, och inte hur man servar en bil..? Hmm..

jo men de är ju enkla grejor man kan kolla/göra så man slipper få onödiga anmärkningar

Sen när började dom kolla när man bytte olja sist.?

...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 november 2008
dahboy skrev:

dåliga avgasvärden kan bero på gammal olja!

Jonas

1 723 Inlägg
13 november 2008
dahboy skrev:

byte av olja, filter och luftfilter påverkar dina avgasvärden till det positiva. de kollar inte oljan, men som sagt... det gynnar dig.
Senast redigerat av falloutboy (13 november 2008)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Nu börjar vi komma en bit här. Men att komma in med typ meck kläder/varselkläder visar enligt mig bara att man har bråttom. Det kan ju inte för 5 öre hjälpa att komma in med arbetskläder och komma lindrigare undan, det är lixsom bilen dom kollar, inte personen.
Ska ni bråka om det så får ni ta det via pm tycker jag!

Men det jag tänkte med tråden var att man skulle ge tips om både vad dom kollar, samt om hur man kan smita förbi tex för hög hc halt eller vad det nu var. (Hc/Co etc förvirrar mig bara just nu)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

191 Inlägg
14 november 2008
Lyssna om det förekommer missljud (slitna knutar, hjullager, styrleder t.ex.). Mönsterdjup.
Avgasläckage kan vara bra att lyssna efter (mycket onödigt att behöva ombesiktiga bilen för att den pyser). Lite smått och gott som sagt. Kan tillägga att min 740 från -84 gått genom UA 3 år i rad nu med beröm för hur underredet ser ut dessutom smile Sen att man fixar allt eftersom det går sönder innan det leder till större fel hjälper till att hålla kostnaderna nere smile

Sen till angående kläderna har jag ingen aning om det hjälper men däremot så kan man skicka in en snygg brud och besiktiga ens bil (med snygg outfit då) så kan nog besiktningsmannen ha överseende med några enstaka fel wink

4 506 Inlägg
14 november 2008
Dawe_A skrev:
Det skiljer sig väl ifrån bil till bil hur många "knäpp" det låter.. ?

Har besiktigat bilar när jag hafft mina verkstadskläder på.
Då är de mkt mer seriösa känns det som iafa.

Kan du andas kan du dö.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Dawe_A skrev:
Det skiljer sig väl ifrån bil till bil hur många "knäpp" det låter.. ?

Har besiktigat bilar när jag hafft mina verkstadskläder på.
Då är de mkt mer seriösa känns det som iafa.

Jo men saken är ju fortfarande att det inte är dig dom besiktar, utan bilen.
Men tillbaka till topic nu så tycker jag vi släpper det här om kläder :S Det är ju inte ett modeforum vad jag vet om i alla fall
Senast redigerat av Streethawk (14 november 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

474 Inlägg
14 november 2008
jag brukar hälla i några flaskor k-sprit i tanken. typ 2 st till 30 liter bensin för att få ner värdena lite.. så slipper man åka dit på att man har för höga värden smile

Volvo S60 2.5T AWD

147 Inlägg
14 november 2008
hahaha,,,har bilen brister så har den,,,spelar fan ingen roll om man har varselkläder på sig eller inte.

Audi S4

1 237 Inlägg
14 november 2008
Ruuska_ skrev:
jag brukar hälla i några flaskor k-sprit i tanken. typ 2 st till 30 liter bensin för att få ner värdena lite.. så slipper man åka dit på att man har för höga värden smile

vad är "k-sprit" ? , fungerar det bra med shells v-power? hade nämligen för höga värden på allt som hade med avgaser att göra sad

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
14 november 2008
liquisole skrev:
Ruuska_ skrev:

vad är "k-sprit" ? , fungerar det bra med shells v-power? hade nämligen för höga värden på allt som hade med avgaser att göra sad

tycker att du ska fixa reningen istället för att hälla i massa skit..

Girls go fast
893 Inlägg
14 november 2008
När jag besiktade pärlan i sommras hade jag tvättat och städat den invändigt. Iofs så hade jag vart och shoppat innan så baksätet var det massa påsar med kläder big_smile
Sen råkade jag visst ha på mig kort kjol och linne, samt solbrillor med utsläppt hår. Gubben tyckte jag skulle gå å dricka kaffe men nej du, jag hänger på dig och kollar vad du gör med min bil sa jag. Sagt och gjort, hängde på han som ett plåster. Och självklart gick min bil egenom smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

147 Inlägg
14 november 2008
haha,jösses

Audi S4

Sök