C-Douglas skrev:
Jag har också sömnproblem ibland. Det har blivit bättre på senaste tiden. Det kan återkomma om jag får en infektion i kroppen. Här är mina tips i alla fall:
1. Tänk över din livs situation. Grubblar du över nått? Försök ta itu med det, eller prata med nån om det. Försök att acceptera verkligheten, förnekelse leder bara till depression.
2. Ät alltid på samma tider på dygnet, ät minst var tredje timme. Behöver inte vara mycket mellan måltiderna. Se till att få i dig alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver.
3. Vädra rummet innan du går och lägger dig.
4. Ta en kvällspromenad.
5. Lägg dig alltid vid samma tidpunkt varje kväll. Tvinga dig att gå upp samma tid varje dag. Människan gillar rutiner. Att sova vidare nästa dag gör bara att man vrider på dygnet.
6. Drick varm mjök en stund innan du går och lägger dig och ät lite granna. Det är bullshit att säga att man inte ska äta innan man ska sova, det går energi åt att somna. Vet inte hur många gånger jag har legat sömnlös på grund av hunger. Sen har jag gått upp och ätit några mackor och somnat fint efteråt.
7. Försök lugna ner dig på kvällen, t.ex lyssna på lite lugn musik, läsa nån ting eller så.
Tänk på att det tar rätt många dagar innan man hittat en ny dygnsrytm, det går inte bara över en dag. Man kan vrida tillbaka dygnet cirka 1.5 timme per dag. Det är därför man har svårt att somna även fast man gått upp hur tidigt som helst och sovit lite, kroppen vill tillbaka till sin egna dygnsrytm igen. Googla "jetlag" så kan du läsa om det.