3379
Sök

Sömnproblem, vad göra åt det?

373 Inlägg
13 november 2008
prova med att försöka ligga helt still när du vaknar på natten, det brukar funka för mig. När man ligger och vänder och vrider på sig är det omöjligt att somna om! om du är frusen av dig så vira in dig ordentligt i täcket så du blir varm och somnar om av värmen.. Hoppas något hjälper dig ialf!

Knegare
718 Inlägg
13 november 2008
te_wik skrev:
Tjenare.

Lider som faan utav sömnproblem. Har inte somnat innan kl 05.00 någon natt den senaste veckan å inte mkt tidigare veckorna innan heller.

Har haft det förut, men nu har de kommit tillbaka.

Vad kan man göra åt det ifall läkarna inte tror på en?

Ska börja utbildning snart och är rädd att jag kommer sumpa de totalt ifall man inte får ordning på sömnen.

Mvh Tommy

Ett tips jag VET fungerar är mottion. Se till att gå ut och gå några kilometer 30-60minuter före du tänkt lägga dig. Tro mig, det fungerar.

Jag hade otroliga sömproblem för två år sen men jag började gå, och då somnade jag snabbare, och sov mycket bättre.. Sen känner man sig piggare efter lite mottion, och med lite tur går man ner något kilo okcås.

/Marius

William 2009-02-20

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Murvald skrev:
Ett tips jag VET fungerar är mottion. Se till att gå ut och gå några kilometer 30-60minuter före du tänkt lägga dig. Tro mig, det fungerar.

Jag hade otroliga sömproblem för två år sen men jag började gå, och då somnade jag snabbare, och sov mycket bättre.. Sen känner man sig piggare efter lite mottion, och med lite tur går man ner något kilo okcås.

/Marius

Okay, det är väl bara att fara ut å knalla ikväll då... snö å minusgrader, fy faan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Hemmasittare
241 Inlägg
13 november 2008
Jag har också sömnproblem ibland. Det har blivit bättre på senaste tiden. Det kan återkomma om jag får en infektion i kroppen. Här är mina tips i alla fall:

1. Tänk över din livs situation. Grubblar du över nått? Försök ta itu med det, eller prata med nån om det. Försök att acceptera verkligheten (eller förändra den om det går), förnekelse leder bara till depression.
2. Ät alltid på samma tider på dygnet, ät minst var tredje timme. Behöver inte vara mycket mellan måltiderna. Se till att få i dig alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver.
3. Vädra rummet innan du går och lägger dig.
4. Ta en kvällspromenad.
5. Lägg dig alltid vid samma tidpunkt varje kväll. Tvinga dig att gå upp samma tid varje dag. Människan gillar rutiner. Att sova vidare nästa dag gör bara att man vrider på dygnet.
6. Drick varm mjök en stund innan du går och lägger dig och ät lite granna. Det är bullshit att säga att man inte ska äta innan man ska sova, det går energi åt att somna. Vet inte hur många gånger jag har legat sömnlös på grund av hunger. Sen har jag gått upp och ätit några mackor och somnat fint efteråt.
7. Försök lugna ner dig på kvällen, t.ex lyssna på lite lugn musik, läsa nån ting eller så.

Tänk på att det tar rätt många dagar innan man hittat en ny dygnsrytm, det går inte bara över en dag. Man kan vrida tillbaka dygnet cirka 1.5 timme per dag. Det är därför man har svårt att somna även fast man gått upp hur tidigt som helst och sovit lite, kroppen vill tillbaka till sin egna dygnsrytm igen. Googla "jetlag" så kan du läsa om det.
Senast redigerat av C-Douglas (13 november 2008)

4 682 Inlägg
13 november 2008
ett ordentligt träningspass brukar göra susen! (i.a.f för mig).

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
13 november 2008
har inte läst tråden dock...

om du ligger i sängen å inte kan somna på typ 30min så ska du gå upp å göra nått avkopplande i typ 15min sen försöka igen..
de sa det på nått tv program jag såg nyligen... har prövat det själv å det har funkat!!

801 Inlägg
13 november 2008
Cannabis Sativa hjälper garanterat.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Roundcube skrev:
Cannabis Sativa hjälper garanterat.

hehe jaa kanske det.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
C-Douglas skrev:
Jag har också sömnproblem ibland. Det har blivit bättre på senaste tiden. Det kan återkomma om jag får en infektion i kroppen. Här är mina tips i alla fall:

1. Tänk över din livs situation. Grubblar du över nått? Försök ta itu med det, eller prata med nån om det. Försök att acceptera verkligheten, förnekelse leder bara till depression.
2. Ät alltid på samma tider på dygnet, ät minst var tredje timme. Behöver inte vara mycket mellan måltiderna. Se till att få i dig alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver.
3. Vädra rummet innan du går och lägger dig.
4. Ta en kvällspromenad.
5. Lägg dig alltid vid samma tidpunkt varje kväll. Tvinga dig att gå upp samma tid varje dag. Människan gillar rutiner. Att sova vidare nästa dag gör bara att man vrider på dygnet.
6. Drick varm mjök en stund innan du går och lägger dig och ät lite granna. Det är bullshit att säga att man inte ska äta innan man ska sova, det går energi åt att somna. Vet inte hur många gånger jag har legat sömnlös på grund av hunger. Sen har jag gått upp och ätit några mackor och somnat fint efteråt.
7. Försök lugna ner dig på kvällen, t.ex lyssna på lite lugn musik, läsa nån ting eller så.

Tänk på att det tar rätt många dagar innan man hittat en ny dygnsrytm, det går inte bara över en dag. Man kan vrida tillbaka dygnet cirka 1.5 timme per dag. Det är därför man har svårt att somna även fast man gått upp hur tidigt som helst och sovit lite, kroppen vill tillbaka till sin egna dygnsrytm igen. Googla "jetlag" så kan du läsa om det.

Okay, tackar för det!

Mvh Tommy

18 Inlägg
13 november 2008
Börjar du gå/springa 20 minuter några gånger i veckan kan det bli bättre.
Det testade jag och de funkade faktist smile

23 Inlägg
13 november 2008
när ja inte kan sova brukar ja bra starta tv på nått skit tråkigt program så somnar ja direkt:P

45 Inlägg
13 november 2008
köp en skoter och åk som fan då lär du bli trött lr åk snowboard tongue

Knegare
718 Inlägg
13 november 2008
te_wik skrev:
Murvald skrev:

/Marius

Okay, det är väl bara att fara ut å knalla ikväll då... snö å minusgrader, fy faan.

Mvh Tommy

Det är rätta takter det! smile

När jag bodde hos morsan och gick skola bestämde jag mig för att gå ut och gå klockan 00.30 för jag var bara sugen på att röra mig. Rundan jag gick är 3,3KM lång och våligt belyst. Just den kvällen var det -41grader utanför vårat hus. Jag började klä mig, vinterjacka och sommarskor :S
När jag gått rundan skulle jag låsa upp hemma... MEN jag hade tappat nycklarna, så det var bara att gå igen. tongue

Finns bild någonstans på hur jag såg ut när jag var klar. Kan leta upp den : )

William 2009-02-20

4 Inlägg
13 november 2008
Hej du!
Tyvärr är det 1 av 4 som har sömnproblem, dvs nån i familjen har det.
Vanligt problem, och tyvärr beror det på att dagens samhälle har skjutits fram, du är aktiv in till natten, innan la du dig när det började mörka nästan.
Som Emil i Lönneberga, dom la sig vid 20-21 och gick upp klockan 05.00.
Men vad ska dagens folk göra vid 05.00 ? och varför lägga sig vid 20-21?
Tyvärr så börjar man jobba oftast mellan 6-8 på morgonen och man har att göra fram till klockan 00.00, o då blir de inte många timmars sömn.
Sömn problem har dessvärre jag också, jag sover ca 4-6 timmar / dag, desto mer jag ligger o tänker på "När ska jag somna, när ska jag somna" desto senare blir de, man måste försöka lura hjärnan på något sätt, försöka gå in i sömn.
Detta kanske inte hjälpte dig så mkt, men jag lider med dig, har också samma problem som du (ibland)

Hemmasittare
241 Inlägg
13 november 2008
Måste även tillägga att om du vill ändra dygnsrytmen så är det lättare att "vrida fram den" (att vara vaken längre och sen sova på dagen och sen vara vaken längre nästa dag igen). Till slut har du en rätt så bra dygnsrytm och det går fortare med detta sätt. Det är alltid lättare att ändra den framåt, än att vrida tillbaka den. Nackdelen med denna metod är ju att man missar någon dag eller två genom att sova på dagen, det är inte så kul iofs samt att den funkar ju bara om man är ledig eller inte måste jobba eller dyligt.
Senast redigerat av C-Douglas (13 november 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Tack alla fär svaren!

Blir dock ingen kvällspromenad ikväll för att testa det.. Jag blir iaf pigg utav kallt klimat..
och nu är det -15 grader..

Och, vem faan går ut frivilligt då? wink

Mvh Tommy

21 761 Inlägg
13 november 2008
Äh, du är väl ingen vekling heller. wink
Vintern har knappt börjat, snart är det -40 grader. wink

Har ju bara 5-6 minusgrader hos mig just nu, rena sommaren.
Senast redigerat av Drönirettab (13 november 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Äh, du är väl ingen vekling heller. wink
Vintern har knappt börjat, snart är det -40 grader. wink

haha, jo fan det är nog precis vad man är. De gamla vikingarna tittat surt på mig fran Valhall.. tongue

Mvh Tommy

Mästare
2 947 Inlägg
13 november 2008
te_wik skrev:
Dehär är fan psykiskt.. man kanske är störd?

Mvh Tommy

Kan psyket lura dig kan du lura psyket.

Ut och spring med dig, sen kan du glo på 5 år gamla program med Oprah när du ska sova!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Knegare
718 Inlägg
13 november 2008
te_wik skrev:
Tack alla fär svaren!

Blir dock ingen kvällspromenad ikväll för att testa det.. Jag blir iaf pigg utav kallt klimat..
och nu är det -15 grader..

Och, vem faan går ut frivilligt då? wink

Mvh Tommy

Skit i att det är kallt.. Rör du på dig blir du piggare, det har du alldeles rätt i. Men du somnar MYCKET lättare när du väl lägger dig..

William 2009-02-20

Sök